Gå til innhold

rosiner til min jente på 14 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg gi henne "ubegrenset" med rosiner? hun elsker rosiner. å jeg pleier å gi henne de pittesmåpakkene. i går fikk hun 3 pakker på rad. hun reagerer ikke noe på det. bare lurte om det har noe å si hvor mye hun spiser av det? selfølgelig med sunn fornuft og da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefales å ikke gi mer enn femti gram i uka (ca en slik liten pakke).

Grunnet soppsporer i rosinene som kan gi nyretrøbbel og kreftrisiko hos barn.

Skrevet

oki, takk:)

Skrevet

har du noen kilder å vise til der pil?

Skrevet

Det stod i folderen vi fikk i fra hs, og det har vært flere oppslag om det i media etter jeg fikk barn.

Her svarer dannmarks helsesøster Helene, og forklarer hvorfor det ikke er heldig (merk at det ikke gjeler annen tørket frukt):

Med hensyn til rosiner, så er det rigtigt at børn under 3 år ikke få mere end højst 50g rosiner ugentligt. Det skyldes svampegiften ochratoksin A. Små børn bør derfor kun spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag. Da der er tale om langtidseffekter betyder det ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses. Der er ingen forskel på om det er økologiske rosiner eller konventionelt dyrkede rosiner.

Der er ikke problemer med Ochratoksin A i anden form for tørret frugt, her kan så være problemer med sukkerindhold

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...