fornøyd ja Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Jeg kommer til å studerer når baby blir født, og vi tenkte da at far kunne ta ut permisjon isteden for meg... Når kan han evt gjøre det? Jeg har vel de seks første ukene, så han?? Blir det slik ta jeg tar seks uker, så kan han ta ti (nytt fra juli), og så gå lønnet med permisjon... hvor lenge?? Skjønner meg ikke på dette jeg :/ Noen ganger trenger jeg ting med t-skje
Guttemamma75 Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 3 uker før fødsel og 6 uker etter er forbeholdt mor, i denne perioden kan ikke pappaen ta ut permisjon. Etter dette kan han ta ut 29 eller 39 uker permisjon så lenge du går ut i fulltidsstudier eller minst 75% jobb. Fedrekvoten får han ikke da den er avhengig av at du har opptjent rett til foreldrepenger i minst 50% stilling...
fornøyd ja Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. juli 2009 takk så de ti ukene får han ikke fordi jeg ikke jobber? Greit nok det. Fordi jeg kommer til å studere på attføring. Og for å behodle attføringe, må vel jeg fortsette vedtaket, altså studere... Er det da 39 uker med 80% lønn og 29 uker med 100% lønn?
fornøyd ja Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. juli 2009 og en ting til.. må han gå ut i permisjon rett etter de 6 ukene er ferdig? Om jeg har fri fra skolen noen uker pga sommer, kan han vente til skolen begynner igjen?
Gjest mphs Skrevet 28. juli 2009 #5 Skrevet 28. juli 2009 Han kan ta ut 27 uker med 100% lønn eller 37 uker med 80% lønn. For å få alle ukene må han starte permisjonen etter at dine første 6 uker er over, om ikke forsvinner ukene uke for uke så lenge du er hjemme.
hit og dit Skrevet 29. juli 2009 #6 Skrevet 29. juli 2009 Nei han må ikkje starte med ein gang etter dei seks vekene. Eg hadde ferie i to veker før mannen starta sin permisjon. Me delte det opp heilt som dåke. Tar du ut kontantstøtta så mister dere fedrekvoten.
fornøyd ja Skrevet 29. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. juli 2009 hei, takker for svar så jeg tar de første seks ukene, så har jeg ferie, så kan han ta ut sin permisjon i 37 eller 39 uker? Men hva med hans ferie? Må vel tas ut den og, fordi han får jo ikke videreført all ferien til året etter... Og siden jeg ikke tar ut permisjon, så får vi engangstøtte og? Hater at jeg forstår meg så lite på dette området! Skulle vært et obligatorisk kurs
hit og dit Skrevet 29. juli 2009 #8 Skrevet 29. juli 2009 Det er to år sidan me styrte på med dette, så eg må ta det litt fra hukommelsen her. Ungen vår er født i midten av juni, og mannen starta sin perm i midten av september, dette gjekk heilt fint og me mista ingen veker. Om han kan ta ferie først så perm må du nesten høyre med nav om. Me tok ut eingangsstøtte også. Eg hadde foreldrepenger fra lånekassen + e.støtta. Mannen tok ut permisjonen gradert, for å få den. Han jobba ei veke no og då innimellom. Han må ta permisjonen gradert for å få begge deler. For oss var det litt dumt å ta ut e.støtta, for me hadde hatt meir bruk for vekene hans, men me fekk ikkje vite om det før etterpå. Kanskje ferien kan tas ut innimellom permisjonen som ein del av det graderte uttaket? SJekk med nav. Etter vår erfaring så hjelper det å snakke med større navkontor. Vårt lokale kontor hadde veldig lite greie på dette, og me måtte informere dei om det meste. Det er nok færre som velger slik, og dei små kontora har få klienter/kunder og dermed liten erfaring.
fornøyd ja Skrevet 29. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 29. juli 2009 tusen takk for hjelpen ble klokerer ja. tar kontakt med nav jeg. fordi jeg er på attføring og, og vet ikke hvordan det er med lånekassen da i tillegg. ha en super dag. her regner det :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå