Gå til innhold

Samværsavtale & endring av denne...? Litt langt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal til for å kunne endre en samværsavtale fra annenhver helg og hver onsdag, til å bare gjelde dagtid annenhver helg og hver onsdag?

Altså kutte ut overnattingene?

Pga diverse omstendigheter som jeg ikke ønsker å legge ut om her pga kan bli gjenkjent,så er det best for jenta mi å ikke overnatte hos faren sin.

Jeg har bestilt tid til mekling hos fam.rådgivn.kontor.

Er bare litt spent på hva som skal til for å kunne få endret denne avtalen....

Er rimelig sikker på at det skal gå i orden altså

(har vært hos helsesøster,som etter foholdene ikke anbefalte å sende henne til faren.. )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du og far ikke er enige om samværsavtalen, kan den ikke endres ved annet enn dom tror jeg..

Skrevet

Stemmer ikke 22:23. En samværsavtale er en privatrettslig avtale og foreldre står fritt til å endre samværsavtalen når som helst, de kan også endre dommer og rettsforlik, MEN de må være enige om endringene. Forskjellen på en dom og en privatrettslig avtale er at en dom har tvangskraft; dvs bøter for den som ikke følger avtalen. En forelder som holder tilbake fra samvær kan få bøter, men ikke en forelder som ikke følger opp samvær.

Dersom partene ikke er enige, kan de gå til mekling eller samtale på familievernkontoret. Dersom det heller ikke fører frem, kan de/ en av partene ta saken til retten og får en rettslig avgjørelse. De er forpliktet til å rette seg etter en dom, men hvis begge er enige om noe annet enn det dommen fastslår, kan de lage sin egen avtale og følge den, men den avtalen vil ikke ha tvangskraft, i motsetning til en dom. Foreldrenes ønsker går foran alt, men de MÅ være enige.

Skrevet

det er som anonym nr 2 sier her! Man kan endre den privat.

En samværs avtale skal begge foreldrene være enige om!

Jeg skjønner at man ikke har lyst til å legge ut alt, men siden du har vært i kontakt med helsesøster så regner jeg med at du er et ordentlig grunn lag og ikke bare for å være tett mot BF.

Selv har jeg slitt mye med min BF og vi kom aldri til enighet så vi endte opp i retten!

Begynn hos familievernskontoret, men er usikker om mor kan bestille mekling, jeg kunne ikke det når jeg ringte de da fikk jeg bare beskjed om at mor kan bestille samtale og far kan bestille mekling. Når mor bestiller så er ikke far pliktig til å møte men hvis far bestiller time så må mor møte. Det er i alle fall det jeg fikk beskjed om, ja høres sykt ut og det sa jeg også at det er jo ren forskjellsbehandling!

Hvis det ikke kommer noe ut av timen hos familievernskontoret så skaff deg en dyktig advokat og la advokaten ta over jobben for deg mens du kan konsentrere deg om din datter!

Uansett hva du gjør så masse lykke til og håper at alt ordner seg for dere

Skrevet

Det er bare tull. Tviler ikke på at du har fått beskjed om det altså, men det er tull. Begge kan begjære mekling - jeg gjorde det senest for noen mnd siden :)

Skrevet

kontakt advokat!! Fri rettshjelp er der om inntekten din er dårlig... Jeg har hatt noen runder med barnefar og er evig takknemlig for en adokat i ryggen som sto bak meg i de verste stormkastene, for tøft har det vært!!

Om du mener barnet ikke kan være hos far så stå på ditt. Det gjorde jeg og har i dag, etter mye kjemping, trygge flotte barn.

Lykke til:)

Skrevet

kontakt advokat!! Fri rettshjelp er der om inntekten din er dårlig... Jeg har hatt noen runder med barnefar og er evig takknemlig for en adokat i ryggen som sto bak meg i de verste stormkastene, for tøft har det vært!!

Om du mener barnet ikke kan være hos far så stå på ditt. Det gjorde jeg og har i dag, etter mye kjemping, trygge flotte barn.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...