moota m storebror&lillebror Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 men min har spist en hel joggebukse!!!!! Jeg savner en blå adidasbukse med hvite striper til lillebror etter at jeg vasket den. Og det er flere dager siden, jeg har både vasket klær i vaskemaskinen, og tørket klær i tørketrommelen siden da. Hm... Rart, også den gode buksa =(
Kulå Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 Hmm. rart det der at de skal spise klærne våre. Jeg mangler en hel haug av sokker, tror jeg telte 13 enkle sist jeg la sammen...
moota m storebror&lillebror Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. juli 2009 Ha ha!! =) 13? Så mange har ikke jeg, men det er fordi min vaskemaskin spiser ikke enkle, men hele par. I alle fall storesøster sine!
blond Skrevet 28. juli 2009 #4 Skrevet 28. juli 2009 Er det mulig?? Har aldri opplevd det samme, ting forsvinner etter vask og dukker opp lenge etterpå, kanskje..
mozell Skrevet 28. juli 2009 #5 Skrevet 28. juli 2009 Oj, ja det var uvanlig at vaskemaskinen kan spise bukser også... Er nok de sedvanlige enslige sokkene som er regelen her i huset. Ufattelig irriterende at de spiser klær i det hele tatt!
Ranveig R Skrevet 28. juli 2009 #6 Skrevet 28. juli 2009 Fins det verkeleg folk som berre har 13 einslege sokkar? Vi har til ei kvar tid ein liten plastkasse med kjærestelause sokkar ståande, og så går vi gjennom den frå tid til annan... Men vaskemaskina vår har faktisk ete opp ei dongeribukse. VOKSENdongeribukse. Str 44 faktisk. Det er ikkje lite det! Eg er mektig imponert. Har sett etter inni vaskemaskina mange gongar, men buksa er og blir borte. Veit at den kom heim frå ferie og blei vaska, men så... **POFF** ...vekke! Einaste dongeribuksa eg får på meg og (bedritne p-piller!!), så no vassar eg rundt i joggebukser og ser generelt ut som ein dass.
mozell Skrevet 28. juli 2009 #7 Skrevet 28. juli 2009 Haha! En slik plastkasse har vi også stående! Ganske full også etter hvert...
Gjest Skrevet 28. juli 2009 #8 Skrevet 28. juli 2009 Tror du må sette maskina di på slanker`n;) Ei hel joggebukse, da... Det var snodig, har sokketroll i maskina vår vi også, men den nøyer seg med sokker enda hvertfall, hehe
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 28. juli 2009 #9 Skrevet 28. juli 2009 Kunne noen løyst disse mysteriene hadde jeg blitt så glad såglad!!! Oooog fortalt meg hemmeligheten. Vi har en stooor pose me enslige sokker, jeg hater den posen som pesten. Og vet egentlig ikke hvorfor jeg sparer på de enslige, de blir jo kastet etterhvert uansett. Finner jo aldri tilbake de som har blitt spist opp.. Og nå hører jeg at vaskemaskin mafian har begynt å spise bukser?? Skrekk å gru gruer meg til det viruset kommer hit, har nemlig bare og en dongrybukse som jeg får på meg, så får passe godt på den!! Smitter det til oppvaskmaskin også, slik at vi kan begynne å frykte at glass og bestikk forsvinner?
lÅktiHaUDe Skrevet 28. juli 2009 #10 Skrevet 28. juli 2009 hahaha du verden for noen uoppdragne vaskemaskiner våres gamle spiste sokker som bare det. Føler den nye er hakket mer veloppdragen ja Men nå har jeg sluttet å tromle klærne så kan være at det er trommelen som tidligere har spist sokkene hmm fikk noe å tenke på nå hehe Du har ikke puttet buksa i skapet til barna da?? eller sammens med sengetøyet eller hånddukene?? hehe mye man gjør når man er stresset.. se det for deg du ser i skapet med håndduker med tellekanter og der ligger en pent sammenbrettet joggebukse midt i bunken hehe
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #11 Skrevet 28. juli 2009 Vaskemaskiner som spiser bukser har jeg ikke møtt tidligere, men det er i grunnen svært, svært lett å venne uoppdragne vaskemaskiner av med den plagsomme vanen å spise sokker! Kostet meg en bagatell, omtrent som en stor softice, tok meg mindre enn 10 minutter, og etter dette spiste den EN eneste sokk på 12 år. Den nye fikk lære det samme straks den flyttet inn hos oss, og den har ikke spist en eneste sokk hittil, selv om den nå har hatt treårsdag. Noen som vil vite mer?
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 29. juli 2009 #12 Skrevet 29. juli 2009 JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA kan vi få den spennende fortsettelsen og fasiten på hva vi skal gjøre.. hilsen fortvilet, utslitt, lei, sint, frustrert -> "sokke-parer"
moota m storebror&lillebror Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #13 Skrevet 30. juli 2009 Jeg vil også gjerne vite hemmeligheten din =)
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #14 Skrevet 30. juli 2009 Så kjapt og kontant som du reagerte,gladjente, må visst maskinen din være usedvanlig glad i spisning av enslige sokker Bare en liten sidemerknad før vi ser på kuren: Dere synes sikkert (med rette) at det er litt kjedelig at jeg opptrer anonymt. Årsaken er så enkel som at jeg ikke er helt tilfreds med nicket jeg lagde da jeg opprettet meg som bruker. Jeg er i tenkeboksen for å finne et bedre (ønsker et svært kort nick, maks 5-6 bokstaver, snarere å logge på da) og klarer sikkert å finne på et i løpet av ferien, når jeg får stengt verden helt ute i 14 dager). Inntil da, ha forståelse for anonymiteten! Og gi meg gjerne tips til mulige nick. Så over til dagens leksjon. "Avvening av vaskemaskiner med hang til spising av enslige sokker": Første en presisering: Kuren har, så vidt vites, ingen virkning på maskiner med hang til spising av sokkepar, resultatene herfra tyder på det, men det statististiske grunnlaget er svært spinkelt, ca 3 par i løpet av 15 år. Kuren er ikke testet hva gjelder spising av joggebukser eller dongerybukser, da maskinen her aldri har hatt slik hang. En teoretisk analyse av sakskomplekset tyder imidlertid sterkt på at det er sannsynlig at kuren er virkningsløs i så måte. Når det gjelder spising av enslige sokker, derimot, er kuren tilnærmet 100 % virkningsfull, kuren har som nevnt feilet en gang i løpet av 15 år hos oss, og da fikk maskinen forstoppelse, så det antas at det var årsaken til tilbakefallet, siden kuren da også i og for seg var effektiv, men med ødelagt sokk som resultat. Kuren har også vist seg 100 % effektiv når det gjelder spising av enslige votter, noe det er kjent at enkelte maskiner også viser hang til å sluke fullstendig. Kuren ble etter sigende utviklet på 50-tallet, men ble først rundt 1970 utbredt, da pga den teknologiske utviklingen. Fra ca 1990 ser det ut som om kuren har mer og mindre gått i glemmeboken av en eller annen grunn. Årsaken til dette er ikke helt klarlagt, men ingenting tyder på annet enn at årsaken kun skyldes forsømt informasjonsoverføring av kurens nytteverdi. Kuren krever to innsatsfaktorer, et innkjøp til mellom 15 og 20 kr, samt en innsats på ca 2 sek pr sokkepar som skal vaskes. Virkningen er i utgangspunktet begrenset til ca 30 sokkepar som befinner seg i prosessen mellom "klar for å ta av foten med tanke på vask" og "vasket, tørket og lagt i skape, klart for gjenbruk". Det gjøres imidlertid oppmerksom på at virkningen kan økes til det dobbelte ved en beskjeden ekstra økonomisk innsats. Kuren er ikke testet ved kokevask av sokker, da dette ikke har vært aktuell problemstilling hos oss, men det antas at virkningen vil være den samme, dog med risiko for noe forkortet levetid på innkjøpet. Kuren er videre relativt lite testet i tørketrommel, da det lokalt foretrekkes tørking på klessnor om mulig, men testene viser ingen negativ innvirkning ved bruk av trommel, uansett varmetilførsel eller motorintensitet. Målt varighet er 5-6 år, etter dette må kontantinnsatsen forventes gjentatt. Kuren har ingen bivirkninger av betydning. Ved de første gangers anvendelse kan man oppleve at maskinen litt høylytt gir uttrykk for beklagelse over sokkenes manglende fordøyelighet,men dette er fra kompetent vaskemaskinslegehold faststått å være helt uten påviselige følgeskader, i alle fall for 14-15 år, noe som vel overskrider maskinnens gjennomsnittlige levetid. Bivirkningen vil også relativt snarlig avta, men aldri forsvinne helt. Hensikten med kuren er å gjøre enkeltsokker totalt uførdøyelige for maskinen, slik at den ikke klarer å spise disse, men er nødt for å spytte dem ut igjen, helt ubeskadiget. Hvordan dette, helt konkret gjøres krever en helt minimal tilpasning til stedlige forhold, avhengig av den lokale prosessen som foregår fra sokken tas av foten for vask fram til denne fysisk legges i vaskemaskinens trommel. Jeg beskriver framgangsmåten slik denne foregår hos oss: 1) Sokkene tas av føttene, med få unntak på baderommet 2) Sokkene kastes ned vaskesjakten fra baderommet til "mottaket" ved vaskerommet, og oppholder seg her i maks 24 timer 3) Sokkene sorteres, sammet med annet skittentøy, av ungt personale (gutt på ca 12 år) i 5 skittentøydunker, basert på tekstiltype og kulørintensitet. I tillegg finnes en 6. "spesialsortering", men denne er uaktuell for sokker. 4) Sorteringen kvalietetssikres mht rett tekstiltype/kulørintensiet av voksent pesonale (ca 40 år) samtidig som vasketøyet overføres maskinens trommel. Det må påpekes at korreksjonsbehovet er helt minimalt. Og så, hvordan prosessen utføres hos oss, som nevnt må en lokal tilpasning til stedlige rutiner foretas: Etter avtak av foten samles sokkene i venstre hånd, øynene ser mot en snor som henger ved vaskjesjakten, høyre hånd søker denne, griper om en gjenstand ved denne og forflytter denne fra snoren et passende punkt på sokkepæret. Hos oss har sokkeparets tær preferanse. Gjenstanden, som skal være i plastutførelse av tradisjonell type med en stykkpris på i underkant av kr 0,50, IKKE av den "vidererutviklede" modellen med en stykkpris på adskillige kroner (UNIL og Rimco er testet som leverandører) og gjerne fargekodet etter husholdningens medlemmer, heter klesklype. Korrekt påførsel av denne gjør ENHVER enkeltsokk fullstendig utilgjengelig for vaskemaskinens fordøyelse slik at svinn ved spising forsvinner totalt. I tillegg oppleves maskinen som mye mer veloppdragen enn før.... Etter vask pakkes sokkene og legges i skapet på vanlig måte. SÅ enkelt ))
moota m storebror&lillebror Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #15 Skrevet 30. juli 2009 Altså klesklype! Hadde jeg aldri kommet på! Er det de vanlige i plast og? Hm, men jeg må nok lete videre etter en metode som gjør at jeg får joggebuksa til lillebror igjen...... =/
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #16 Skrevet 30. juli 2009 Ja, de helt vanlige i plast, av den "gammeldagse" typen. Altså de som bare består av hard plast og ståltråd, ikke med gummibelegg (dette tåler ikke varmtvann utover 35-40 grader). Mine er kjøpt på en forretning som stort sett får varer fra Norgesgruppen, så antar dette er standard vare på Joker/Kiwi/Meny. "Merket" her er enten UNIK (trefarget, rødt/blått/gult) eller RIMCO (blanke). Disse bråker litt til de er "tromlet runde i kantene", men tåler både vask, sentrifugering og tørketrommel! Du kan gjerne bruke treutgaven, men disse slites mye fortere og i tillegg KAN de gi fargeflekker på helt lyst tøy når de begynner å bli slite. Dessuten må de legges til tørk.. Altså: To stk sokker + ett stk klesklype = ingen sokker som "spises" i vaskemaskinen mer! Men, og det nevnte jeg vel i går også, vaskemaskiner som spiser bukser er ukjent her, så der har jeg dessverre ikke noe å bidra med. Annet enn å foreslå at du sjekker rundt, bak og under(!) maskinen. God jakt! Alt som ikke er brent eller spist kommer engang for en dag! Men kanskje maskinen HAR spist den og skylt restene ut sammen med skyllevannet
Ranveig R Skrevet 31. juli 2009 #17 Skrevet 31. juli 2009 Fantastisk bra utgreiing :-D Det er liksom så masse styr å gjere sånt, men det er jo langt meir styr (og dyrare) å matche kjærestelause sokkar og ev. kjøpe nye. Kanskje eg må begynne å gjere det. Eller kanskje det skal ligge klesklyper på badet så ein kan klype dei med det same? Sorterer tøyet der uansett, så slepp ein å gå gjennom det etterpå. Hmm... Fin plan!
Lene~mor til tre Skrevet 31. juli 2009 #18 Skrevet 31. juli 2009 Finnes det ikke egne sokke klyper også? husker ikke hva de heter. Mener jeg har sett de i en eller annen butikk. Noen som har prøvd dem?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #19 Skrevet 31. juli 2009 Det gjølr det: http://www.me-zo.com/product_info.php?products_id=5&osCsid=8642ff60a454595a91ce1dc44b516792 Gjør nøyaktig samme nytte. Til tidobbel pris og med ca halvparten av levetida.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #20 Skrevet 31. juli 2009 Masse styr? Slett ikkje! Tek, som eg sa, to sek pr sokkepar hjå oss! Det heng ei vanleg snor med klesklyper i overkant av vaskesjakta og handa går heilt automatisk mot denne før eit par sokkar forsvinn i sjakta. Og så har ein (eg) jo klesklypa for hand når sokkane skal hengjast opp på tørkesnora og. I alle høve når ein tørkar klede på snor, ikke i trommel. Ferdig sortert er dei og, sidan kvar person har sin eigen farge. Og tru meg, det er ikkje så lett alltid å sjå om eit sokkeparer høyrer til ein gut på 7 1/2 eller ein på ikring 12. Det viktige er et klypa er LETT TILGJENGELEG der sokkane vert tekne av når dei skal på vask.....
moota m storebror&lillebror Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #21 Skrevet 31. juli 2009 Det med fargekodene var veldig lurt. Tviler på det blir et problem her da, med ei jente på 4 som skal ha rosa, rødt, blomster osv, og en gutt på 2 år so helst bare bruker et spesielt merke som ikke er stramme rundt ankelen og ei mamma som kun skal ha adidas, men kjempelurt for dem som gjerne har gutt på 7 og ja 12. Flere gode ideer på lur????? =P
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2009 #22 Skrevet 31. juli 2009 IDAG har du neppe noe problem her, moota, men hva blir situasjonen den dagen du har en gutt på 14 og ei jente på 12? Som begge har sans for sokker type "adidas", akkurat som mor.... ? 75 % av sokkehaugen hos oss består nå av sokker i "mannfolkfargene" mørk grå, mørk blå og svart. Da er det ikke helt lett alltid å skille sokker til en på 7 1/2 med ganske stor fot og en på 11 3/4 med helt normalt stor. Men siden det sitter en "fargekode" på tærne er det ikke noe problem likevel Fargekoder er utmerket til så mye. Vi fargekoder nesten til den store gullmedalje! Alle hos oss har "sin" farge (rødt/gult/blått/grønt (som av og til blir hvitt/blankt..)). Et problem vi har er f eks bøker som "flyter rundt", siden vi alle er bokormer. Vi har minst 750 bøker i hus og alle av oss leser i tre bøker samtidig... ALLE bøker er hos oss fargekodet med en liten "etikett" laget med en vanlig DYMO-merkemaskin. Det tar da ETT øyeblikk å finne både riktig bokhylle og riktig plass! Og et kikk i bokhylla avslører øyeblikkelig om ei bok mangler (hvilken også, siden vi har liste på PC-en!). Mens en bok uten etikett indikerer ei lånt bok (stikkord: Biblioteksposen!). Alle leker har også slik etikett (dog uten nummer...). Hver av oss har to kasser, av en type som ligner en vanlig "gammeldags" melkekasse, men i kryssfiner. En slik kasse står til enhver tid i gangen ved trappa, en på soverommet hos hver enkelt. Alt som "skal opp på loftet", men som vi ikke nødvendigvis må ha opp NÅ, legges her, i "eierens kasse". Når vedkommende skal opp tar han/hun kassen med, og setter ned tomkassen, klar for fylling. Sparer MYE flying i trapp. Og gjør at uvedkommende ting kan ryddes bort fra stue/spisestue/kjøkken/gang NÅ, uten tanke på "orker ikke fly i trappa". Noen andre tips knyttet til emnet "vaskemaskin/vaskerom": Alle klær som er vasket legges hos oss i en lagerhylle i vaskerommet (stryking foregår også her). Fargekodede hylleplater selvsagt, da vet barn fra 3-årsalderen hvor "deres hylle" er. Og hver enkelt kan legge SITT TØY på plass i skapet. Sparer en hel del arbeid for mor i lengden. Og alle vet hvor de kan lete når tøy de vitterlig har sendt på vask ikke befinner seg i skapet..... Og hva med flekker, er DET ukjent problem for deg, moota? Blekkflekker er en "favoritt" her i heimen, siden "noen" (les: ektefelle og barn) har en tendens til å "tenke" mens en penn dunker lett mot ermet.. Slike fjernes med.... REN grønnsåpe. Av den faste typen! Er flekken helt fersk er appelsinjuice (FERSK juice, konsentratjuice duger ikke!) også flott! Men OBS! Nå snakker vi om blått blekk. Av kulepenn- og fyllepenntypen, ikke tusjtypen! Rødt blekk har for øvrig sitonsaft god virkning på. Seterrømme likeså! Jo eldre og surere, jo bedre. For tusjflekker (kjent problem for småbarnsforeldre???) heter medisinen "isopropanol i spiseskje, lett oppvarmet med fyrstikk(er)". Flekken skal VÆTES, ikke gnis. Så lar man stoffet virke i ca 1 time, kanskje med "etterværting" etter ca 45 min. Deretter drysses flekken med potetmel som "suger ut" flekken. Melet dunkes med lett "fingertromming" mot fekken og får virke i 30-45 min. Lett støvsuging av potetmelet, slik at flekken ikke gnis tilbake på tøyet og vanlig vask. Isopropanol kan kjøpes ved mange Vinmonopolutsalg(!) og også på store bil- og båtrekvisitabutikker. Isopropanol er nemlig hovedbestanddelen i spylervæske beregnet for vinterbruk, og årsaken til litt av den "pene" blå fargen. Tror de fleste Felleskjøpsutsalg også har. Til daglig kaller mange isopropanol for "teknisk sprit". Men vær obså på at det finnes flere typer teknisk sprit. Som f eks white-spirit og rødsprit. Ingen av disse er særlig egnet, de gjør samme jobben, men setter ofte andre flekker på tøyet i stedet... Grønske, har du sett det på tøyet noen gang? LETT å fjerne! Fyll ei bøtte med 5 l skummet kulturmelk (ingen annen type enn KULTURmelk, og den skal være skummet for å unngå fettflekker) og legg tøyet til bløt i 24 timer. Skyll godt og vask som vanlig. Melka fungerer godt som kattemat etterpå men du skal ha svært tørst katt om alt forsvinner Melka er også god gjødsel på mange hagebusker. Jordslag på tøy (slike "hyggelige" svarte flekker. vet du....): 1 flaske eddiksyre (fås på kolonialbutikken, heter "eddikessens, blank") 3 liter lunkent vatn, 1 flaske essens, (og husk endelig: VATN først, ellers får opplever du i praksis repitsjon av fysikklærerens påminnelse "vann i syre er uhyre", da kan du risikere at plastbøtta eksploderer, og at det deretter plutselig brenner lystig på gulvet!), legg tøyet til bløt i 12 timer og vask godt. Men glem kuren på ull- og silkeklære, disse "forsvinner" sporløst..... Behov for en lynhurtig sølvpuss (ikke varig dessverre, men berger deg der og da): Legg alufolie tredobbelt i bunnen på en stålvask, legg sølvtøyet oppå denne, fyll opp med varmt vatn til over sølvtøyet, dryss i litt (1/2 ts) vanlig kokesalt. En halv time, og en kjemisk reaksjon har gjort sølvtøyet "nypusset" .Men dessvere etter 24 timer er det altså akkurat like matt som før . Bare det at da var kaffeselskapet over og slekta gått hjem Og hvordan får du virkelig SKINNENDE messing? Lag en grøt av 100 g potetmel, 1 dl vatn (noen rå potetbåter kan gjerne oppholde seg her i 3-4 timer før bruk) av vatnet), 3-4 ss sand (barnas sandkasse?) og evt 1-2 ss aske fra ovn/peis om du har det. Flottere puss får du ikke... Fine potteplanter: Vann dem med kaffe- og teskvetter. Dette rådet lærte jeg som ung ungdom på et arbeidssted hvor det BARE arbeidet "ekte mannfolk" av den gamle typen! På spiserommet her sto det noen St Paulia og noen "inneroser", og flottere planter har jeg aldri sett. Til stor forundring for meg, "plantestell" var ikke akkurat det første jeg tenkte på med disse karene, ingenting ellers tydet på at noen av dem hadde utpreget "huslige interesser"! Det viste seg at vatn eller gjødsel fikk disse plantene aldri. Men alle tømte restene av kaffe-/tekruset på en plante før de gikk fra spiserommet. Og her var både kaffe og te temmelig sterke saker, stort sett. Annet stell fikk ikke plantene.... Alle som har katt vet at barnas sandkasse og nygravde bed har en helt magnetisk virkning på katter... Hvordan opphever du denne? Graver ned litt løkskall på stedet! Siden katter har svært god luktesans og "løkskall" har langt en mer frastøtende virkning enn "toalettklar jord/sand" en tiltrekkende, forsvinner interessen. For "sandkassebarn" er derimot løkskallet helt uten betydning, for blomster i alle fall ikke negativt. Og mangel på nytt løkskall til å grave ned er intet problem hos oss. Noe du kunne ha glede av? Og har du eller noen andre gode ideer jeg kan ha nytte av på lager??
moota m storebror&lillebror Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #23 Skrevet 31. juli 2009 Ja her var det mange mange gode råd! =) Jeg kommer ikke på så mange husmortips. Jeg har ikke så mange for å vaske klær eller fjerne flekker. Barberingsskum er flott til å vaske fliser på kjøkkenet med da. Det må være det eneste.. Jeg er mer sånn som eksperimenterer når jeg lager mat. Men det er heller ikke så masse for tiden, nå når jeg er blitt alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå