Gå til innhold

Noen som vet ang arv/"overtagelse" av foreldres hus???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor nevnte at deres hus blir ledig om 10 år, for da vil de flytte til noe enklere, som om at vi skulle overta det. Jeg har en søster (som sikkert ikke er interessert i huset), men jeg lurte på om noen har erfaring med dette.

Hvordan funker det vanligvis? Betaler man en del av markedsprisen og får resten som forskudd på arv??

Skjønner jo at det er forskjellig fra familie til familie, men jeg har aldri vært borte i dette....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi snakker om det samme, svigerfar har hatt slag og sitter alene med et digert hus som krever en del arbeid, og vil på sikt ha noe lettere. vi har en sentral leilighet med to soverom, men ønsker noe større etter hvert. vi skal bare bytte, men da er samboer enebarn og skal arve dette huset alene uansett...

må jo gå igjennom det offentlige med tanke på eierskifte osv.

men viss du har en søster skal jo arven deles likt, så dere må kansje betale ut hennes del av huset, eller om dere avtaler at hun arver andre verdier osv..

kanskje det hadde vært greitt å prate med en advokat for å høre hva som er vanlig og hvordan dere kan gjøre dette?

Skrevet

Vi gjorde det slik;

1; fikk en takst på huset

2; fikk forskudd på arv 300.000 (ikke skattepliktig) Tror dette er høyere idag. Betalte så taksten minus de 300.000.

3; har skrevet et offentlig dokument der vi oppgir at jeg har fått de 300.000, sånn at når mine foreldre faller fra får min bror 300.000 mer enn meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...