Gå til innhold

Noen spørsmål angående pumping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Melkeproduksjonen min er mer enn god nok for tulla mi, og både jeg og hun blir gjennomvåte av morsmelk under amminga. Det renner fra brystvortene hele tiden.. I dag har jeg pumpa i ett sett attpåtil at jeg har amma henne og nå er jeg veldig sår, så jeg måtte ty til morsmelkerstatning til kveldsmat.

Tulla mi sliter også veldig med å få sugd siden det er så masse melk der, og det virker så det stresser henne...

Derfor har jeg bestemt meg for å pumpe ut melka veldig ofte, og noen ganger spare på melka mens jeg andre ganger gir melka til henne med en gang.

Men hvordan koker jeg flaskene for å sterilisere dem? (Varme og tid og sånn?)

Har lest at flaskene med morsmelk kan oppbevares i kjøleskap, hvordan skal jeg tilberede melken når jeg skal gi den til henne da?

Trenger egentlig å få vite alt som er om pumping og renhold av flasker og sånn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melk som du pumper ut kan du oppbevare i kjøleskap i inntil 2 døgn. Eller du kan fryse den.

Melken varmes i vann som holder cirka 40 grader. Men dette tar litt tid. Den kan varmes i varmere vann, f eks ved å holde flasken under springen, men da må du riste/bevege på flasken hele tiden. Det er viktig at melken ikke blir varmere enn ca 40 grader, for da blir viktige stoffer i melken ødelagt.

Frossen melk bør tines i kjøleskap.

Renhold er veldig viktig. Skyll pumpedelene/flaske i kaldt vann så snart du har brukt den. Så vasker du i Zalovann. Morsmelk er fet, så det kan legge seg ett fettbelegg i flasken. Da kan det være greit å vaske i oppvaskmaskin, eller legge flasken i zalovann en stund for å få løst opp fettbelegget.

Flaske og smokker steriliseres ved å koke i en kjele med litt vann i 10-15 min. Evt kan du kjøpe en flaskesterilsator enten en som går på strøm eller en som kan brukes i micro.

Du kan finne mer informasjon på www.ammehjelpen.no

Skrevet

Jeg må bare spørre; hvorfor i all verden pumper du om du har så mye melk?

Her er det etterspørsel som bestemmer produksjonen, og om du pumper i tillegg til å gi henne pupp, så tror jo kroppen din at dette er en ungen som trenger MYE mat. Og du får ikke rett mengde.

Skrevet

Takker for svar :)

Grunnen til at jeg pumper er jo at det gjør så innmari vondt å gå rundt med brystspreng hele tiden.

Om det finnes tips til å få begrenset produksjonen tar jeg gjerne imot.

Jeg holder ikke ut sånn som det er nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...