Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 29. juli 2009 #1 Skrevet 29. juli 2009 Og hvor er dere mest fornøyde? Nå skal vi ut på huslåns-tokt for første gang og har jo ingen peiling! Ringer man inn til banken og ber om en avtale? For vi vil gjerne finne ut hvor mye vi kan få i lån, istedenfor å selv antyde ørten tusen for så å få nei.... Vil heller vite grensen vår før vi ser etter hus,- enn å se etter hus og få nei når vi har funnet drømmen... Anbefalinger dere?
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 29. juli 2009 #2 Skrevet 29. juli 2009 Sjekk ut litt rentebetingelser på nettet (tror det er dinside som har masse info om dette), og se hvilke banker hos dere som har gunstig rente. Så ringer du banken for en avtale der de kan regne på hvor stort lån dere kan betjene. Deretter må dere vente til dere har "et hus på hånden" før dere får innvilget lån, siden banken trenger sikkerhet i boligen. Men det er veldig lurt å gjøre som dere å ordne det meste før du står med drømmehuset og trenger lån NÅ. Spør også hva dere skal ta med av papirer som dokumentasjon på inntekt osv. Og lykke til!
Puppen og lillemor Skrevet 29. juli 2009 #3 Skrevet 29. juli 2009 de fleste store banker har lånesøknad på nett som du fyller ut og sender inn.. med ønsket beløp! Du blir da kontaktet av en kundebehandler som vil be om dokumentasjon på inntekt etc, og så får du et finansieringsbevis.. dette "beviser" for megler at dere får låne penger slik at budet er sikret! Megler tar som regel kontakt med banken etter budet er lagt inn for å sjekke at dere kan få låne det dere har sagt.. man må aldri fortelle megler hva slags "finansieringstak" man har fått fra banken! Vi sendte inn flere lånesøknader, og snakket med flere banker samtidig, og så valgte vi den som ga oss best vilkår.. Lykke til! Det er en kjempe spennende prosess dere skal sette i gang..
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 29. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 29. juli 2009 Takk takk,Lykketroll og Hopefully Jeg tror vi skal ringe inn og få avtaler. Jeg liker ikke de lånesøknadene på nett,- hvor de gjerne overlater til oss selv å bestemme/foreslå renten etc. Vi trenger jo hjelp til å finne ut hva som er gunstigst for oss og hvor mye vi kan få låne... Jeg innbilder meg at siden begge er i jobb, har en høy egenandel å sette inn i huset, ikke har annen gjeld enn ett studielån,- som vi ikke vil bruke noe av dette lånet til å betale ned, og ingen av oss har anmerkninger....Så må det jo være en grei sak å få seg lån? Gubben er ung nok til å få seg førstehjemslån...Men er nyutdannet og er nå bare i en midlertidig jobb mens han venter på napp innenfor utdannelsen sin...jeg er for gammel til førstehjemslån men har fast jobb som jeg skal bli i for alltid (faktisk ;P )....Lurer på hvem av oss som egner seg best som hovedlånetager.... Dette blir interessant Ang drømmehuset så har vi jo allerede funnet drømmen,som er tilsalgs nå...Men vi kommer aldri i verden til å få alt klart innen det huset er solgt tipper jeg....
lioness* Skrevet 30. juli 2009 #6 Skrevet 30. juli 2009 Hei Uglemamma! Lån kan faktisk ordnes nokså kjapt dersom dere har et hus i sikte dere ønsker å by på. De vil ha dokumentasjon på inntekt (lønnsslipper, selvangivelser etc) samt på innskudd i bank (hvis det er i en annen bank). Hvis dere forklarer at dere ser på et konkret hus tror jeg at det ofte kan gå i orden i en fei. Dere kan også se på www.finansportalen.no, og legge inn ulike summer for å se hvilke banker som gir best renter og villkår for deres behov. Jeg ville også ringt flere banker - da vi tok opp huslån for tre år siden fikk vi tilbud om å låne maks 1,1 millioner i én bank (noe som var helt latterlig da vi begge tjener ok og kan betjene mye større lån). Det var nærmeste hallelujastemning i en annen - der kunne vi få omtrent så mye vi ville. Vi fikk førstehjemslån, visste ikke at det er aldersgrense for det egentlig.
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 30. juli 2009 Tusen tusen takk Har en bankavtale på mandag så får vi ta det derfra.... Visning søndag og en annen tirsdag... Er jo helt noob på det her,så jeg setter veeeeldig pris på råd og vink fra dere. Finansportalen surfes herved til ))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå