Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Noen som vet hvordan dette gjøres? Ringer man sitt lokale NAV-kontor med skjult nummer?
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 Nei, spar deg tiden... De bryr seg ikke! Ja, har prøvd. gitt masse info, skrevet brev, gjort alt for de, slik at de bare kunne "ta de" men gidder nav? Nei, de henlegger, og sier at de ikke kan si noe om hvordan det går med saken... Alvorlig det jeg meldte, hadde pågått i over 10år. Og de har enda ikke gjort noe. Familie, så jeg hadde visst det hadde det skjedd noe!
-Hengebuksvinet- Skrevet 28. juli 2009 #3 Skrevet 28. juli 2009 Hva oppnår du med dette da? Synes enkelte er altfor flinke til å passe på alle andre, akkurat som enkelte barn er noen sladrehanker.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #4 Skrevet 29. juli 2009 Trygdemisbruk er å sladre? Det er altfor mange som snylter på velferdsgoder, noe som går ut over dem som virkelig trenger dem...!
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #5 Skrevet 29. juli 2009 Det er vel bare å ringe nav det da.. kanskje de er mer hjelpsomme i en slik situasjon enn ellers?? Hvorfor må du ha skjult nummer? Om dette stemmer, er det vel ikke noe problem å stå frem?
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #6 Skrevet 29. juli 2009 Enig med annie 07:56 - det er ikke å sladre når det kommer til trygdemisbruk, men nevnte ovenfor som signerer med nick er vel kanskje en av mange som liker å snylte på staten. Forresten så gjelder det bekjente av meg som lurer NAV til å tro at de ikke er sammen de har flyttet på forskjellige adresser, men fortsatt bor og lever sammen.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #7 Skrevet 29. juli 2009 Hva oppnår du med å gjøre det? Er du sjalu på dem, slik at du må ødelegge for dem så du skal føle deg bedre selv? Hva med å passe på seg selv, istedet for å være så utrolig opptatt av hva andre folk gjør? Og vet du hvorfor de har gjort det på den måten? Kanskje det var den eneste måten de kunne få endene til å møtes på? Jeg sier ikke at det er riktig å gjøre det de har gjort, langt i fra, men av og til kan ikke vi andre vite noe om hvorfor folk tar de valgene de tar, og da skal vi være veldig forsiktige med å legge oss opp i det. Det går vel strengt tatt ikke utover deg, gjør det?
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #8 Skrevet 29. juli 2009 Jeg vet også om noen som gjør dette. Bor sammen, men står at de bor hverfor seg. Hun har en unge med en annen far enn han hun er sammen med. Hun får derfor like mye penger fra nav som jeg gjør ved å jobbe!! Det irriterer meg skikkelig!! Har så lyst til å annmelde det!! Det er jo våre penger hun bruker! Hun går bare hjemme å koser seg.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #9 Skrevet 29. juli 2009 Ja, annie 11:21 - jeg VET hvorfor de gjør det og vet man om slike tilfeller er man pliktig å si i fra, det er tross alt straffbart.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #10 Skrevet 29. juli 2009 Det er jo en viss tid en har lov å bo sammen med en annen (mann, enn far til barnet), er vel 6 mnd og samtidig motta stønad. Forsvarer ikke, men kan skjønne om det er en overgangsperiode som er hard økonomisk (utover de 6 mnd), hvor de f.eks prøver å spare opp depostiumspenger, etc. for å kunne bo skikkelig. Mener ikke at dette er rett, men kanskje bedre for dem, uten å risikere at de ikke har nok til mat på bordet eller til å bet. barnehagen. Har ei kusine som ble meldt, de hadde da bodd sammen i 1 år uten å si fra. Hun fikk smekk på lanken, beskjed om å ikke gjøre dette igjen, pluss at hun måtte betale tilbake noe av de pengene hun hadde fått uriktig. Ble heldigvis for henne, ikke svindelanmeldt. De var snille mot henne, siden hun hadde barn.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #11 Skrevet 29. juli 2009 Jeg hadde sendt et brev, hadde jeg vært deg. Større sjanse for at rett person får informasjonen. De fleste NAV-kontorer er store.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #12 Skrevet 29. juli 2009 vil spy av dere..... Enn hvis dette er siste løsning for disse menneskene... ???? kanskje de ikke har penger og blir tvunget til å gjøre dette... De kan jo selvfølgeli gjøre det slutt på ordntlig.... sånn at barna må lide....' nei, pass dere selv.... fy faen, jeg hater slike mennesker som dere.!!! hilsen ei som ikke legger seg opp i andre sine problemer.! aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!! idioter!
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #13 Skrevet 29. juli 2009 man kan bo sammen med en annen enn far til barnet i ett år med slike rettigheter. --
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #14 Skrevet 29. juli 2009 En har rett på støtte som enslig forsørger i 12 måneder om en flytter sammen med en annen enn barnefar. Og de 12 månedene er fra en flytter sammen til det har gått 12 måneder:) Så det er ikke noe ulovlig, det:)
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #15 Skrevet 29. juli 2009 Andre klarer seg gjennom å jobbe! Det kan da saktens svindlerne gjøre også!
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #16 Skrevet 29. juli 2009 Det henger vel kanskje sammen med kravet om bevis og at man er uskyldig til det motsatte er bevist osv. Uheldige greier det der )
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #17 Skrevet 29. juli 2009 Ja, de gidder sikkert bare ikke å jobbe. Hvem vil vel ikke risikere fengsel fremfor å ha noe å gjøre på, lizzm? :-p
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #18 Skrevet 29. juli 2009 Eneste løsning? Forsvarer du trygdemisbruk anonym 11:36? Det finnes nok trygdesvindlere i dette landet om ikke de skal forsvares i tillegg. NAV burde fått større ressurser til å sjekke ut slike saker ordentlig. Å snyte på fellesskapet er ikke særlig sosialistisk. De burde heller jobe og bidra til fellesskapet selv. Noe annet blir det om folk er syke og ikke kan jobbe, men det finnes egne støtteordninger for de og trygdesvindel bør ikke forsvares i de tilfellene heller.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #19 Skrevet 29. juli 2009 Jeg jobber i Nav og foreslår at du bare sender inn et anonymt brev. Det er det de fleste gjør. Det er et eget misbruksteam i Nav som tar seg av slike henvendelser. Alle tips blir fulgt opp, men det er klart at det er de groveste sakene det blir brukt mest resurser på. Og det er som regel tips ang misbruk av enslige stønader det kommer inn mest av.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #20 Skrevet 29. juli 2009 Det er mange av dem. Hva kan årsaken til det være? Hmmmmmmmmmmmm...tankevirksomheten skriker etter drivstoff her, ser jeg.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #21 Skrevet 29. juli 2009 Hvordan ville du ha følt det om din "enslige"venninne kom inn på høyskole siden hun får 1.pri da hun er "enslig".Men du kom ikke inn på den samme linja og du har bedre karakterer osv..?? Rettferdig? Hvor mange såkalte enslige tror dere misbruker dette både for å få skoleplass til seg selv, barnehageplass, lån i banken osv? Ikke spesielt rettferdig er det vel? Hvis du står uten barnehageplass til engelen din fordi 3-4 "enslige"kommer foran i køen?? Nei, vet dere om noen som misbruker dette, så si i fra!!
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #22 Skrevet 29. juli 2009 Du tror ikke antallet kan skyldes en glipp i systemet. Jeg tror at om systemet hadde blitt utbedret til å også hjelpe de som faller mellom to stoler, så hadde "trygdemisbruket" også blitt kraftig redusert. Jeg setter trygdemisbruk i anførselstegn fordi at ikke all bruk som er i mot regelverket, er misbruk. Misbruk blir det først når en tar i bruk oppsparte skattepenger som en egentlig ikke trenger.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #23 Skrevet 29. juli 2009 Du kan enten ringe og be om at tipset forblir anonymt eller skrive et brev. Når noen ringer inn tips brukes det egne skjemaet for dette og det skal føres opp at det er anonymt. Ingen vil da kunne spore navnet ditt i saken. Interne notat er kan aldri utleveres til den som saken gjelder. Men i små kommuner kan det jo være veldig gjennomsiktig og da føles det kanskje bedre å skrive et notat selv. Dersom noen er i en så presset økonomisk situasjon at de trenger stønad fra staten er det sosialstønad som er det rette, dersom de ikke fyller vilkår for stønad fra folketrygden. Det er vel ingen som synes det er greit å jobbe svart når man er sykemeldt eller arbeidsledig heller? Velferdsystemet i Norge er basert på tillit, og alle som er med på å ødelegge for andre fortjener å bli meldt ifra om. Hilsen ei som jobber i nav og har mottatt veldig mange tips i slike saker. ( det skjer oftere enn de fleste tror og de aller fleste tips blir fulgt opp)
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #24 Skrevet 29. juli 2009 Annie 11:36 - Du mener med andre ord at det er greit å ta av fellesskapet uten å ha gjort noe for det selv altså? At det er greit å misbruke samfunnets velferdsgoder på denne måten i stedet for å komme seg ut i arbeid å forsørge seg selv og sine?! Jeg og min partner har selv vært i en liknende situasjon hvor vi en kort periode var så desperate at vi vurderte å ta dette skrittet selv, men heldigvis tok vi til fornuft og lot være og vi har det fint i dag, grunnen? JOBB, JOBB, JOBB! Barna lider mer dersom vedkommende blir oppdaget, noe de som regel blir til syvende og sist og da er det som regel for sent å beklage seg, man må betalt i dyre dommer grunnet sin totale mangel på intelligens.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #25 Skrevet 29. juli 2009 11:36, nei vet du hva.....plukk de råtne eplene og kast de. Hvorfor skal jeg jobbe og betale skatt som går til late unnasluntere? Det er nok de færreste som misbruker trygd som virkelig trenger det. De trygdemisbrukeren som jeg vet om har så mye penger og ting og tang at det er kvalmt..... Sleipe fisker er de.....og vi betaler for det! Tull!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå