Gå til innhold

KRISE. Noen som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt har bursdag nå på torsdag. Og blir 1 år. !! *stoltmamma*

Pga jobb og div så har jeg ikke planlagt noe bursdagsfeiring, eller noe. Har bare vasket huset :P Men nå er jeg så inni h***** stressa!! Hva skal jeg servere? Hva skal jeg bake? Jeg kan jo ikke å bake en gang.. :o Det blir vist ca 15 stk som kommer hit om torsdag.. Hjelpes min, nå er jeg stressa her! Noen som kommer, skal kjøre et par timer for å komme hit også. Så jeg må jo servere noe mat. Og bake noen kaker.

Men HVA?

Er det noen her som kan og vil hjelpe meg med noe tips / råd her??

Serriøst.. Jeg er desperat!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke flink å bake fine kaker, men en formkake(sjokolade, den er god den som har stått på Freiakakao-pakken:)), en eplekake og noen skillingsboller(oppskriften jeg bruker er den som står på den vanlige hvite og blå 2 kg's melpakken) klarer jeg å trylle frem:) Og så is til eplekaken, da:)

Skrevet

Du kan servere pølser i hotdog siden det er et barnebesøk. Så kan du kjøpe Toro sine kaker, langpanne, brownies, krydderkake el. de har jo masse. Og så kan du steke noen vafler.

Skrevet

Pust rolig, dette gjør du enkelt og greit:

Server wienerpølser men brød og lompe, posepotetmos, rekesalat, løk osv. Lettvint og noe de fleste liker.

Av kaker er noen av de ferdigposene faktisk ganske gode. Om du kjøper Toro Brownies så bytter du ut vannet i oppskriften med appelsinjuice, steker den i rund form. Legger friske bringebær på toppen og drysser over litt melis. Kjempelekkert og veldig godt. Bak boller fra pose, ha på ferdig vaniljekrem før du steker dem = skolebrød. Ellers er gele og is knall i et bursdagselskap (mange voksne er veldig glade i gele og benytter sjansen så fort de er i barneselskap for da er det liksom lov ;-) )

Om du vil ha bløtkake så kjøp en ferdig bunn, dynk den godt og fyll med syltetøy, resten av vaniljekremen og krem. Ikke glem et lys til å ha på kaka.

Lykke til!

Skrevet

Alle liker kringle fra bakern.

Skrevet

........Unntatt Inge, for han var en pingle!

Skrevet

Her bør du ordne "åpent hus" og så lager du "dansk recepitonsbuffet"! Det høres veldig avansert ut, og det er nettopp det det IKKE er :) Men det ser IMPONERENDE ut:

Foreslår at du satser på følgende oppdekning (jeg har gått ut fra at det bare er ungdom/voksne som kommer, ikke barn):

Sildesalat

Egg i skiver

Sommersuppe

Sommersalat

Ost på dansk

Käsetorte

Fruktkake

----

Grovt brød

Fint brød

Smør

Pisket krem

Kaffe/te/saft

Alt dette lager og anretter du til på en god times tid(!), om du satser på ferdigkjøpt brød og ellers "jukser litt" et par plasser. Kjøkkenkunnskapen behøver ikke å være stor heller, overlevde du heimkunnskapstimene på skolen, klarer du dette. Og det meste kan du lage til i løpet av onsdagen. To ting (sildesalat og käsetorte MÅ du lage til dagen i forkant, dette skal ha litt "modning" over natten).

Så anretter du alt dette på et passende (sjenk) i "riktig rekkefølge", dekker et annet bord med kopper/glass/frokosttallerkener/suppeskåler/kniver/gafler/skjeer/teskjer og servietter (og evt litt pynt). Og så kan gjestene bare komme...

Skal legge ut nærmere beskrivelse rundt kl 1000 i morgen om du er interessert, HI!

Skrevet

Det tar f... ikke en time å gjøre klart det der.

Skrevet

Ikke det? Vil tro at jeg selv hadde brukt rundt 45 minutter, og eldstegutten her (12 år!) rundt det dobbelte! Ja, for også HAN vil klart å få menyen i havn, om han bare hadde noen å spørre ved et par arbeidsoperasjoner! Så jeg tror ikke anslaget mitt om "en god times tid" er så helt på tyttebærtur!

For ordens skyld: Jeg har holdt innkjøpstid og steketid (1 form) utenom. Men det regner jeg ikke som" lager og anretter" For jeg har ikke for vane å sitte og glo inn i stekeovnen mens DEN steker! Og innkjøpstid er svært varierende etter egne vaner. Men det er nok å besøke EN brukbar kolonialbutikk for å skaffe varene! At jeg selv sikkert hadde valgt to, pga best MULIGi kvalitet på de ulike tingene jeg ville trenge er en annen sak.

Hvor lang tid så DU for deg da, 03:10? En dag eller så? Ja, ingenting er jo bedre enn om gjesten tror det......

Skrevet

Unnskyld: TO former skal stekes. Uten at det endrer arbeidstiden!

Skrevet

gryterett er enkelt da,kakene kan du jo kjøpe om tiden ikke strekker til,hvis ikke er det mange gode 1-2-3 kaker som er veldig enkle og bake.

Skrevet

Pølser med brød/lompe er noe de fleste liker, både barn og voksne! Er det bare voksne så kan du jo for eksempel bare kjøpe noe rundstykker og ha diverse pålegg på, er vel ingen som forventer middag? Er nå det vi bruker å servere til de voksne da..

Av kaker er jo langpannekaker alltid greie å lage, Toro sin sjokoladelangpannekake er veldig god :) Bare å fikse en god glasur å ha oppå. Sleng sammen en bolledeig og lag boller/skillingsboller/skoleboller, og lag en bolle med gelé og kjøp inn noe sjokoladepudding + vaniljesaus :)

Hvis du vil ha bløtkake som "bursdagskake", er det som noen skrev lenger oppe greit å kjøpe inn ferdig kakebunn, dynke med melk/saft, å ha vaniljekrem/syltetøy/krem mellom lagene :)

Og prøv å ikke stresse for mye, det har alltid en tendens til å bli for mye mat allikevel! Jeg har hvertfall aldri vært en plass det har blitt tomt :)

Skrevet

Hadde for min del ringt rundt og sagt at de er velkomne til kaffe på søndag...

Skrevet

Hmmm..det er en 1 årsdag?

Da trenger du ikke å servere all verden!

Hva med å invitere til kaker og kaffe?

Kjøp "hovedkaka" hos en baker, sett på ett ly og volia!

Ellers kan du jo servere enkle wienerbrød, få mammaen di til å bake en kake?

Og om du skal ha mat , hvorfor ikke noe så enkelt som snitter?

Kjøp ferdig oppskjært loff, ha på det du ønsker og dander det fint på et fat.

Lykke til:-)

Skrevet

Om du søker på O Boy kake på nettet får du en enkel og grei oppskrift på langpannesjokoladekake. den er god og super enkel ( jeg er ingen kakebaker;) ) Pynt med det du vil..

Så bruker jeg alltid 1-2-3 muffins poser, de er også gode og ikke vanskelige. Noen ganger lager jeg kake i en liten rundform av en slik pose..Så kan du jo lage litt sjele kanskje, hjerne i små porsjonsglass, det er stas. Nå tok jeg utgangspungt i at d er barnebursdag du skal ha da..

Om det kommer voksne kan du jo slenge sammen en 1-2-3 brownies kake, med is til . Noen butikker har også blåbærpaikake i 1-2-3 pakke. den er supergod, om du tilsetter litt vaniljekrem. Alltid en ener her, til og med hos svigermor ;)

Du kan kjøpe baguetter, dele de i to, og legge pizzafyll på med ost på toppen, og la de stå i stekeovnen i 10 min. Enkelt og godt!

By the way- rullekaker er også lettvint, fks med jordbærsyltetøy i. Server med pisket krem og friske jordbær

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...