Gå til innhold

Har dere noen "regler" for lek med lekepistoler, sverd o.l?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 2,5åring har "dessverre" begynt å leke med lekepistoler og sverd. Kaptein Sabeltann må nok ta skylden her...

Syns det er kjempevanskelig å vite hvordan jeg skal reagere. Aller helst vil jeg ikke han skal leke med slike ting, men tror ikke det er veien å gå heller.. Prøver å si noen "kloke" ord om å ikke skyte på mennesker og dyr, men det blir litt vanskelig å forstå midt i leken.

Hva tenker dere andre? Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lov å sikte på andre mennesker med lekepistoler, da blir de konfiskert etter en advarsel. Sverd er ikke lov i stuen eller andre rom med knuselige ting. Ellers er det ganske fritt fram så lenge ikke støynivået tar helt av.

Skrevet

personlig har jeg ingenting i mot verken sverd eller lekepistoler men kan forstå at andre har det.

reglene her var at han ikke fikk si han skulle drepe noen å sånne stygge ting å ikke fekte eller skyte oppi ansikte på folk.

Skrevet

ja også ikke sverd i rom em knuse gjenstander her også den hadde jeg nesten glemt

Skrevet

Jeg kjøper ikke sverd/lekepistoler og de skal ikke inn i hus heller.

Vannpistol/gevær blir anderledes for meg da disse ikke er direkte etterligninger av "ekte vare".

Skulle han finne en pinne/kvist som er hans gevær eller sverd er det helt ok, men han får ikke sikte på mennesker eller dyr og ikke hreje rundt inne med det.

Skrevet

Vi kjøper heller ikke, men guttene har fått i gaver og da kan vi ikke bare ta dem i fra dem heller ;-)

Skrevet

Hvor gamle er de?

Min er 5. Tja, bare en tanke: hvis barna får noe man mener er upassende og som man har etiske regler mot, kan man ikke da som forelder ta fra gaven?

Jeg har ikke gjort det altså, vet heller ikke om det er noe jeg kommer til å gjøre - mest sannsynlig ikke, men hva tenker du?

Skrevet

Vi har to jenter, og har derfor lite lekepistoler etc i hus. Jentene er imidlertid klar over at det ikke er lov å "pange" eller skyte noen med hverken lekepistol, pinner, fingrer eller andre "ting".

Skrevet

De er snart 7 og 5 år gamle og det er ikke alltid jeg har full oversikt over gaveåpning i bursdager og til jul eller de får gaver utenom dette som f.eks de 2 lekepistolene de har som de fikk av svigers når de var med disse i en lekebutikk en gang uten at vi var med. Om jeg mente en gave var direkte skadelig for dem, ville jeg tatt den fra dem, men ikke noe som strengt tatt ikke gjør noe og jeg bare ikke er overbegeistret for selv. Som mamma til 3 gutter har jeg etterhvert innsett at gutter ER anderledes enn jenter og at det er helt naturlig for dem å leke krig, jeg føler det er viktig å kunne bøye litt av på egne prinsipper også når f.eks pappaen mener de bør få ha litt av dette og barna selv har fått slike ting. Det er flere enn bare min mening som teller hjemme hos oss tross alt.

Skrevet

Eldste gutten her som når er tenåring har aldri hatt slike leker... Når vi var i leke butikken og han så på den typen leker var han lett å avlede fordi han elsker lego. Fikk ikke i gaver heller...Håper det blir slik med lille gutten vår å... Uansett kjøper vi ikke den type leker. Men dersom de leker skyting osv med pinner vil jeg ikke godta at de skyter på f.eks oss voksene som gjør noe annet..

Skrevet

Ingen regler for det her, egentlig. Han blir snart 5 år og skjønner ikke dette med dreping likevel. Uskadelig lek, vil jeg si. Når han blir eldre og skjønner mer blir det regler.

Skrevet

Mannen min er ganske overbevisst antivåpenmotstander. Vi er enig i om at lekevåpen ikke skal inn i vårt hus. Alle vi kjenner vet dette og får guttungen, så vil nok ikke hans far la ham leke med det.

Skrevet

surrete i hodet. mener "(leke)våpenmotstander" eller "antilekevåpen". He he. Dere skjønner sikkert.

Skrevet

kjøper ikke lekevåpen vi.. har vannpistol men føler ikke det er det samme. har et par legomenn med våpen men det er det eneste. hehe. synes ikke noe om det og grøsser når jeg ser små unger med kruttlapp-pistoler og svære svarte maskingevær..

hadde hun fått det hadde hun nok sagt fra til meg og vi hadde byttet det. hehe. hun vet hva jeg synes.

Skrevet

bare lurer, dere som sier at barna får leke med pistoler så lenge de ikke sikter på noen mennesker eller dur, hvordan leker barna da? arrangerer dere leker hvor de liskom skyter på blink eller noe?

mener ikke å være sarkastisk eller noe, er bare nyskjerrig, har vært borti problemstillingen nemnlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...