Gå til innhold

Klarer dere å ligge på ryggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste 2 ukene har jeg ikke klart å ligge på ryggen. Jeg er 24 uker nå. Det blir så ubehagelig etter 2-3 minutter. Da blir jeg uvel. Jeg svetter, ser flimmer og får problemer med å puste også kjennes det ut som om at magen "synker" ned i ryggen.

Var på UL i går, og da slet jeg mye. Jordmor sa jeg kunne legge meg litt på siden, det ble litt bedre. Jeg ble blek, svettet og så flimmer, og da fant hun et kaldt håndkle som jeg hadde rundt hodet. Da klarte vi å gjennonføre UL. Godt når vi endelig var ferdige:-)

Noen flere som opplever noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke opplevd det enda, håper egentli det er lenge til det kommer.. hørtes ganske kjedelig ut viss det kom på så kort tid at det blevanskelig med ultralyd:S

er gla jeg fortsatt kan sove på både ryggen og magen, er 24+3...

håper virkelig det ikke blir enda verre for deg utover!

Skrevet

Jeg skal på ny UL 3. oktober, og gruer meg litt til det, pga ubehaget. Men da skal jeg si ifra, så kanskje jeg kan ligge på siden med en gang. Jordmor syns det var litt tidlig å kjenne det slik, men hun visste ikke hva det kom av.

Skrevet

ja, jeg har hørt at det kan komme når babyn er så stor/tung at han presser på blodårene og att en da bør prøve å sove med en pute under ene siden av ryggen for å få en liten vipp:)

du kan prøve å se om det hjelper:)

Skrevet

Jeg fikke beskjed av gynekologen min at jeg ikke burde ligge rett på ryggen eller lene meg bakover når jeg skulle slappe av for noen uker tilbake. Jeg slet med en del blodtrykksfall og da er det veldig dumt å ligge visstnok. Dette fordi barnet/livmora klemmer så hardt på de store blodårene,så at du kan oppleve å bli svimmel og at det flimrer foran øynene på deg. Syns det er merkelig at ikke jordmora visste dette. Men men..har hørt nå nylig at det faktisk er best for oss å ligge på venstre siden for da er blodgjennomstrømningen best..

Prøv det en annen gang. Lykke til.

Skrevet

Hei,

Jeg er idag 32+6 og ligger enda på ryggen. Har heldigvis ingen problemer med det enda. Men legen sa til meg at det beste var å ligge på sidene for ved å ligge på ryggen kan man presse på en hovedpulsåre og til slutt besvime. Men dette er sikkert alle kjenner på individuelt om man kan eller ikke. Men sikkert ekkelt for deg og oppleve dette. Lykke til videre:)

Skrevet

Det er visst helt vanlig, men ikke alle som får det. Det er livmoren som trykker på det store karet som går tilbake til hjertet fra kroppen, slik at du ikke får nok blod tilbake til hjertet, og derfor ikke videre til hodet osv. Kjedelig, men du må nok belage deg på å sove på siden til babyen er ute. Heldigvis ikke noe unormalt eller farlig, da.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for alle svar og gode tips. Utrolig hva man kan få greie på inne her, hvis man bare spør.

Fikk vite ting av dere som jordmor ikke visste:-) Skal til min faste jordmor på helsestasjonen på mandag, så da skal jeg stille henne noen spørsmål ang. dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...