Gå til innhold

Erfaringer med gruppe B streptokokker og fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde vannavgang i uke 23 og har nå fått infeksjon, de mistenker nå at det kommer fra GBS. Er nå midt i behandling med antibiotika, men det er ingenting som tilsier at det ikke kan komme tilbake senere selv om denne infeksjonen blir borte. Jeg er nå i uke 26 og det er første infeksjon jeg har under oppholdet. Jeg hadde jo håpet at jeg kunne ligge her i flere uker uten å føde, men nå begynner jeg å lure. Får en masse skyggesvar av legene på sykehuset, de vil vel ikke fortelle for mye for å unna panikk.

Nå er jeg jo veldig bekymret for at dette skal påvirke babyen, både fordi jeg har ligget en stund med vannavgang og fordi hun blir prematur og da har mindre utviklet immunforsvar. Dumme meg måtte begynne å lese på nettet, og da finner man jo mye rart ;-)

Er det noen som har erfaring med dette, og kanskje fikk behandling under selve fødselen for å unngå smitte til babyen?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk påvist gbs ca i uke 25. Fikk da en antibiotikakur. Gikk i fødsel i uke 36. Fikk antibiotika intravenøst under fødsel. Tok ny urinprøve før fødsel, som viste at jeg nok en gang hadde oppblomstring av gbs. Fikk ny antibiotikakur . Uansett oppblomstring under fødsel eller ikke ville jeg ha fått antibiotika under fødselen. I tillegg ble det tatt crp av gutten 1. og 3. dag. Alt har gått fint så langt.

lykke til

Skrevet

Jeg hadde kraftig infeksjon i forrige svangerskap og gikk på antibiotika i 6 uker. Var da 6 mnd på vei.

Ny test viste at infeksjonen var borte. Og bra var det, for jeg kom ikke frem til sykehuset og fødte i bilen.

Hadde jeg hatt ingeksjonen fremdeles så ville jeg fått intravenøs antibiotika under fødsel

Jeg har fått påvist infeksjon denne gangen også. Er 34 uker på vei. Ikke fått antibiotika denne gangen. Kun et skriv fra legen på prøvesvar som jeg skal ta med på føden. Spørs bare om jeg rekker frem denne gangen da (hjelp!!!)

Skal snakke med JM neste uke, om mulig igangsetting for å være på den trygge siden. Mye skummelt dersom babyen blir smittet -prøver ikke tenke på det, Skulle allikevel være til vurdering for mulig igangsetting, så jeg slipper å føde utenfor institusjon en gang til:-)

Kan ikke du høre med føden om hva de har for rutiner ved påvist GBS på ditt sykehus? Tipper de vil gi deg intravenøst antibiotika ved fødsel.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar! Jeg også tror at de har det som rutine, nå er jeg jo innlagt så jeg kan jo bare spørre, men siden prøvene ikke er tilbake enda så tenkte jeg å ikke bombardere de med spørsmål...helt enda ;-) Jeg prøver veldig hardt å ikke være hysterisk, men nå merker jeg at spørsmålene bobler opp.

Jeg er også bekymret for den lille og smitte (spesielt siden det antakeligvis blir en veldig prematur baby), men jeg på en måte heldig som allerede er innlagt. Vil også høre om det er mindre risiko for smitte ved keisersnitt, og om de da vil vurdere det.

Lykke til tilbake :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...