Gå til innhold

Navnefest ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har skrollet litt nedover siden her for å se om noen har stilt det spørsmålet jeg har, og hvis noen har det så har ikke jeg fått det med meg. Det jeg lurer på er; (har lest på humanetisk forbundet sine sider og er litt usikker på hva som menes der) er det slik at flere barn samles på et sted samtidig og dette er altså navnefesten/seremonien? Det sto noe om at hvert barn får sin egen innrammet diplomaktig ting... jeg er bare forvirret over hva det egentlig går ut på. Noen som kan fortelle meg??

Vurderer navnefest til lillejenten min med termin om 7 uker... men vil gjerne ha en viss ide hva det går ut på først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sermonier som arrangeres sjelden, så ja, det er flere barn på hver sermoni. Vår er meldt på til navnfest i oktober, og det er påmeldingsfrist seks uker før. Så jeg vet ikke så mye mer, infoen kommer etter påmeldingsfristen. Fikk ikke noe klokkeslett eller noe da jeg ringte, fordi "det kommer an på hvor mange det blir" fikk jeg beskjed om.

Skrevet

fra humanetisk forbunds sider

Seremonien varer i underkant av en time og foregår i et velegnet lokale i nærmiljøet med plass til barnets nærmeste og familiens venner. Ofte vil arrangementene finne sted i rådhus, kultur- eller samfunnshus. Navnefest holdes i de fleste større byer.

I tillegg til en hovedtale og overrekkelse av en navnetavle inneholder seremonien ulike kulturinnslag. Musikere spiller stemningsfulle toner på piano, fiolin eller et annet instrument og det kan være diktlesing og sang av solist eller kor. Navnefestbarna bæres inn av foreldrene i en prosesjon, litt som dåpsbarn og foreldre når det er flere dårsbarn i samme gudstjeneste.

Og så er det altså overrekkelse av navnetavle/"diplom".

Alderen på navnebarna varierer fra et par måneder til flere år, men de fleste ligger i sjiktet 4 - 10 mnd. Det er ingen krav til antrekk hos navnebarna. Det varierer fra dåpskjoler, bunader og «siste mote».

Kle derfor barna slik dere ønsker.

Det er ingen "fadder"-funksjon ved navnefest, men man står fritt til å gjøre private avtaler med slekt eller venner om en fadder- eller mentorrolle.

se eksempel på program i denne brosjyren:

http://www.human.no/upload/Navnefest/Humanistisk%20navnefest.pdf

Vi hadde navnefest forrige gang, og kommer til å ha det igjen. Skeptiske besteforeldre ble positivt overrasket og syns det var verdig og flott.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...