År og dag Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Jeg vurderer å være hjemme et år (ulønnet permisjon) etter at foreldrepermisjonen er over. Dermed kommer jeg til å være hjemme når pappaen har fedrekvoten. Det passer veldig dårlig for pappaens jobb å være hjemme akkurat når jeg er ferdig med min del av permisjonen er det lov å søke utsettelse på fedrekvoten, eller må den tas direkte etter foreldrepermisjonen? Har sjekket NAVs sider, uten å bli helt klok...
mamman til to gutter Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 Far sin permisjon kan tas når dere vil, tror det er innen barnet er 3år. Man må "søke" til NAV, men kan ikke tenke meg annet enn at det alltid blir godkjent. Vi hadde litt problemer med å få nav til å fortelle oss hva man måtte gjøre for å få det godkjent, men vi sendte først en mail og fikk beskjed om at far og arbeidsgiver måtte begge skrive under en bekreftelse på at han jobbet frem til han skulle ha pappapermisjonen (hva jeg gjorde var ikke viktig). Arbeidsgiveren til far fortalte i etterkant at de også hadde fått et skjema fra nav de måtte fylle ut, men jeg er ikke sikker på om det egentlig hadde noe med utsettelsen å gjøre. Anbefaler dere å begynne med å sende en mail en stund før din permisjon går ut og så får dere helt sikkert beskjed om hva dere må gjøre videre. Hvis ikke dere hører noe på et par uker, så ville jeg purret og hørt om de har fått mailen. Min erfaring med nav her er at de ikke alltid mottar mail man sender...
Gjest Skrevet 28. juli 2009 #3 Skrevet 28. juli 2009 For to år siden måtte vi ta det i sammenheng selv om det passet dårlig. Vi valgte derfor å framskynde pappaspermisjon slik at han tok den ut da jenta var 7 mnd. Da fullammet jeg enda, men vi løste det med at han kom på jobb der jeg ammet henne, pluss at jeg kom en time seinere og gikk en time tidligere (ammefri). Funket helt greit. Kan hende det lar seg gjøre nå, derfor best å undersøke med en saksbehandler hos NAV.
År og dag Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. juli 2009 Dette høres jo veldig lovende ut! Tusen takk for svar.
År og dag Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. juli 2009 Åneeei, der sank håpet mitt. Det er jo ikke mulig for meg å komme til jobben midt i permisjonen, de har jo ansatt vikar for meg. Kan bli vanskelig allikevel, dette.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 28. juli 2009 #6 Skrevet 28. juli 2009 Nye regler i år, nå er det fullt mulig å utsette. Pust ut, dette ordner seg!
År og dag Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 28. juli 2009 Har lett enda mer på NAV sine sider, og finner følgende tekst: Uttak av foreldrepenger kan utsettes a) når den som mottar foreldrepenger har lovbestemt ferie, når den som mottar foreldrepenger er i inntektsgivende arbeid på heltid, c) dersom stønadsmottakeren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon, d) dersom barnet er innlagt i helseinstitusjon. Det betyr vel at dersom pappaen jobber heltid får vi utsatt pappapermisjonen, ikke sant? (Jabbadabbaduuuuuu, forsiktig jubel her.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå