Gå til innhold

Svineinfluensa, mediaskapt frykt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan jo begynne med å be om unnskylding for at jeg gjør folk oppmerksom på denne idiotiske artikkelen om svineinfluensa.

Les denne

http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=565051

Jeg blir så forbanna! Akkurat som vi ikke er hormonell nok og bekymret nok fra før!!

Noen amerikanske forskere og leger sier altså at gravide er "spesielt dårlig rustet mot svineinfluensa"...."man også kan se en unormalt høy dødsrate blant gravide"...."det er 13 prosent av de syke som dør, men det er et svært usikkert tall med tanke på hvor få dødsfall som er rapportert"..."Da de ble syke, fikk alle kvinnene lungebetennelse og måtte kobles til respirator før de døde"..

Min umiddelbare reaksjon var selvsagt å begynne å grine...noe jeg har gjort av den minste ting de siste dagene.(må le litt av meg selv midt oppi det hele....jeg er virkelig ikke meg selv om dagen...)

Nå er jeg bare irritert.

De mener altså at minst 13% av gravide som får svineinfluensa kommer til å dø....hvordan i alle verdens dager er det mulig???

Videre fortsetter artikkelen med at det "derimot ikke er noe større fare for at gravide blir smittet i forhold til den generelle befolkningen...."Det er ikke noe poeng å utsette graviditeten, eller å bli overdrevent redd. Man blir ikke smittet fortere enn andre. Det er bare det at om gravide får svineinfluensa, så kan de altså bli svært syke".

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, jeg....Man kan jo lese seg helt vekk om dette temaet...noen sier det ene og noen sier det andre. Hva skal man tro på? Jeg drar på festival til Tyskland til helgen med 40.000 andre mennesker...legen min sier det sikkert går fint...hehe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tror media liker å publisere alt som skaper frykt!!!

Jeg var hos legen i dag pga influensa og legen tok svineinfluensa test for sikkerhetssskyld.

Han ville ikke sette meg på Tamiflu med mindre jeg får positiv prøve - da denne medisinen ikke er tilstrekkelig testet på gravide. Om det så stemmer at 13 % av alle gravide i verden som får dette viruset dør - har ikke legene i norge fått denne beskjeden- for han virket midre bekymret for å si det sånn....

Og skulle det stemme ville de vel anbefalt sykemelding for hver og en gravide ? hvem gravid vil feks ta t banen om det virkelig bryter ut en panedmi her- om man vet at det er 13 % sjangs for å stryke med om man skulle bli smittet?? Det artikkelen ikke skriver noe om er i hvilket land disse kvinnene er smittet i.....tviler på at sykehusene i indre mexico er like gode som de vi har her....

Skrevet

Litt godt å lese om dere jenter som virker litt avslappet:) Må innrømme at jeg virkelig kjenner på denne frykten noen ganger. Er jo i nyhetene hele tiden i en eller annen form.

Madike: så legen din mente det skulle være ok å dra? Jeg skal til legen i morgen for å høre hva han mener om en tur til england. Planen var at vi dro nå til helga men så blir man jo litt i tvil når en leser alt dette..

Du som hadde fått influensa, har du høy feber, nedsatt allmenntilstand. mye hoste?? bare lurer i tilfelle jeg ender opp med like symptomer-

Skrevet

ja, det har jo vært helt ekstremt i sommer...tror det er nettopp derfor...de har ingenting bedre å skrive om.

Legen min sa det var greit så lenge Helserådet og Utenriksdepartementet ikke advarer mot landet man skal til. Tror det finnes en nettside for dette med daglige oppdateringer. Jeg mener å ha lest på VG nett at Spania og England er to av landene i Europa som det er advart å dra til. Om dette stemmer med Helserådets opplysninger vet jeg ikke.

Skrevet

har hatt opp mot 39 i feber, har kjempevondt i brystet og en vooond hoste... har kastet opp flere ganger i dag. ..det verker i alle kroppsdeler og jeg har ligget rett ut i flere dager! typisik influensa....

Dolly06 jeg er egentlig en skikkelig hypokonder og er redd for alt....men jeg prøver å tenke positivt....ikke bra å frike ut når det er en mulighet for at det er svineinfluensa jeg har! men legen mente det lite sannsynlig...for den type influensa har ikke eksplodert i norge enda..... Jeg fikk klarsignal på å reise på båten over til tyskland...men ser veldig mange er smittet der borte....england hadde jeg kanskje holdt meg unna...men hør også på legen- de burde vite best...av hva som er "mediahysteri" og hva som er fakta.

men jeg tenker endel på hva jeg skal gjøre om det virkelig bryter ut her i landet....

Skrevet

Dette sier folkehelseinsttuttet:

"De aller fleste kvinner som gjennomgår influensa i løpet av svangerskapet, fullfører svangerskapet uten vanskeligheter. Gravide har ikke større risiko enn andre for å bli smittet av ny influensa A(H1N1), men hvis de først smittes, har de større risiko for komplikasjoner, som lungebetennelse og pustevansker. Alvorlige komplikasjoner kan føre til abort eller for tidlig fødsel."

Råd til gravide og ammende:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6129&MainArea_5661=6129:0:15,5010:1:0:0:::0:0&MainLeft_6129=5544:76924::1:6130:1:::0:0

Skrevet

Det er mye hysteri. Men selvsagt blir man jo bekymret når det nesten ikke snakkes om annet. Jeg likte ikke spesielt godt når det siste jeg og sambo hørte på radioen før vi svingte inn på gardermoen forrige helg var at england og spania kom øverst på lista over land med mest utbrudd for øyeblikket. Men reiste da til england, og er over ti dager siden og har ikke blitt syk, så det gikk iallefall fint. Skal også til spania i august/september. Der har vi eget hus, og jeg skal dermed sjelden inn i de store folkemengdene unntatt når vi skal fly fram og tilbake. Men så lenge ikke jordmor/lege sier at jeg bør bli hjemme så reiser jeg. Trenger en ferie!

Skal til jordmor idag, så blir spennende å se hva hun sier.....

Skrevet

Jeg skal til England med mann og barn i dag og er engstelig, skal innrømme det. Vi skal heldigvis ikke til London, så det blir ikke like store folkemenger som det er der, men likevel. Men drar ikke jeg, så drar mann og barn (2 år) uansett, og får de det der, får jeg vel det når de kommer hjem..

Ringte legekontoret og de sa jeg bare skulle dra, men det kommer jo helt an på hvem du spør det her..

Men den artikkelen i dag skremte vannet (ut) av meg. Er 30 uker nå.

Skrevet

Den artikkelen som HI linker til, skremte livskiten ut av med også. Det er faktisk den første svineinfluensanyheten som har skremt meg ordentlig!

Derfor, mens jeg vurderte å desinfisere og forsegle badet og flytte permanent inn i badekaret resten av svangerskapet, sjekka jeg og mannen min litt rundt på nettet. Og beli mer beroliga, fordi:

For det første er utvalget av kvinner som blei undersøkt i den artikkelen i "the Lancet" (som VG-artikkelen bygger på) veldig lite. Det dreier seg om kun 34 amerikanske kvinner som rapporterte sannsynlig eller påvist svineinfluensa til amreikanske helsemyndigheter i et tidsrom på noen uker i april/mai i år. Av disse ble 11 innlagt med komplikasjoner, og 6 kvinner døde.

Som sagt, dette er et alt for lite utvalg kvinner til at man kan konkludere med noen sannsynlig "dødsrate". Men jeg var fortsatt redd. Helt til vi fant ut noe viktig: AMERIKANSKE (OG ANDRE LANDS) HELSEMYNDIGHETER REGNER MED EN STOOOR UNDERRAPPORTERING AV TILFELLER AV SVINEINFLUENSA!

Det vil si at mange, mange flere mennesker har fått influensaen en de helsemyndighetene har klart å telle. Det regnes med at det virkelige tallet syke er opp til 300% så stort som det som er registrert.

Men antallet døde av influensaen er nok relativt riktig registrert. Det betyr at dette "13% av gravide kvinner dør"-tallet som Lancet-utvalget har, sannsynligvis ikke stemmer i virkeligheten. Det prosentvise dødstallet er nok langt lavere hvis man regner med det antallet som VIRKELIG er smittet. (Og ikke bare innrapporterte smittede.)

Personlig tenker jeg også at tidsrommet for utvalget er relativt tidlig i svineinfluensahysteriet. På den tida, så vidt jeg husker, flomma mediene i enda større grad over av skrekkoppslag basert på dødsfallene i Mexico City. Nå veit vi jo at disse dødsfallene på ingen måte er typiske for svineinfluensaen, men den gang tror jeg at spriket mellom rapportert og virkelig antall smittede kan ha vært enda større en nå. Folk som bare fikk mild variant skjønte nok i enda mindre grad at det kunne være svineinfluensa, den forbandt de jo bare med Den Dødelige Grusomme Skrekksykdommen de leste om i media!

Min konklusjon blir altså: Det er nok sannsynlig at gravide har høyere sjanse for komplikasjoner en andre ved svineinfluensaen, sånn er det jo med "vanlig" influensa og. Men disse dødstallene på 13% stemmer neppe, det reelle tallet er nok mye lavere!

Jeg kommer til å være ekstra forsiktig med håndhygienen, være på vakt mot symptomer og søke lege og takke ja til Tamiflu hvis jeg blir syk. Så går det nok bra!

Skrevet

Jeg ble like satt ut som dere da jeg leste artikkelen i VG.

Etter at jeg selv ble testet stupte jeg ned i Internett for å finne mest

mulig info om svineinfluensa.

Det VG faktisk ikke gidder å skrive om et at influensa A eller H1N1 er

en samme type art som sesonginfluensa A.

I 2007 herjet sesonginfluensa A(H1N1) og influensa B.

Så hva er så utrolig "nytt" med H1N1?? Jo, den har opphav hos griser.

Viruset er ikke som SARS. Latterlig egentlig at VG og andre medier ikke kan få fram det som står hos: fhi.no . Dette er fakta og en sesonginfluensa er ikke noe mindre farlig enn svineinfluensa.

Det står videre at influensa B rammer pasientene hardere enn influensa A. Så da burde vi gravide heller grue oss til sesonginfluensa i januar!

Uansett tror jeg det kan være best for kroppen og unngå sykdom,

men blir man først smittet så dør man ikke i Norge.

Det er en god grunn til at premature fødsler fra uke 27 har 95% sjanse for å overleve. I andre land er den mye mye lavere.

En annen ting ikke media skriver om er at tamiflu ikke var representert i de landene med høyest dødstate.

Blir du smittet i vårt langstrakte land får man mer en god nok oppfølging.

En annen ting er at de med gjentatte sesonginfluensaer har med all sannsynelighet vært borti sesong med H1N1.

Hvilket betyr at man vil oppleve en mild form for influensa som går over etter to dager.

Tror vi bare må slappe helt av og la VG og de andre gærningene av noen skribenter lage overskrifter.

Kjenner flere gravide som fikk påvist svineriet og de har det helt fint:)

Skrevet

Tusen takk til dere som beroliger oss med bra informasjon! =)

Skrevet

Jeg har tatt svineinfluensaen med knusende ro helt til i går....skulle egentlig på madonna konserten i dag men valgte å selge billettene heller....

Ingen vits i å stenge seg inne men heller ingen vits i å utsette seg for store folkemengder om man kan la være...iallefall som gravid.

Hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg gått på konserten

Skrevet

jeg var hos legen i dag- svineinfluensa prøven min er ikke analysert på Ahus enda...får ikke svar før på Mandag- men ble satt på penicilin for denne fryktelige forkjølelsen min!

Jeg kom på denne artikkelen da jeg var inne hos legen, og tok den opp med han. Hans reaksjon var

" herregud det der har de fått mye penger for å skrive- for et stort tull"

han kunne rett og slett ikke skjønne hvordan media har lov til å skremme folk slik- med tall og % som absolutt ikke stemmer med realiteten vi har her i Norge.

jeg mener at VG og Dagbladet gjør alt for å skremme dritten ut av oss gravide- slik at vi skal kjøpe avisa og bli enda reddere.

og trist er det... jeg har slitt lenge for å bli gravid- og når jeg endelig er gravid skal jeg gå å bekymre meg over dette!!

Stod i kø i butikken i stad så så jeg overskriften " et nys og du er smittet "

OH MY LORD!!!!! orker snart ikke bruke tiden min på å lese om dette i avisa mer jeg altså!

Skrevet

Samboeren min hørte på radioen idag at VG slaktes av lege for å spre panikk i befolkningen om influensaen. I en helt vanlig høstforkjølelse dør over 1000 mennesker. Svineinfluensaen er så mild at man regner med at 700 vil dø. Media er helr ute av kontroll.

Skrevet

Som jeg skrev i første innlegget så skal jeg på festival til Tyskland i helga. Avreise i morgen tidlig. Nå tror jeg egentlig at jeg har bestemt meg for ikke å dra likevel..

Jeg tenker at det er jo ingen vits å oppsøke denne influensaen selv om det helt sikkert hadde gått helt fint om jeg hadde fått den. 40.000 mennesker....festivaldo uten håndvask...neeeei, tror ikke jeg orker.

I tillegg høres det egentlig bare fryktelig slitsomt ut å være på festival fra formiddag til kveld. Vi skal bo på hotell og jeg kan hvis jeg vil sitte i backstageområdet under hele festivalen, men likevel....Festivalen ligger et stykke unna hotellet, så det er ikke bare bare å gå å legge seg når man er sliten.

Flybilletten dit var billig, så det er ikke store tapet(og jeg kan sikkert få det igjen på forsikringa uansett) og festivalbilletten var gratis og jeg føler ikke noe stort tap over å gå glipp av selve konsertene på festivalen.

Hva hadde dere gjort??? samboeren min må dit uansett for bandet hans skal spille der...så hvis han blir smittet så får jeg det vel uansett...

Er sånn i tvil....og ikke lang tid å bestemme meg på..hjelp :)

Skrevet

Det er ingen anbefalinger som går ut på at man ikke skal reise til enkelte land pga svineinfluensa. Det eneste jeg har sett er at man "skal vurdere nødvendigheten" av å reise til land som er hardt rammet, her ble bla. England, Spania og USA nevnt. Du skal ta båt og er dermed ikke like utsatt som om du skulle fly (den tørre fly- lufta er ikke ideell i forhold til smitte av div baselusker har jeg hørt) Du nevner de ekkle festivaldoene, er vel aldri delikat, men om du har med deg antibac (dessinfeksjonsmiddel) som du bruker etter å ha gått ut av toalettet, så tror jeg du er rimelig safe i forhold skitne do og dørhåndtak ol. Folk som hoster eller nyser har som regel vet til å holde seg for munnen, så dråpesmitte. Ellers er ikke så mye mer men kan gjøre. Men jeg mener, du kommer ikke til å slutte å ta buss eller t-bane i vinter? Kan da ikke slutte å leve fordi media lager sån oppstyr. Det er snakk om en influensa med et noe spesielt navn. Det dør folk hver influensa sesong, men man er ikke livredd for å få influensa av denn grunn, eller? Nei, jeg hadde dradd, men tatt mine forhåndsregler, og kost meg på tur!

Skrevet

Hei! Det er vanskelig å gi gode råd du bør reise eller ikke... Man kan tilbringe de neste fire mnd isolert i leiligheten, for så bli smitta alikevel hvis noen snur seg vekk og nyser...Eller man kan leve som vanlig, gå på konserter, ta t-banen osv men alikevel ikke bli smitta.. Jeg personlig ville blitt hjemme, men så lot jeg være å dra på Madonna konsert i kveld. Jeg klarer ikke bestemme meg hvor forsiktig jeg bør være.. men prøver å ta noen forhåndsregler... sjansen er jo veldig mye større på festival.

Lykke til med avgjørelsen, og hvis du reiser så prøv og ikke bekymre deg, men nyt det! :)

yamamama

Skrevet

Takk for gode råd, jenter:) Har bestemt meg for å dra likevel:) Blir sikkert smittet utover høsten uansett....hehe....og pytt...det overlever man vel:)

Og blir det slitsomt på festival får jeg ta meg bryderiet med en 4mil lang busstur for å komme til hotellet og slappe av i noen timer. Værre er det vel ikke.

Antibak våtservietter er pakket.

....snakk om å være ubestemt...sukk...jaja, nå har jeg iallefall bestemt meg....og nå kjenner jeg at jeg gleder meg skikkelig:)

Skrevet

før vi tar helt av her så er det spesiellt EN TING vi må legge merke til i den artikkelen:

AMERIKANSKE FORSKERE

Hvor dårlig kosthold og fysisk form har folk generellt der borte over atlantern egentlig? Mesteparten av amrikanerne ser ikke ut som Hollywood-stjernene. Flertallet lever på snacks og hurtigmat, så de har ekstremt dårlig immunforsvar fra før, og kan rett og slett ikke sammenlignes med folk her i landet.

Derfor synes jeg at vi bare skal ta det HELT med ro, og ikke bry oss om hva de der forskerne mener. Alle her har vel hatt influensa en gang eller to før? Svineinfluensaen er jo akkurat det samme, bare med litt sterkere symptomer...

Så må vi også huske på at det er faktisk de som dør av den vanlige influensaen også, så vi med normal helsetilstand har nok ikke noe å frykte.

Skrevet

Men de som dør av vanlig influensa er jo som oftest eldre mennesker med dårlig immunforsvar. Dette tar jo livet av unge friske mennesker, det er jo derfor det er så mye oppstyr.

Den amerikanske forskningen sier at gravide har fire ganger større sjanse for å bli alvorlig syk av svineinfluensaen, og vi er dermed i den gruppen som har størst risiko for å dø av den hvis vi skulle bli smittet. Dette pga av alt som skjer i kroppen vår under graviditeten.

Ja, det er viktig å lese alt når man først leser sånne artikler, som at det er amerikanske studier som viser dette, og at man derfor må ta i betraktning at det er andre forhold der.

Likevel synes jeg det er viktig med opplysning om eks hygiene, forholdsregler og slikt. Selv om en selv er forsiktig, så kan en ikke regne med at alle andre er det. Eks leste jeg om ei som egentlig skulle på Madonnakonsert men var usikker pga svineinfluensaen. Men hun kjente noen som hadde svineinfluensa, og de skulle på konserten...

Skrevet

Ja, nå er det jo bare å sitte inne resten av svangerskapet, ellers så blir jo ungen dum!! Har dere sett forsiden på Dagbladet idag eller?

Skrevet

Har ikke fått lest den enda, men synes alt dette er ekkelt. Var hos legen for kontroll i dag og mens jeg satt der kom selvfølgelig noen som trodde de hadde svineinfluensa. Jeg satt i bilen til timen min egentlig skulle være, men siden legen var forsinket måtte jeg vente på venterommet.

Blir så provosert av folk som ikke tenker på andre. Greit at det er ufarlig for de fleste, men synes de godt kan tenke på de som befinner seg i risikogruppene og kan bli alvorlig syke. Legen trodde det var liten sannsynlighet for at jeg skulle bli smittet, men vurderer sterkt å droppe og dra på kontroller til legen hvis jeg ikke føler meg dårlig på noen måte.

Folk som tror de er syke skal egentlig ringe og komme til legen på slutten av dagen da det ikke er andre pasienter der. Hvorfor kan ikke folk bare følge rådene som blir gitt....

Alt blir mye værre ved at alle bare tenker på seg selv og ingen andre.

Skrevet

Heisann! Fikk siste oppdatering på svineinfluensa fra kommunens smittevernslege i dag. Disse oppdateringene er fra 30.07. Jeg har lagt ved et lite utdrag under innlegget "Er det bare meg eller" av mamma til gutt07+jente09 om du vil ha siste NORSKE fakta.

VG og Dagbladet er nok folkehelsas verste fiende i vår tid:) Ha ei fin uke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...