Gå til innhold

Hvordan blir dette i.f.t. skatt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ulovelig om jeg jobber for noen bekjente og tjener tilsammen 10 000 kr. uten å si ifra til noen? Dette i løpet av 1 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar arbeid er svart arbeid, uansett. Hvis du har annen jobb og inntekt over frikortgrensen, er pengene du tjener skattepliktige på lik linje som den vanlige lønnen din. Det er del 2 på skattekortet som viser hvor mye skatt du skal betale av bi-inntekten din.

Skrevet

Ja, dette er å anse som "svart arbeid" som rammes av flere lover (skatteloven, regnskapsloven, bokføringsloven, skattebetalingsloven, lov om folketrygd....). Forutet straffeloven, selvsagt.

 

Du kan få en avgrensing i visse tilfeller om hva som er "hobbyinntekt", ikke næringsinntekt og følgelig skattepliktig inntekt, men betingelsen for å vurderes ut fra dette er faktisk at du sier fra til noen (skatteetaten) og ber om en vudering av forholdet. Og det skal utrolig mye til for at noe som gir mer enn 5000 kr i netto fortjeneste i løpet av et kalederår anses som "skattefri hobbyinntekt".

Skrevet

Ja enten del 2 eller en lovbestemt standardsats på 50 % om du ikke ønsker å levere skattekort del 2.

 

Og, helt nøyaktig :) skattekortet viser ikke hvor mye skatt du skal betale, det viser hvor mye "skatteforskudd" du skal betale NÅ! Det er ut fra selvangivelsen, ikke skattekortet, man finner ut hvor mye skatt du skal betale.

Skrevet

Hmm, hvis jeg summerer opp denne bi-inntekten med resten av inntekten min er jeg fortsatt under skattegrensa. Men hvordan gjør man dette her, hvordan skal jeg føre det opp osv.?

Skrevet

Du har to muligheter: Du kan enten anse dette som et freelance-oppdrag (gjelder bare visse typer arbeid, spør skattekontoret, som regel kan et oppdrag "puttes inn" her, om skattekontoret bare har fått registert at dette er godkjent for deg) og skal da gi en kvittering for arbeidet, ut fra en helt vanlig kvitteringsblokk. Kopi av kvitteringen bruker du når du fyller ut selvangivelsen, inntektene er å anse som "inntekt av annen næringsvirksomhet" og du må skrive to-tre linjer i merknadsfeltet om hva den gjelder, det er viktig å få fram at dette er et enkeltstående freelanceoppdrag (skattetaten kan be om kopi av kvitteringen, men det er ikke nødvendig å legge denne med uten videre).

 

I tillegg skal "arbeidsgiver" fylle ut et skjema til kommunekassereren og innbetale AGA (arbeidsgiveravgift) på oppdraget, samt sende deg en LT-oppgave (lønns- og trekkoppgave) på forholdet i januar neste år, med beløpet ført opp som kode 400/401. (LT-oppgaven skal kommunekasserer/ligningskontor ha kopi av).

 

Det skal da IKKE foretas skattetrekk på beløpet.

 

Det andre alternativet er å registerere et ordinært arbeidsforhold. I så fall får du en informasjonsbrosjyre om dette på nærmeste skattekontor. Det gjelder litt forenklede regler i et tilfelle som du skisser, dette går fram av brosjyren.

 

For ordens skyld: Det skal lages en timeliste som skal signeres av begge parter. Skattekontoret kan be om en kopi av denne fra dere begge, om "noen" ønsker det, men den skal ikke sendes inn automatisk.

 

Alle papirene jeg har nevnt har du oppbevaringsplikt på i 10 fulle år + dette året (altså til 31.12.19).

 

 

 

Skrevet

Takk for grundig svar, NN 10:34!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...