Gå til innhold

Barn og "pinlige" spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er ekstremt opptatt av tiss og bæsj for tiden, har begynt å gå mye uten bleie, og oppdaget at gutter og jenter har forskjellig tiss. Tar seg også endel på tissen, og det henger jeg meg ikke opp i, men ber henne vaske hendene etterpå...Når vi sto på badet sa hun " mamma, tar du deg også på tissen?" Jeg ble litt paff, og svarte at, "neei, jeg pleier vel ikke det...":) og det er jo sant, men det hender jo - ble bare feil å begynne å utdype - hva hadde dere svart? Vil ikke gi inntrykk av at sånne ting er galt å spørre om eller snakke om, eller gjøre, men blir jo litt målløs av og til:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye rart de lurer på de små;)

Jeg hadde vel svart noe sånt som at: ja det hender vel innimellom. Men nå har jo jeg fått litt betenktningstid. Det er jammen ikke lett å svare spontant på alt mulig;)

Skrevet

Med betenkningstid ville jeg vel svart at det hender, men at man helst bør gjøre det på rommet sitt eller når det ikke er andre der. Tror jeg hadde vært mest redd for at hun skulle begynne å si det til andre. "mamma tar seg på tissen!" liksom... Det hadde vært verre.

Skrevet

Ja, det er igrunn det jeg er redd for. Og tenkte at best å ikke si noe mer om det liksom:)

Skrevet

Men, ved å si som du gjorde så sier du jo at det er du som er normal som ikke tar på tissen og hun som gjør det bør helst slutte. Hun har vel kjent at det er godt, tenker jeg. Sex er ikke skam og det å ta på seg selv (når man er alene på rommet eller med partneren sin ) er noe en hver jente bør føle at hun har lov til. Menn blir jo nærmest oppfordret til det fra de er gutter, i mens jenter som gjør det samme får hånden forsiktig fjernet og man sier at man ikke gjør slikt.

Ærlighet og åpenhet er et must når de gjelder de kinkige spørsmålene, det får du igjen for senere. Jeg svarer 100% ærlig på de, faktisk. Feks babyer kommer ikke ut av navlen eller tissen, de kommer ut av babyhullet - den veien kom de inn også. Og det var ved hjelp av pappas utovertiss.

Dess tidligere dess bedre, spør du meg. Så slipper du endamer pinlige pauser når de blir eldre og har fattet at her er det virkelig noe som er flaut og grisespennende.

So what og hun sier du tar deg på tissen? Alle gjør det og i allefall når de vasker seg, så hvis du trenger en bortforklaring så kan du jo si at dere snakket om det da dere vasket dere i dusjen. Ikke værre.

Skrevet

Er enig med deg - ble bare litt overrumplet og usikker på hva jeg skulle si, det var det første som datt ut av meg. Men jeg prøver på ingen måte å få henne til å skamme seg, jeg lar henne selvsagt få lov - og gjør ikke noe nummer ut av det...:)

Skrevet

Jada, mente ikke at du prøvde å få henne til å skamme seg. Det mente nok ikke din mor heller da du var liten, men det er nå engang slik: de fleste føler i større eller mindre grad skam over sin egen seksualitet.

Vi blir pinlig berørt hvis noen skulle spørre oss om vår egen seksuelle nytelse, snille piker skal jo liksom ikke ha lyst til slikt. Og det er i det små: "Mamma, tar du deg også på tissen?"

"Nei, det gjør jeg ikke."

Ser du hva jeg mener?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...