Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kompis som er lutlei oppførselen til mora til barnet hans. Sønnen hans er 10 år og mora saboterer alt mht samvær med faren, lokker sønnen med andre ting så han skal være med henne istedefor faren osv... til vanlig er sønnen annenhver helg hos faren og resten av tiden hos moren. Nå i sommer har sønnen vært maks 3 dager hos faren pga morens oppførsel. Faren (kompisen min) har lyst å si fra seg foreldreretten, han er sliten og møkklei alt som han har slitt med siden ungen ble født. Ingenting hjelper.

Hva vil det si å si opp foreldreretten? Har noen info om det, gjerne en link til nettsider, har prøvd å søkt litt på det, men finnes ikke stort... Jeg vil gjerne hjelpe kompisen min, men vet ikke hva jeg kan gjøre, er så fortvilet på hans vegne..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kompisen din er en ubrukelig tulling om han frasier seg foreldreansvaret og kutter ut ungen sin fordi moren hans er vrang.

Å si fra seg foreldreansvaret (foreldreretten) vil si at han får enda færre rettigheter i forhold til informasjon om barnet etc. enn han allerede har. Det vil definitivt ikke medføre noen fordeler for kontakten mellom far og sønn.

Skrevet

Nå skal jeg være så ærlig jeg bare kan....

Fy faen for en IDIOT han kompisen din er hvis han sier fra seg foreldre retten! Ikke alle folk kan være fornuftige men han knulla, lagde barn da får han være mann nok til å ta ansvar!

Å si fra seg foreldre retten på et barn vil si at han ikke vil ha noe å si hvis mor velger å flytte til gudene vet hvem land hun ønsker å bo i! Han har ikke noe å si på noe ang pass, skole, tro osv.. Han har da veldig få rettigheter igjen!

Det han bør gjøre er å kjempe for sønn sin VIRKELIG kjempe. Han bør dokumentere alt, han bør skaffe seg en ordentlig samværs avtale og hvis de har det så bør han ta kontakt med familievernskontoret og få ordnet opp! For dette er ikke bra for barnet eller for far. Og spesielt ikke for far/sønn forholdet.

Hvis denne kompisen din er en voksen oppegående mann med vett i hode så vil han kjempe for sønn sin uansett hvor teit denne mammaen er!

Skrevet

Glemte å si! Hvis man frasier seg foreldre retten så skal det MYE til for å få den tilbake!

Skrevet

Takk for svar. Helt greit at dere har deres meninger, og jeg er enig i at å si ifra seg retten er et veldig drastisk steg å ta... men jeg skrev dette innlegget først å fremst for å få informasjon om hva det vil si, ikke andres meninger og kritikk. Selvfølgelig har jeg forståelse for at dette virker inn på mange, det gjør det på meg og.. jeg sier absolutt ikke at dette er rett, men hadde dere bare vist hvor mye han har slitt med dette, så tror jeg dere hadde hatt en liiiiiten forståelse av hva han går igjennom. Det er ikke bare barnets mor, men moren hennes igjen og andre rundt dem som prøver sabotere, og som sagt, dette har pågått siden barnet ble født. Barnet (tror jeg) er blitt delvis hjernevasket av mora. Hun får nesten bestandig ungen over på "sitt lag" om det er noe. Er det noen som vet om informasjon på nettet om dette? Vil veldig gjerne hjelpe han så godt jeg kan, og vil forklare positive og negative sider ved dette. Han er ved bristepunktet pga alt, er redd han skal synke inn i en dyp despesjon om ikke noe skjer snart. Han har absolutt prøvd mye, vært i rettsaker, men som vanlig, så vinner jo mora. Hun er svært flink å leke snill og grei framfor fremmede, men er så falsk og utspekulert til oss som vet hvem hun er... Skjønner dere syns dette er tynt for å gjøre noe slikt, men jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre for å hjelpe han...

Skrevet

Det gjør da ingen forskjell om han frasier seg foreldreansvaret eller ikke.

Vil han ikke ha noe med ungen å gjøre, står han fritt til å la være. Bidragspliktig er han uansett.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Bare en liten korreksjon der oppe... selvom han sier fra seg foreldreansvaret så betyr ikke det at det er vanskelig å få det tilbake. Barnefar her har sagt fra seg foreldreansvaret, men når han ville ha det tilbake sa advokaten og dommeren at det var lettere om jeg ga han det, enn at de skulle tvinge meg til det. Så han kan få det igjen, lett som en plett.

Over til det du spør om, for en dust!! Det hjelper ikke sønnen hans at han kutter bånd på den måten..

Skrevet

For en forbanna gjøk !

Selv om noen klipper deg i balla slutter du nødvendigvis ikke å være mann.

Han virket ikke skikkelig til far ! Hadde jeg vært hans venn ville jeg oppmuntret han til å stå på og kjempe for sitt barn. Og retten til å ha kontakt med ham. Forutsett at det var til det beste for barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...