Gå til innhold

Sammen med barnefar men bor ikke sammen, krav på overgangs stønad?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelte NAV-kontor har rådet kjæreste/samboerpar m/felles barn å flytte fra hverandre nettopp for å få hjelp/støtte fra det offentlige. Så lenge en ikke bor sammen med barnefar når barnet er født og ikke har annen samboer har man krav på OS. Bor du alene med barnet fra fødsel og har avtalt med bf at du har hovedomsorg for barnet får du støtte fra det offentlige, men bf må belage seg på å betale fullt bidrag.

Skrevet

Ikke rart at NAV råder par til å flytte fra hverandre når økonomien ellers er håpløs.

Det er jo en løsning alle bør være fornøyd med. DU får OS, og evt. bostøtte for å klare husleie og andre utgifter alene, foruten barnetrygd og bidrag.

Han får alle sine utgifter (ink. boutgifter) alene, PLUS mulighet til å hjelpe deg og ikke minst barnet til en stabil økonimi gjennom å betale bidrag til barnet.

Skrevet

har klipt ut det som jeg trur er riktig for deg. tusen takk anonym for den linken. hjalp meg veldig mye ihvertfall. akkurat det her gjelder for meg også. jeg er "sammen" med bf samtidig som vi ikke er sammen. komplisert.. men fant ut ifølge dette at jeg har krav på OS :) og evt andre stønader.

Andre bo- og samlivsforhold

Som nevnt ovenfor anses uttrykket "lever sammen" for å være videre enn uttrykket "bor sammen". Foreldrene kan derfor anses for å leve sammen selv om de ikke bor sammen. I tilknytning til Trygderettens prinsippkjennelse om samliv uttalte Sosialdepartementet:

"Trygderettens kjennelse i ankesak nr. 1007/83 medfører ikke en prinsippiell ny rettsoppfatning, da forskriftene av 26. september 1980 ikke er å anse som uttømmende. Også andre momenter enn bare oppholdstid i boligen til den annen av foreldrene kan trekkes inn ved avgjørelsen av en sak."

Begrepet "lever sammen" gir uttrykk for at også andre momenter enn tilknytning til samme bolig kan få betydning for hvorvidt foreldrene anses for å leve sammen. At det ikke er brudd i forholdet mellom foreldrene, slik at de har personlig tilknytning, er ikke nok til å anse dem for å leve sammen. Det har vært lagt til grunn at foreldrene anses for å leve sammen bare dersom alle følgende forhold er til stede:

* Partene har et forhold tilbake i tid.

* Partene har helt konkrete fremtidsplaner (skal gifte seg, bygger hus, venter på leilighet o.l.).

* Partene har et aktuelt fellesskap og samvær som ligger nær opp til den botilknytning som alene fører til at de anses for å bo sammen, jf. lovens § 1-5.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...