NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Jenta vår på 4,5år har nattskrekk. Hadde det selv som liten,arvelig faktisk. Jeg ble behandlet med vival under oppsyn, da ble jeg helt kurert,men det gjør de ikke lienger. Alt jeg finner på nettet sier bare at de må vokse det fra seg. Men ikveld eskalerte det skikkelig, stakkars jenta mi. Hun våknet med et hyl som vanlig og jeg visste hva som kom til å skje,men ikveld "klikka" det helt for ho rett og slett ramponerte rommet sitt. Kasta alt hu fant veggimellom. Jeg kunne som vanlig ikke gå nær henne da hun transformere meg om til det hun er redd for i drømmene. Er der og passer på,mens hun hyler MAMMA hvor er du?? Og jeg står rett foran. Hun kastet store tunge bøker, dukkevogner, sengehesten til søsteren, dro av rullgardina... alt mens jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre.Nærmer jeg meg blir det 10 ganger værre ellers så krøller hun seg inn i et hjørne og er livredd. Vet ikke hvor lenge det varte idag, det føltes så uendelig lenge. Plutselig får hun et annet blikk og så ser hun meg og sier; mamma,der er du jo, og slenger seg rundt halsen min. Holder henne til hun sovner,svett og utmattet. Er et par uker siden sist nå, da holdt hun på så og si hver kveld/natt i et par mnd. Hun blir så sliten på dagen og, merker det tømme henne, særlig de gangene det er skikkelig ille. Kan ikke skjønne at det ikke er noe somkan hjelpe henne. Helsestasjon kan ikke,men venter på time hos en barnelege som har vært borti det før. Men vet ikke hvor mye hjelp det er. Vet du noe om dette, så setter jeg pris på alle svar. Får så vondt av lille jenta mi som er rolig og god og ikke sinna i det hele tatt til vanlig. ( for de som ikke vet er nattskrekk en utvidelse av mareritt, kort fortalt, istedet for å ha et vanlig mareritt er man selv i drømmen på en annen måte og om det kommer noen inn, for å trøste f.eks, blir de personene gjort om til monstre e.l. det man drømmer om. Man kan ikke snakke til dem, de sover jo og skal helst ikke vekkes) Jeg drømte selv om hvite hester og skumle menn som gikk i taket.Jenta mi husker ikke,eller vil ikke fortelle om hva hun drømmer om. Blir helt utslitt, alle sammen,stakkars liten.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 Hei, vi har hatt vår runde med nattskrekk, men i en noe mildere form enn med jenta di. Det begynte rundt 2 og et halvt års alder hos min eldstejente og varte i tre-fire måneder om jeg ikke husker helt feil. Hun våknet med et hyyyl, og var helt vekk, hun sto aldri opp, men var totalt umulig å få kontakt med mens anfallet pågikk. Vi skjønte etter hvert at vi ikke skulle ta i henne, bare se til at hun ikke slo seg på noe vis, så lenge hun var "i" anfallet. Om man griper inn forlenger man det bare. Det måtte få gå sin gang, vi var til stede, og grep først inn når hun roet seg selv. Da "våknet" hun litt, og vi kunne roe henne ytterligere før hun sovnet. Etter å ha fått foreskrevet sovemedisin (som jeg ikke var videre happy for å bruke) begynte jeg å grave litt dypere, og etter å ha lest alt jeg kunne om nattskrekk (som viste seg å gi samme svaret som du har fått: Det må bare gå over), begynte jeg å bli litt desperat etter å finne noen ordentlig årsak. Klarte ikke helt å slå meg til ro med at det bare skulle gå over! Jeg tok kontakt med helsestasjon, som kun ga meg de samme svarene jeg allerede hadde. Etter enda flere uker med nattlige anfall tok jeg kontakt med fastlegen, for å i det minste utelukke fysiske plager som "bakgrunn" for anfallene. Jenta mi hadde nemlig begynt med hoste/brekninger som en slags utløsende faktor på selve anfallet; host/hark-hyyyyyling og så var det i gang. Hostet og kavet så hun brakk seg - ble redd - hylte og så kom anfallet for fulle mugger. Vi ble henvist til øre-nese-hals-lege, og han mente hun hadde bronkial reaktivitet (?)...noe sier meg at dette er en litt sånn "vi vet ikke hva det er men kaller det dette"-diagnose, men vi fikk resept på astmamedisinen Flutide for dette. Begynte med to doser morgen og kveld - og gjett hva! Jenta ble seg selv igjen! Anfallene stoppet! Allerede andre natten! Sakte trappet vi ned til en dose morgen og kveld, så en annenhver morgen og hver kveld, nå bruker hun kun en hver kveld. Denne skal også snart trappes ned til annenhver kveld, og så håper jeg snart hun ikke trenger den lenger. Er spent på hvordan høsten og vinteren blir. Dette ble kanskje ikke et slikt svar du håpet på, da det her var fysiske plager som lå til grunn for nattskrekkanfallene. Om du ikke allerede har gjort det vil jeg uansett anbefale deg at du sjekker jenta fra topp til tå fysisk, for som meg, å utelukke eventuelle fysiske utslagsfaktorer. Vi var heldige og traff blink på det første vi prøvde. Håper det ordner seg for dere, det er utrolig slitsomt! Både for dere, og ikke minst for henne!
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. juli 2009 takk for svar, jeg skal følge tipset ditt og får sjekket henne nøye. Håper ikke dette er starten på en ny periode.la det ut på anonymsiden og fikk en fin link der også om du vil lese er den her: http://www.helse-bergen.no/avd/SOVno/diagnose/NattligeSkrekkanfall.htm Nå skal jeg få meg litt søvn, skal på ferie imorgen så skal veldig tidlig opp, har lagt henne i vår seng så blir godt å holde rundt henne i natt.
Miramor Skrevet 29. juli 2009 #4 Skrevet 29. juli 2009 Sønnen vår har hatt mye plager med nattskrekk, og han har nesten blitt kvitt anfallene etter behandling hos manuell terapeut. Sønnen vår hadde låsninger i nakken som tydligvis trigget nattskrekkanfall. Behandlingen er gratis for barn og en trenger heller ikke henvisning fra lege. Her er en liste over manuellterapeuter som behandler barn: http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå