Gå til innhold

Frasi foreldreretten? (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kompis som er lutlei oppførselen til mora til barnet hans. Sønnen hans er 10 år og mora saboterer alt mht samvær med faren, lokker sønnen med andre ting så han skal være med henne istedefor faren osv... til vanlig er sønnen annenhver helg hos faren og resten av tiden hos moren. Nå i sommer har sønnen vært maks 3 dager hos faren pga morens oppførsel. Faren (kompisen min) har lyst å si fra seg foreldreretten, han er sliten og møkklei alt som han har slitt med siden ungen ble født. Ingenting hjelper.

Hva vil det si å si opp foreldreretten? Har noen info om det, gjerne en link til nettsider, har prøvd å søkt litt på det, men finnes ikke stort... Jeg vil gjerne hjelpe kompisen min, men vet ikke hva jeg kan gjøre, er så fortvilet på hans vegne..

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da veldig spesielt å ville si i fra seg foreldrerettel!! Hva vil han oppnå ved det? Jeg ville tro at han ville tilbringe tid sammen med barnet sitt!? Dersom han ikke vil det så kan det kanskje være en forklaring på problemene deres?

Du må nok se på loven og hva den sier om foreldrerett. Barnevernet kan være til hjelp og du/han kan ringe anonymt for å spørre om det han lurer på.

Foreldre er en så lange barna lever og en har en del ansvar frem til de er 18 (i allefall). Dreier dette seg om penger så er det nok ikke bre å gi opp....

Mekling er et alternativ. De må snakke sammen! Det er barnet som er den tapende part og barnet er da tross alt helt uskyldig!?!?

Jeg vet dette er en vansklig og vanlig situasjon og det er viktig å si i fra til de som kan hjelpe!!

Lykke til!

Skrevet

Anbefaler dere å ta kontakt med familievernkontoret og innkalle til mekling, dette har hjulpet mange jeg vet i lignende situasjoner.. Inkludert meg selv. Ser ikke hva å si fra seg foreldreretten har noen virkning? Det går jo kun ut over barnet og som far bør jo det være det siste man gjør.. Last ikke barnet for umoden oppførsel fra voksne. Dessuten mener jeg at det faktisk ikke er lov å sabotere avtalt samvær, dette er noe familievernkontoret kan informere nærmere om! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...