DK+2 Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Har en kompis som er lutlei oppførselen til mora til barnet hans. Sønnen hans er 10 år og mora saboterer alt mht samvær med faren, lokker sønnen med andre ting så han skal være med henne istedefor faren osv... til vanlig er sønnen annenhver helg hos faren og resten av tiden hos moren. Nå i sommer har sønnen vært maks 3 dager hos faren pga morens oppførsel. Faren (kompisen min) har lyst å si fra seg foreldreretten, han er sliten og møkklei alt som han har slitt med siden ungen ble født. Ingenting hjelper. Hva vil det si å si opp foreldreretten? Har noen info om det, gjerne en link til nettsider, har prøvd å søkt litt på det, men finnes ikke stort... Jeg vil gjerne hjelpe kompisen min, men vet ikke hva jeg kan gjøre, er så fortvilet på hans vegne..
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 hvorfor vil far si fra seg foreldreretten? skjønner godt far er sliten å lei mors oppførsel, men å si fra seg retten overfor gutten synes jeg høres veldig stakkarslig å ego av far da.. er da ikke gutten sin feil at mor saboterer! stakkars gutt.. med en mor som saboterer å en far som vil droppe hele gutten..!? har far tatt kontakt med fvk? har de en avtale? begynn der først!
junijente fikk julijente Skrevet 31. juli 2009 #3 Skrevet 31. juli 2009 Kompisen din kan ikke si fra seg foreldreretten, men foreldreansvaret. Dette vil imidlertid ikke gi noen endring i forhold til retten til samvær, men han vil rett og slett gi barnets mor større rettigheter til å holde ham utenfor. Når de har delt foreldreansvar har begge foreldrene f.eks lik rett på informasjon om barnet fra skole/barnehage, lik rett til å ta med barnet til utlandet osv. I forhold til samvær er det viktig å huske at barnet har rett på samvær med begge foreldrene - det er altså ikke bare foreldrene som har rett til samvær. Det betyr at om den ene parten saboterer samværet, så saboterer dermed denne barnets rettigheter. Se gjerne denne linken: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bfd/bro/2002/0011/ddd/pdfv/268543-q-0580_foreldreansvar_og_samvaersrett.pdf Jeg vil anbefale kompisen din å kontakte familievernkontoret. Oversikt over disse finner du på http://www.bufetat.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFolder;ID=364 FVK kan ikke tvinge noen til å endre holdning eller godta en samværsavtale, men de har spesialkompetanse på denne type saker. Kompisen din kan få en time der alene for å drøfte saken og få gode råd, eller han kan be om megling med barnets mor. Hun plikter ikke å komme, men det tar seg veldig dårlig ut for henne selv om hun ikke møter. Om kompisen din evt vurderer rettssak for å få daglig omsorg er mekling obligatorisk først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå