Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde de barnelege der som undersøkte babyen før hjemreise? Og hvordan er det med føllingstesten, får man tatt den uansett ukedag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær bevisst på at de ikke har samme kompetanse på Voss dersom det skulle bli komplikasjoner. Da er det helikopter til Haukeland i så fall. Bare det at de ikke har egen barnelege sier vel det meste...

Skrevet

Jeg er klar over det, men det er ikke noe som tilsier komplikasjoner heller, har hatt tre relativt ukompliserte fødsler før. Men de har ikke egen barnelage som undersøker babyen før hjemreise altså?

Skrevet

Jeg har født på Voss og selv om de ikke har samme kompetanse her som på KK, så er de veldig flinke.

De har ikke barnelege her, men barnet blir selvfølgelig sjekket av lege før hjemmreise.

Tror sønnen min tok følingstesten på en lørdag eller så var det søndag.

På Voss får man nesten bestemme selv hvor lenge man vil bli. De har familierom slik at far kan overnatte med mor og barn.

Skrevet

Barnet blir undersøkt av lege som har kompetanse på dette. Er riktignok ikke egen barnelege, men vil tro undersøkelsen er like god for det:)

Klart de har litt annen beredskap og kompatanse på et mindre sykehus, men til gjengjeld har de gooood tid til fødende og barselkvinner. Og jeg tror trygghet er viktig, og har mye å si for hvordan fødselen forløper.

Jeg ville ikke født på Voss dersom jeg visste noe var galt med barnet slik at det trengte spesiell oppfølging etter fødselen, men med et normalt svangerskapsforløp ser jeg ingen grunn til å ikke vurdere det. Skulle det oppstå noe har de like god kompatanse på haste ks, gjenoppliving etc. på Voss som på for eksempel Haukeland, og de kommer kjapt! Når fosterlyden sank under min fødsel hadde jordmor knapt tryket på "nødknappen" før rommet var fullt av leger, jordmødre og gyn. Så var det en ting jeg var trygg på var det at de reagerer fort om de må. Lå og så over til operasjonsstuen, så lang vei er det ihvertfall ikke:) Og så må man ikke vente lenge på anestesi til epidural. Det var jeg glad for, dumme meg skulle føde uten smertestillende, tenkte ikke på at igangsatte fødsler kan være vel tøffe, så ventet alt for lenge før jeg hørte på jordmor og sa ja til epidural. Da var jeg glad jeg ikke måtte vente lenge, den kom i grevens tid..

På barsel har de god tid til oppfølging, og man kan ligge lenger enn de to døgnene man ligger på KK. Etter en lang fødsel og med store ammeproblemer var jeg absolutt ikke klar for å dra hjem etter to dager, og er glad vi fikk bli lenger. Vi fødte mandag, og reiste hjem fredag, for meg perfekt! Pappaen var med hele tiden, og vi koste oss med mye god pleie og to andre hyggelige par som hadde født litt før oss.

Jeg kan ikke annet enn å anbefale Voss, men skjønner de som synes det er vel langt å kjøre. Det skal sies at det var turen hjem som var værst for oss, det skortet ikke på advarsler om å føde på Voss, men ingen nevnte at det å kjøre 10 mil med maaaange sting ikke er særlig behagelig:)

Når det kommer til advarsler fra andre: bare du kan vite hva som er best for akkurat deg. Jeg følte meg veldig trygg på vårt valg, det var svært gjennomtenkt, og vi følte Voss var stedet for oss. Men jeg angret litt på at vi sa til andre at vi skulle til Voss. Til slutt måtte jeg legge ned forbud om å komme med advarsler eller skrekkscenarioer. Så jeg vil anbefale andre å tenke seg nøye om, og være sikre på sitt valg før de forteller at de velger et mindre sykehus fremfor et stort. Det er mange meninger der ute..

Dette ble langt gitt!

Lykke til uansett hvor dere drar:)

Skrevet

Fødte på Voss sist (2 år siden) og barnet ble sjekket før hjemreise ja, vet ikke hvilken tittel personen hadde men følte meg iallefall trygg på at alt var gjort ordentlig =) Føllingtest tar de uansett dag ja, var vel jordmor som tok på minsten her.

Har født både på Voss og Haukeland, og med mindre det er fare for komplikasjoner så kommer jeg defintivt til å føde på Voss om vi skulle få flere barn og det ikke var fare for kompliukasjoner eller sykt barn.

Førstemann som er født på haukeland kom skjevt inn i fødselskanalen fordi jordmor tok vannet før han lå riktig. Uten at jeg hadde fortalt jordmor om dette på Voss oppdaget hun at minsten lå på samme måte, og ventet til han lå riktig før vannet ble tatt. Dette sparte både meg og gutten for mye unødvendige smerte. Klart at dette er personavhengig, men min erfaring er altså at det oppstod komplikasjoner da jeg fødte på haukeland som de unngikk på voss. Så haukeland er ikke alltid bedre, ikke når det gjelder vanlige fødsler.

Oppfølgingen på barsel er også i en helt annen klasse på Voss. I tillegg slipper man å sove flere på samme rom så sant det kan unngås, og far er hjertlig velkommen til å sove der når man ligger alene, og til å oppholde seg der så mye han vil. Bare det er grunn god nok til å velge bort haukeland om man kan.

Og ja, Haukeland sitter på mer spesialkompetanse så i aller verst tenkelige fall skulle gå aldeles galt er det sikkert tryggeste plassen og føde, men Voss har også grei kompetanse på mer "vanlige" komplikasjoner. KJenner flere som har fødsler som har endt i keisersnitt f.eks på Voss, og det har gått veldig bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...