findus1 Skrevet 30. juli 2009 #1 Skrevet 30. juli 2009 Ble smitta for 10 år siden, og har nå fått medisiner før nedkomst i tilfelle utbrudd. Noen flere som har? Hva har legen sagt og dosert av piller? Føler at jeg kan like mye som ham på området, og det er da ikke særlig betryggende....
findus1 Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #2 Skrevet 30. juli 2009 Er vel den eneste gravide i hele Norge med herpes da, juhu!
ღella09ღHarfødtღ Skrevet 30. juli 2009 #3 Skrevet 30. juli 2009 Tror nok ikke du er den eneste. Men kanskje den eneste som "tørr" å bruke nicket sitt når det gjelder det.. Kanskje.. Bare en tanke..
findus1 Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 30. juli 2009 Trodde vi var kommet litt lengre i 2009, men er jo godt mulig! Takk for svar, uansett !
Augustbaby=) Skrevet 30. juli 2009 #5 Skrevet 30. juli 2009 Neida, du er ikke alene... Jeg har det. Ble også smittet for snart 10 år siden. Jeg spurte legen på siste kontroll om jeg kunne få en slik forebyggende kur, men han mente at det var minimal risiko for smitte og ville ikke gi meg det. Det var ikke vanlig prosedyre påsto han... Han sa at så lenge det ikke var snakk om primærutbrudd var det ingen fare, for da får fosteret antistoffer fra meg. Legen slo opp i en bok og leste, så jeg føler ikke at han visste så mye om dette egentlig... Ja,ja.. Får håpe jeg slipper utbrudd i nærheten av fødselen, for jeg er ikke så gira på keisersnitt pga det... Legen påsto at det ikke er nødvendig når det ikke er snakk om primærutbrudd da, men jeg har hørt at det er vanlig. Vet ikke helt hva jeg skal tro jeg..
findus1 Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 30. juli 2009 Jeg fikk voltarex 500g 2 ganger daglig av vikarlegen for 3 uker siden (men, han måtte sende meg resepten i posten, for han hadde ikke peil., og fant ikke ut når han satte seg ned for å lese). I går på siste kontroll hos fastlegen tok jeg det opp igjen, og han sa at dosen var for høy etter å ha lest i felleskatalogen. Men, han mente medisinen hadde en god effekt, og minsket faren for keisersnitt. Han ba meg om å ringe føden, slik at de var innformert, og at han regnet med at jeg fødte før papirene mine kom fram, og at de har mer peil. på det der. Får ringe i mrg. har bare vært på grinern i dag.. Takk for svar! krysser bena for oss begge da, he he
Kongeørna Skrevet 30. juli 2009 #7 Skrevet 30. juli 2009 Barnet har plenty av antistoffer, som det sies her. Det er ved førstegangsutbrudd det er viktig med beskyttelse. Så vi som ble smitta for leeenge siden(20 år her) er det intet problem. Not to worry!
findus1 Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 31. juli 2009 Deilig å høre ! Da regner jeg med at de er beroligende når jeg ringer føden senere i dag. Burde aldri lest om det på nettet....
Augustbaby=) Skrevet 31. juli 2009 #10 Skrevet 31. juli 2009 Må få høre hva de sier på føden da... Så jeg får høre om jeg også bør ringe. Fint å se at det er flere i samme båt ihvertfall:)
findus1 Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #11 Skrevet 31. juli 2009 Snakka først med en uvitende jordmor som var ganske sur (tabu dette her tydeligvis, sa også at jeg ikke måtte få rier når jeg hadde utbrudd.... greit å si det da, herregud er det mulig!), så ringte jeg opp til fødeavdelinga og fikk prata med en superhyggelig streng lege. Han sa at for det første så var det legen som skulle ha ringt for meg, og at det kunne jeg si til ham neste gang.... Ingen fare med dette, da jeg hadde hatt det lenge, bra at jeg hadde begynt med valtrex da det forhindret utbrudd. Ved evt. utbrudd allikevel, så blir det keisersnitt. Viktig for alle som har herpes: Innformer om det når du kommer inn på sykehuset slik at de også får sjekket innvendig om en har utbrudd!
meeelo Skrevet 31. juli 2009 #12 Skrevet 31. juli 2009 så vis man får utbudd uansett om man har hatt det før så bli det keisersnitt ??? blei en smule bekymra nu ja, før når æ spurte om det sa dæm at det va kun vis man hadde utbrudd før første gang.. å æ får som regel utbrudd når kroppen bli stressa el. det skjer mye rundt mæ=(=(=(
findus1 Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #13 Skrevet 31. juli 2009 Hei Meeelo! Var nå det jeg fikk beskjed om, men legen virka totalt avslappa! Han sa også at med medisinene jeg fikk ville holde greiene i sjakk (valtrex). Er jo godt mulig de har forskjellig praksis fra sykehus til sykehus også! Jeg er som deg, og kan godt stresse meg på et utbrudd, så du kan jo spørre etter de samme greiene som jeg får . Jeg synes iallefall det er mer betryggende for meg. Dette går helt sikkert bra !!!!
midgard Skrevet 31. juli 2009 #14 Skrevet 31. juli 2009 Hei Jeg har diskutert dette mer flere leger og jordmor - for dette er noe i alle fall jeg har stresset med... Men etter maaange runder har jeg fått resept på forbyggende behandling, jeg fikk ikke valtarex men noe som heter zovirax... Legen jeg fikk resepten av fortalte meg at det er store uenigheter/diskusjoner om dette i det gynokologiske miljøet (!!!), men som jeg sa - de kan krangle så mye de vil for meg, jeg ønsker å gjøre det beste for mitt ufødte barn og ikke utsette det for fare - for det er slik at dette viruset går i slimhinnene, dvs munn, nese, øre og øyne.... og jeg vil gjøre mitt for å skåne mitt ufødte barn for (det gjorde ikke han som smitta meg for 5 år siden).Men ja, det virker som "vi" som har det vet mer enn fagmiljøet - tror ikke jeg har stilt ett eneste spørsmål rundt dette uten at legen/jordmor må slå opp... men etter at jeg fikk resepten så kjenner jeg meg roligere,og det igjen minsker risikoen for utbrudd... Dette går nok bra:) Lykke til jenter:)
findus1 Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #15 Skrevet 31. juli 2009 Hei midgard! Er tydelig at det er mange som ikke tør ta dette opp med legen sin, og at det da blir et tema som ikke blir forska særlig på. Menn får jo ikke samme problemer, og da er det vel ikke så farlig... Bra at du har fått zovirax da! Fikk det for mange år siden selv. Kostet da like mye som valtrex i dag. Burde fasken meg være gratis for gravide!
meeelo Skrevet 1. august 2009 #16 Skrevet 1. august 2009 da ska æ også gå å få de her tab. så e man jo litt tryggere i værtfall =) tusen takk for svar lykke til =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå