jippi78 Skrevet 30. juli 2009 #1 Skrevet 30. juli 2009 Jenta mi er 3 1/2 mnd og veier nå 5610 gr. Hadde en vektøkning på kun 160 gram de siste 14 dagene og det er lite. Må legge til at hun er lang, hele 66 cm, var 54 når hun ble født. Synes helsesøster er litt lite hjelpsom både nå og for 14 dager siden, fikk ikke tips til hva jeg kunne gjøre for å øke melkeprod ol. Kom med forslag selv om å amme annenhver time og det kunne jeg gjøre sa hun. synes det er for lettvint å si ja d amå du begynne med mme. Vil ikke ødelegge melkeproduksjonen ved å gi mye tillegg. Flere i samme situasjon? Skal på ny kontroll neste onsdag, og da har helsesøste ferie, skal bli godt å snakke med en annen.
Happy-Mama:) Skrevet 30. juli 2009 #2 Skrevet 30. juli 2009 Har du testet at jenta di faktisk får i seg melk når du ammer henne? -altså veier henne før og rett etter amming? Vi hadde samme problem. Jenta vår la ikke på seg, og noen ganger hadde hun også tatt av seg. Når hun var 3 mnd hadde hun ikke lagt på seg mer enn rundt 500 gram siden fødselen, til tross for at vi ammet veldig ofte. På helsestasjonen fikk vi beskjed om å begynne med litt mme, uten at det ga store resultatet. Så til slutt ga vi opp hele ammingen og gikk over til kun mme. Senere viste det seg at jenta vår har kort tungebånd, noe som har ført til at hun ikke klarte å suge melken skikkelig fra brystet mitt. Så til tross for at jeg følte at vi ammet ofte, så fikk ikke jenta den maten hun trengte. Hun slet seg rett og slett ut på å prøve å få ut melk, og sovnet heller ved puppen. Etter at vi begynte med kun mme har hun lagt på seg helt fint, hun sover hele natten og hun sover til og med to lange blunder på dagen! Når vi kun ammet sov hun så og si ikke på dagen... Så mitt tips er å sjekke at jenta di faktisk får i seg melk når du ammer:) -viss det ikke allerede er gjort...
Anne:-D Skrevet 31. juli 2009 #3 Skrevet 31. juli 2009 Jeg leste at babyer som spiser kort tid fra hvert bryst ofte blir lange og tynne. De får i seg mye av "skummamelka" som kommer først,og vokser derfor bra i lengden, men de får ikke i seg "fløten" som kommer etter hvert og dermed legger de ikke så mye på seg. Kanskje du kan prøve å få henne til å ligge lengre vedbrystet? Lykke til og håper den andre helesøsteren er mer hjelpsom!
Underveis --> Skrevet 31. juli 2009 #4 Skrevet 31. juli 2009 Her tror jeg nok jeg er rimelig pragmatisk på området! Det viktige her er at jenta legger på seg som hun skal, ikke at du ammer. Du vil ikke påvirke produksjonen om du alltid legger henne til brystet først. Du kan så tilby mme for å forsikre deg om at hun får nok mat. Evt kan du begynne å pumpe for å få opp produksjonen, og så tilby dette på flaske etterpå. Mulig også at mer "futt" i puppen, dersom du får opp produksjonen, vil gjøre det enklere for henne å spise mer. Det er jo risikoen for at hun finner ut at flaske er enklere å drikke fra enn pupp, og dermed nekte pupp etter hvert, men igjen, her mener jeg at det er babyens vektoppgang som er det viktige, og ikke at man på død og liv skal amme. Jeg har lært min gutt å drikke fra flaske fordi det er utrolig praktisk dersom jeg trenger barnevakt, og det har overhode ikke påvirket hverken produksjon eller hans vilje til å die. Jeg tilbyr også mme etter brystmåltid dersom jeg er i tvil om han er mett.
Mammamm m nr 3 i magen Skrevet 31. juli 2009 #5 Skrevet 31. juli 2009 Jeg har selv en lang og stor baby (nesten 60 cm v fødsel). Vi begynte med grøt da han var fire måneder, men kunne sikkert begynt før også pga veksten stoppet opp i nesten en måned. Grøten var helsesøsters forslag, for melk fikk han nok av. Har også hørt fra andre at helsepersonell ofte anbefaler fast føde tidligere til store babyer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå