Gå til innhold

Barnebidrag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er alenemor til ei jente på 4 år. Jeg har ikke krevd barnefar for barnebidrag da jeg vet at han har det økonomisk vanskelig om dagen. Han tjener godt, men har endel gjeld han sliter ræva av seg for og bli kvitt. Det jeg lurte på er hvordan dette stiller seg hvis jeg bestemmer meg for og fremme krav om barnebidrag? Blir han da "sitten" i gjeld på dette også? Hvis han ikke har mulighet til og betale og nav må gjøre det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, da bygger han seg opp gjeld om han ikke klarer å betale. NAV betaler sjelden hele bidraget. Du får et bidragsforskudd, om din inntekt ikke er for høy. Max ca 1350,- pr mnd om du har lav inntekt. Dette skal bidraget fra barnefar dekke inn igjen.

Hvilken annen gjeld han har, er ganske uinteressant i bidragssammenheng, og blir lite tatt hensyn til i utregningen.

Det dere KAN gjøre, er å lage en privat avtale for så å la NAV stå for innkrevingen. Da har du rett på bidragsforskudd som passer etter denne avtalen. F eks dere avtaler kr 800. Da kan nok du få 800 i bidragsforskudd, om inntekten din ikke er for høy. Og om dere avtaler privat, så slipper dere engangsgebyret på ca 850 kr. Dette gebyret slipper en om en har lav inntekt(husker ikke grensen, men vet at kun OS som inntekt gjør at en slipper gebyret). Innkrevingen gjennom NAV er gratis.

Skrevet

Synes det er bra at du har tatt hensyn til at han sliter økonomisk, hadde anbefalt en privat avtale slik at NAV ikke regner ut for høyt bidrag i forhold til hans betalingsmuligheter. Men forstår jo at som enslig forsørger så har du det kanskje ikke ideelt økonomisk, og kunne behøv litt ekstra i mnd. Forstår ikke han det, så hadde jeg gått til NAV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...