Gå til innhold

Inspirert av diskusjon med svigermor - greit å drepe hoggorm?

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Svigermor mener det er greit å drepe hoggorm fordi det er en potensiell fare, og hvis hun ser en hoggorm "kverker hun han" alltid, som hun sier... Jeg mener det ikke er greit, siden hoggorm er fredet. Dessuten vil de først både prøve å stikke av og deretter advare med å frese før de biter. Da sa hun at jeg kunne angre den dagen en av mine unger ble bitt av en hoggorm. Javel, kjedelig å bli bitt, men man kan jo ikke ta livet av alt som kan være en fare heller...

Hva mener dere? Er det greit? Og pleier dere å drepe dem om dere ser en?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

komemr helt an på hvor den er...

i skogen-nei.

hjemme i hagen- klart ja!

Skrevet

Ja, det var helst snakk om ute i naturen... Lite hoggorm i både vårt og svigers område... Ingen av oss som har hage.

Skrevet

Jeg er livredd ormer og hadde ikke turt å drepe den ihvertfall!!!!!!! Hadde nok tatt beina på nakken og løpt derfra - hadde det vært hjemme i min egen hage, hadde jeg fått hjelp til å fjerne den fra hagen...hva vedkommende hadde gjort med den, får være opp til de! Bare jeg slipper å ha den hjemme;) Jeg er skikkelig redd!! Klarer ikke se slanger på tv en gang eg :( Skikkelig fobi det der ja... :(

Men i utgangspunktet er det jo ikke ok å drepe freda dyr!

Skrevet

Hehe, jeg har det sånn med edderkopper så skjønner hvordan du har det=)

Skrevet

Nei,jeg syns absolutt ikke det er greit å drepe de.De er fredet for en grunn.Rart at det skal være "enklere og mer forståelig" å drepe slike dyr,bare fordi de er ekle og skumle i manges øyne.Faren er ikke så stor om du blir bitt,ja ubehagelig,skremmende og vondt.Men de aller fleste tåler hoggormbitt.

Hilsen reptil entusiaist:-)

Skrevet

Nei det er ikke greit. De er fredet av en grunn. FInner man en i hagen får man heller flytte de til skogen da. Har drept en huggorm en gang som vi fant i hagen, men den var veldig skadd. Mest sannsynelig angrepet av en katt eller lignende

Skrevet

Hvordan flytter man en orm?? :-O

Og ikke minst; hvordan dreper man den om den ligger i hagen din og kvesser hoggtenna? Deler den med en sabel..?

Skrevet

I vår egen hage ville jeg drept den, ja! (Eller, mannen hadde nok fått oppgaven!) Ute i skogen, nei.

Skrevet

For min del kan de drepe alle hugorm som finns.. men da hadde det vel krydd av mus og sånt..

Men svar på spm

I hagen og ved hytta våres - ja.

Ellers i skogen er det jo bare å gå vekk liksom.

vi har hytte i skogen.. og der dreper de de som kommer ved plassen.. for ofte kommer de jo samme sted igjen.. så ja.. helt klart dreper de. Eller... JEG dreper ingen huggorm.. jeg hadde løpt andre veien..

Skrevet

Jeg svarer nei, ikke greit. Men vet svigerbestemora(?) mi er veldig uenig ;) Hun dreper alle hun ser :P

Hvordan man flytter en orm: Man tar den i halen, løfter opp og flytter den dit man vil ha den. De er sjeldent veldig lange - men er du redd for at den skal kveile seg mot deg og ta seg ett jafs så kan du ha en pinne i den andre hånden og dytte hodet forsiktig vekk fra deg med den ;)

Hvordan man dreper. Tja, det vet jeg igrunn ikke, har aldri trengt å gjøre det :)

Skrevet

Er ikke hoggorm en fredet art, da? Det er ikke lov å drepe fredede arter...

Skrevet

mye som ikke er lov.

Man tar en spade og hogger den i to.. glemmer aldri da bestemor gjorde det.. hehe.. gamle bestemor.. stooor huggorm på hytta.. !! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...