Gå til innhold

private avtaler/bidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva inneholder private avtaler i forhold til bidrag hos dere som har det?

eksen er håpløs i forhold til bidraget han må betale og jeg gir snart opp!

(fastsatt av nav til 1000 kr...)

Han mener vi skal ha privat avtale og tror vel det er fordi han da slipper betale noe. meen bidraget blir jo ikke mindre fordi om man har private avtaler????????????

trenger tips!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag en privat avtale, da. Så ber du trygdeetatens innkrevingssentral om å kreve det inn :o)

Skrevet

PS: Da slipper dere dessuten å betale gebyret som nav skal ha for å regne det ut. Ulempen er kanskje at du da er avhengig av at han er ærlig og oppgir korrekt inntekt, for du har jo ikke autoritet til å kontrollsjekke lønnsslippene og ligningen hans hvis han ikke gir dem til deg.

Skrevet

Med en slik fyr så lager en bare ikke privat avtale. For da står du alene om å kreve det inn.

Du lar det bare gå gjennom NAV, du. Så vet du at de har oversikt, og at de krever det inn for deg:) Drit i hva han vil her. Si heller fra til NAV at du vil de skal starte trekk hos areidsgiver, dersom du ikke får bidraget hver måned. Da trekker arbeidsgiver/NAV det fra hans lønn FØR han får lønnen.

Skrevet

Nei, du trenger ikke å kreve det inn selv bare fordi du har en privat avtale. Det går fint an å be trygdeetatens innkrevingssentral om å kreve det inn selv om man har regnet ut beløpet selv. Nav krever dessuten ikke inn bidrag. De regner det bare ut.

HI: Her kan du lese om nav og private avtaler: http://www.nav.no/page?id=338

Skrevet

Det er kun i tilfeller hvor bidragspliktig ikke betaler giroene han/hun mottar at man setter i gang tvangstiltak som trekk i lønn. Vanligvis får bidragspliktig bare en giro tilsendt som han/hun betaler.

Skrevet

Leser dere ikke hva HI skriver? NAV har allerede fastsatt bidraget, så gebyret er ikke noe problem. NAV tar seg allerede av innkrevingen, men eksen er "håpløs i forhold til bidraget".

Da anbefaler jeg IKKE en privat avtale. Og jeg ville fortsatt latt det gå gjennom NAV. Jeg hadde IKKE laget en ny, privat avtale med denne fyren. Og det baserer jeg på egne erfaringer med en uvillig bidragsbetaler.

Og grunnen til at jeg skrev at NAV tar seg av innkrevingen, er fordi det er NAV en som bidragsmottaker vanligvis forholder seg. Jeg VET at det er statens innkrevingssentral(NAVI) som krever inn bidraget for NAV, men vanligvis går henvendelser via NAV lokalt. Sant?:)

Og dersom eksen er "håpløs i forhold til bidraget", så kan det tyde på at han ikke betaler når han skal, og evt har gjeld. DA kan det ordnes trekk fra lønn hos arbeidsgiver.

Skrevet

Vi har privat avtale. Han betaler kontant til meg, hvor vi har blitt enige om summen.

Det som er problemet med slike avtaler er jo om de brytes.

Skjønner ikke helt det med privat avtale om dere allikevel skal gå gjennom innkrevingssentralen, siden 1000,- er lite i utgangspunktet.

Vil tro at grunnen til at han vil ha privat avtale, er fordi han i utgangspunktet blir trekt mer fra sin lønn, mens du bare får 1000,- uansett.

Skrevet

stoler ikke nok på han til at han betaler så nav har saken...

men han er så urimlig og gir klart uttrykk for at siden han betaler bidrag så får ikke barnet ditt og datt. jeg krever ikke mer enn minimum og føler ikke at det er urimlig. men han legger skylden på meg for at hun ikke får noe "ekstra" . ved privat avtale påstår han hun får mer...

men dere som har private avtaler gjør da vel avtaler som innebærer at han betaler bidrag og om mulig trekker fra om han kjøper noe ekstra da eller?

jeg skal vel ikke belastes for at han har dårlig råd?

de krever meg for lommepenger og mat penger for en sydentur de har invitert henne på fordi jeg har sendt inn endringer om lønn til nav. pga gebyret de får...og truer med at hun får bli hjemme om dette ikke skjer

Er oppgitt over at ett bidrag kan skape så stor greie når nav har rettferdig fastsatt det..

derfor trenger jeg tips til hvordan deres private avtaler er..

Skrevet

Ikke lett det der nei.

Har ikke noe problemer der vi da. Han betaler det vi har blitt enige om, og trenger gutten noe ekstra så kjøper den som har råd til det, der og da.

Skal han på ferie med pappan sier det seg selv at det er han som betaler mat og feriepengebruken.

Skrevet

Bidrag inneholder ikke feriepenger, gaver og lommepenger, så den saken er grei. Det skal ikke trekkes fra mer enn det han får i fradrag for samvær, for det er ment å dekke hans utgifter i forhold til barnet. HVa han VELGER å gi barnet som en "luksus", er hans valg, og har ikke med de daglige utgiftene å gjøre.

Og en ting til; har han råd til sydentur, så har han HVERTFALL råd til bidrag. En kan ikke la være å forsørge sitt barn, fordi en har lyst å ha det moro selv.

Her er hva NAV har om privat avtale:

http://www.nav.no/page?id=338

Her mener jeg du også finner skjema for avtale osv. De anbefaler at en bruker bidragsveilederen, for der er alt med og da i en nøktern form for utgifter.

Skrevet

så hele greia med privat avtale går ut på å bruke veileder og signere.. det er jo det samme som nav gjør bare uten at de gjør det???

ingen som lager avtaler på hvilke utgifter som skal deles osv??

noen med avtaler som godtar ett mindre beløp enn det veilederen viser ??? og hva annet er bidragsyter med på å betele da???

Skrevet

http://www.nav.no/page?id=828

Her finner du hva bidraget er ment til å være med å dekke.

Og du kan fint være så dumsnill at du på barnets vegne godtar at barnet ikke får det det har rett på av sin far. Ingenting i veien for å sette bidraget i en privat avtale til kr 10,- eller kr 0,- om dere vil.

Da kan du jo stolt si til barnet når det er voksen at du er den eneste som har forsørget barnet, og at far har ikke gjort noe som helst for barnet i det daglige. Sant? Det er jo viktigere med en sydentur og lommepenger, og kanskje litt gaver av far, enn det er med tak over hodet og mat på bordet osv. Er det ikke?

Det siste avsnittet her var ironisk, for det er så idiotisk av bidragsmottakere å være så dumsnille med en bidragsytere som ikke vil betale bidrag og klager sin nød over dårlig råd, men som samtidig har råd til fornøyelser både her og der.

Skrevet

Fyttirakkern sin så godt sagt!!!!!!!!!!!!!

skulle hatt ditt hodet i kampens hete jeg....

Skrevet

han lo meg i trynet og sa han var arbeidsledig og at jeg ikke ville få noenting....

er det slik at om han ikke får jobb får jeg heller ingen støtte fra han?

Skrevet

NAV har allerede tilgang til hans ligning fra i fjor. Bare sånn at du vet det.

Og får han arbeidsledighetstrygd, så mener jeg han i tillegg har rett på bidragstilskudd, som skal gå direkte til barnet.

Skrevet

Og en ting til; tar du det gjennom NAV, så har du rett på forskudd selv om far er betalingsudyktig.

Skrevet

bygger han seg opp gjeld da på det bidraget han ut i fra likning skulle betalt? selv om han er arbeidsledig og får 60 prosent trygd akkurat nå..

alt går via nav i dag ....

Skrevet

Har han gått ned i inntekt, så får han søke om endring. Dette er noe han selv må gjøre om han vil ha bidraget endret. Du er ikke ansvarlig for dette.

Og så lenge bidraget er fastsatt til en viss sum, så er det denne summen som gjelder helt til en av dere søker endring, og en endring blir avgjort(endringen å være på 12% eller mer i forhold til dagens avtale, for at NAV endrer avtalt/fastsatt bidrag). NAV endrer ikke bidraget selv, selv om de kan se at inntekten har gått ned eller opp for en av dere.

Så ja, søker ikke han selv om endring pga endring i dagens situasjon, og han ikke klarer å betjene bidraget, så bygger han seg opp gjeld om han selv ikke gjør noe aktivt.

Men ingenting av dette er ditt problem. Du skal ha det bidraget som er fastsatt. For det er avtalen dere har, selv om han har gått ned i inntekt. Og drit i å hør på hvor dårlig råd han har. Dette er som regel noe de sier for å få bidragsmottaker til å syns synd på dem. Hører det til stadighet her også, selv om eksen har mange hundre tusen i årsinntekt. Han prøvde her i fjor å få meg fra å søke endring av bidraget, ved å si at han selv hadde lurt på å søke endring pga at han hadde gått sånn ned i inntekt. Kyss meg en viss plass; han hadde økt flere hundre tusen i inntekt, han. Men såååå dårlig råd som han hadde, du;)

Skrevet

oj.. jeg har søkt endring pga halv lønn av hva jeg hadde og endring i samvær fra 9-13 til 4-8døgn i mnd...

da slipper han billig unna da om han sender inn sine arbeidsledighetsopplysninger..

får vel intet jeg da..

og han er mest sannsynlig i jobb før august er over...

Skrevet

fælt for dem å forsørge barna sine!!!!!!!!!!!!!

noen som har hørt en mams klage om hun betaler????????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...