Gå til innhold

Kvalme og oppkast, andre etter uke 12?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som fortsatt sliter med kvalme og oppkast etter uke 12? Jeg er snart 14 uker og kvalmen har bare blitt værre de tre siste ukene. Spesielt værst om kvelden og våkner nesten hver natt og må kaste opp. Slitsomt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet hva du snakker om, jeg var slik fram til uke 19. Etter det har det bare vært en gang i blandt, i sammenheng med at jeg spiser. Nå har jeg ikke vært kvalm på noen uker....:-)

Håper det gir seg hos deg snart også, det finnes ikke noe verre enn den kvalmen og oppkasten.

Lykke til:-)

Skrevet

Uff, det er forferdelig kjedelig. Og desverre ikke noe annet å gjøre enn å vente og se. Men kaste opp på natta? Det har jeg heldigvis sluppet, natten er min pause-tid :-)

Til Vinterbarnet:

Har du prøvd å spise liggende? Det hjelper meg, så jeg får i meg mat. Jeg ligger flatt på sofaen og spiser, og må ligge der en liten time etter at jeg har spist også. Det trenger jo ikke ha noe effekt hos deg, men verdt et forsøk.

Skrevet

Takk for rådet, lykketrollet:-)

Jeg skal prøve det. Alt er verdt å prøves syns nå jeg. Jeg har vanligvis bare prøvd å spise fort for så å legge meg til det går over, men da klarer jeg kanskje bare ei halv skive før det kjennes ut som om at den kommer opp igjen. Da stopper jeg og går og legger meg nedpå litt. Men heldigvis har jeg ikke dette problemet hver gang jeg skal spise.

Skrevet

Ja, ingenting som hjelper her.. Drikker grønn te, spiser tørre knekkebrød og kjeks før jeg står opp, men merker ingen forskjell. Våkner mellom 4-5 hver natt og må tisse og så fort jeg har lagt meg i senga igjen merker jeg at jeg må kaste opp så da er det rett inn på do igjen. Holder på å bli gæren av dette, er så fryktelig vondt og slitsomt å kaste opp. Og det værste av alt er at jeg går rundt og tenker på ting som vet jeg blir kvalm av, vet ikke hvorfor jeg gjør det. Huff, ikke bare bare med graviditeten :-) Håper du også slipper kvalmen nå da!

Skrevet

Jeg var kvalm og kastet opp de 5 første mnd med nr 1. Nå med nr 2 har kvalmen vært litt annerledes, men jeg kaste fremdeles opp hver morgen og nå er jeg i uke 19!!! Jeg var forberedt på at kvalmen skulle vedvare denne gangen, ikke gi seg i uke 12 slik det står i bøkene.

I sommer ferien var jeg ikke så kvalm, da hadde jeg dager da jeg ikke kastet opp. Etter at jeg begynte i jobb igjen har kvalmen komt tilbake.

Litt ut på dagen i 10 -11 tiden gir den seg heldigvis. Etter lunsj er jeg helt fin.

Tror det kan ha med stress å gjøre siden jeg var bedre i ferien???

God bedring til deg i alle fall! De sier det blir jente når man er mye kvalm, dobbelt opp med kvinne hormoner! Det stemte med nr 1. Denne gangen vet jeg ikke kjønnet ennå. Det blir ul på tirsdag!

Skrevet

Heisann:)

Jeg spyr og enda.Er 16 uker på vei (fosteret 14) og spyr ved stress,etter å ha spist meg mett,vond lukt,ekle ting på tv,etter sjokolade,eller etter for mye kaffe.

Det beste rådet jeg kan gi deg er: Hold oversikten på hva du spiser.Da vet du om det er noe du ikke "tåler" lenger. Jeg var slik i mitt forrige svangerskap,og da var det spesiellt appelsin juice jeg ikke tålte.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg er 14 + 3 uker på vei å sliter med det samme! Men i dag var jeg hos osteopat og har den første dagen uten å måtte ta kvalmestillende, er helt fantastisk, virkelig verdt et forsøk! :)

Skrevet

Jeg var helt lik! Dårlig om kvelden og når jeg våknet.

Stress var og er kvalmefremkallende.

Er i uke 20 nå, men var verst fra uke 11-17 etter uke 18 ble jeg merkbart bedre. Jordmor fortalte meg at det var litt

usant at kvalmen forsvant etter uke 12.

Mange har det nemlig verst i ukene fra 11-15

jeg tok akupunktur. Vet ikke om det hjalp så mye,

men følte meg alltid bedre dagen etter behandling.

Jeg kastet opp til og med inne hos legen på kontroll.

Måtte løpe bort til vasken hennes...

Hun bare lo og sa jeg virket veldig gravid:)

har lest at man har et sterkt foster hvis man er mye kvalm (det er

iallefall litt positivt oppi alt, for kvalmen kan ikke beskrives

eller diskuteres av eller med andre som ikke har kjent

på denne erfaringen. Det er ille, men det blir bedre og det må

du ha i tankene:)

Jeg kjenner av og til kvalmen enda, men den kommer av logiske årsaker. Lenge siden måltid, trøtt, jobbet for mye eller stress.

Dette kan jeg styre, men før kom den grusomme kvalmen uansett.

Lykke til ! Jeg vet akkurat hvordan du har det og det er

ikke gøy:()

Skrevet

Jeg var kvalm helt til uke 16. Spydde hver morgen. Men i påska, da var jeg mye bedre. Hadde en uke fri. Så slapp av og stress ned! Pass på å spis regelmessig, og ikke stress. Jeg ble også litt bedre i helgene når jeg hadde fri. Er nå i uke 26, og er ikke kvalm lengre. Bare viss jeg ikke har spist på en god stund, og viss jeg er veldig sliten. Kroppen sin måte å si fra på.

Skrevet

Jeg var veldig dårlig med førstemann, mistet 10 kg og måtte være innlagt flere ganger. Det ble mye lettere etter ca. uke 18-20, men jeg var kvalm hele graviditeten. Denne gangen måtte jeg ta noe medisiner for å unngå å bli anbefalt å abortere eller bli livstruende syk. Hvis du mener at du blir dehydrert eller mister for mye vekt, snakk med legen din eller evt. gå til legevakten.

Jeg tok en antihistamine på kvelden, den heter Polaramin (tok 2 mg), som hjalp mot nattekvalmen. Det er ikke optimalt å ta medisiner under graviditeten, men det er heller ikke bra for babyen eller moren å ikke sove og å være så kvalm og kaste opp. Nå heldigvis er jeg bra nok til å ikke måtte ta medisiner, i hvert fall ikke ofte, men hvis ikke jeg gjorde det så hadde jeg ikke klart å få et barn til.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...