Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 29. juli 2009 #1 Skrevet 29. juli 2009 Jeg hadde vannavgang i uke 23 og har nå fått infeksjon, de mistenker nå at det kommer fra GBS. Er nå midt i behandling med antibiotika, men det er ingenting som tilsier at det ikke kan komme tilbake senere selv om denne infeksjonen blir borte. Jeg er nå i uke 26 og det er første infeksjon jeg har under oppholdet. Jeg hadde jo håpet at jeg kunne ligge her i flere uker uten å føde, men nå begynner jeg å lure. Får en masse skyggesvar av legene på sykehuset, de vil vel ikke fortelle for mye for å unngå panikk. Nå er jeg jo veldig bekymret for at dette skal påvirke babyen, både fordi jeg har ligget en stund med vannavgang og fordi hun blir prematur og da har mindre utviklet immunforsvar. Dumme meg måtte begynne å lese på nettet, og da finner man jo mye rart ;-) Er det noen som har erfaring med dette, og kanskje fikk behandling under selve fødselen for å unngå smitte til babyen? Takk for svar!
NyttNick Skrevet 29. juli 2009 #2 Skrevet 29. juli 2009 Førstemann kom en mnd for tidlig noe de mente etter fødselen at var pga streptokokk B. Da jeg var gravid med andremann ble jeg sjekket i uke 30-32. Testet positivt, så jeg fikk antibiotika intravinøst under fødselen for å ikke smitte bebisn. Det gikk bra begge gangene, og jeg "merket" ikke på legen at det var "kjempefarlig". Men har jo lest på nett at det ikke er ufarlig. Er du bekymret bør du få tak i en lege og be han eller hun forklare litt mer så du slipper å bekymre deg.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 29. juli 2009 #3 Skrevet 29. juli 2009 Heisan :-) Leste bittelitt om GBS infeksjon på nettet nå jeg også og ser at det kan være så mange som 30% gravide som har GBS uten å vite om det. Er visst veldig vanlig å ha i kroppen. En vanlig behandling for å forhindre spredning fra mor til barn under fødsel er antibiotika behandling, samt veldig god håndhygiene etter fødselen når man er i kontakt med barnet. Det er jo kjempebra at de nå kanskje vet hva infeksjonen kommer av og kan dermed forhindre smitte til lille i magen når hun blir født. Så vil anta at de tar alle forhåndsregler under fødsel for å hindre evt smitte videre til babyen. Satser på at du fortsatt har mange rugeuker igjen jeg :-) stooooor klem
hysterika Skrevet 29. juli 2009 #4 Skrevet 29. juli 2009 Jeg var hod gynekologen over 15 ganger i svangerskapet pga strepto B . Jeg fikk gjentatte infeksjoner og antibiotikakurer, og jeg ble sjekket mer enn én gang i mnd med tanke på svekket livmormunn. Jeg fikk keisersnitt for at babyen ikke skulle utsettes for smitte, og jeg fikk antibiotika intravenøst av samme årsak. Babyen min ble sjekket rett etter fødselen, og flere ganger i dagene etter. Da jeg ble gravid, ble jeg sjekket for strepto B, så det sto i helsekortet mitt at jeg var det. Jeg har en sjelden sykdom som medfører dårlig immunforsvar, og dette var medvirkende til at jeg ble fulgt så nøye opp. Det var også en risiko for at babyen skulle ha den samme sykdommen (det hadde hun ikke!). Lykke til! Jeg håper babyen holder seg der den er i noen uker til!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 29. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. juli 2009 Takk for svar, godt å høre at dere har fine erfaringer :-) Hadde ikke vært så bekymret om ikke situasjonen var litt spesiell, men jeg leser at GBS kan forårsake bl a tidlig vannavgang, så det kan jo forklare noe. Det anbefales forløsning innen 3 døgn etter positiv test ved vannavgang, men vi får se hva utfallet blir. Jeg håper egentlig den er negativ og at det er noe som er "mindre skadelig" for et bittelite knøtt.
Gjest Skrevet 29. juli 2009 #7 Skrevet 29. juli 2009 Jeg ville ruget ruget og ruget. Og ruget litt til. Les en bok, noe du liker, så glemmer du alt. Les flere bøker, se på tv. Spis, sov og pust. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå