Gå til innhold

noen med smerte helt nede i skambene/bekkenet:/?


mammas nurk

Anbefalte innlegg

hei....

lurer på om på om det er flere som har veldig vondt helt nede- 2- 3 cm nedenfor livmoren, er nok bekkenet. dere forstår sikkert hva eg mene, hehe. men i alle fall, kan til tider ikke gå, kle på meg, om nettene vokner eg og det er smerte, bare eg leeer meg, eller bare ligg i ro, vokner eg av smerte der nede. hmm.. dette har foregått i en mnd nå. er 33 uker på vei.. er nok bekkenløsning...har og mye kynnere, men de har sikkert ikke noe med dette å gjøre? !!! noen som har de likt? :) kjekt med svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bekkenløsning i skambeinet, ett av de tre sammenføyningene i bekkenet (de to andre er bak i korsryggen og heter Ileosakral-leddene)

Desverre er dette den varianten som fysioterapi ikke hjelper så mye på. Prøv å tenk hva du har gjort mye av i det siste og unngå det. Eks. sitte mye (kontorjobb?), gå mye, svømme, sykle, støvsuge og gulvvask (noe av det verste du kan gjøre nå) osv. Trikset er variert mellom bevegelse og ro, veksle mellom ligge, sitte og gå. Om natten kan du ligge på en glatt sovepose el.l. så du sklir rundt istedetfor å vri deg og dermed slipper du å våkne av smerter hver gang du snur deg. Bruk også en stor pute eller ekstra dyne mellom knærne og anklene. Husk å samle beina når du setter deg inn i bilen, sitt ned først, samle beina og løft dem inn samlet (kan sitte på en glatt plastpose om setet er skjurt) og stå på begge beina hele tiden, ikke hvile seg på ett bein som en ofte har for vane. Lykke til, det kan bli litt bedre om man følger rådene, i alle fall unngår en å bli verre. Om du er i full jobb bør du sykemeldes for å komme i bedre form til fødselen, du trenger kreftene til etterpå når du skal bære rundt på den lille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner det også der framme (symfysen), mest om natta også, slik som du.. Men om dagen går det bra : )

Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips, spesielt for de med smerter i symfysen, er bekkenbelte! Det skal visstnok hjelpe med å stabilisere, men det er viktig at det sitter riktig, og da langt nok ned. Fysioterapauten min erfarte det at mange plasserte det for langt oppe, og da hadde det ingen hensikt. Og da menes det beltet som bare er som et bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ fantastisk godt med hjelp....:) genial side i grunn....da er det nok bekkenløsning eg har. fytti kor lite gøy.. jobbe i barnehagen kan eg nok glemme, i dag kan eg ikkje gå omtrent... hm. men takk for tips, skal bruke de.. bare det å ligge utenpå soveposen, sleppe snu meg i den trange dyna... takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...