Gå til innhold

Noen som har barn som ikke har villet komfirmere seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste jenta er døpt, men har ikke lyst til å komfirmere seg. Hun er kun 12 år, men er ganske bestemt på at hun ikke tror på Gud.

Må innrømme at jeg komfirmerte meg siden alle vennene mine gjorde det+tradisjon. Søsteren min hadde ikke lyst, men foreldrene mine "tvang" henne nesten.

Vil la datteren min bestemme selv når den tid kommer. Hva er "vanlig" om man ikke komfirmere seg. Borgerlig? Bare et selskap med familien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde vel vært stolt, og som tidligere borgerlig konf. leder må jeg vel si at det viser modenhet og karakterstyrke om jenta velger å ikke konfirmere seg på den ene eller andre måten.

Mine foreldre er kristne, og min far er godt involvert i dnk. Jeg tror nesten vi var de eneste barna som fikk spørsmålet om vi ville konfirmeres og hvorfor. Noen av våre søsken konfirmerte seg senere, noen er ikke det og andre konfirmerte seg sammen med kullet.

Vi hadde en fest for en niese den våren hennes klassekamerater ble konfirmert. Det var en flott samling som feira jenta vår på en fin måte.

Skrevet

Jeg var hvertfall veldig sikker på at jeg ikke skulle konfirmere meg i noen kirke, og valgte borgerlig.

Skrevet

Alle 4 barna mine er døpt, men må innrømme det er mye p.g.a. tradisjon. Om hun velger å ikke komfirmere seg er det helt greit, men vil selvsat ha em feiring av henne likevel.

Og ja; jeg er veldig stolt av henne. Tror hun kan bli sett på som litt sta, men hun står for meningene sine frøkna mi:-)

Skrevet

Jeg valgte å ikke konfirmere med overhodet, Syns borgelig blir litt merkelig - en slags erstatning. Familien valgte likevel å gi meg gaver. Jeg mener at foreldre har ingen rett til å betemme dette for barna sine.

Skrevet

Erstatning??

Nei veit du hva.

Skrevet

Hva mener du med nei veit du hva, patetica? Borgelig konfirmasjon ER jo en erstatning, startet for å gi dem som ikke ville konfirmere seg i kirka et alternativ som ikke innebar å gi avkall på festen og gavene.

Skrevet

He he...

Broren min ville ikke konfirmere seg, verken i kirka eller borgelig. Så da var det ingen fest heller. Husker jeg var ganske stolt av lillebroren min som var så reflektert i ung alder - det var nemlig ikke jeg ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...