Stolt mamma for første gang Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 jeg vet snart ikke mine arme råd. Han nekter å spise middag. Alt annet går greit, brød, grøt, frukt, melk. Men han er utrolig kresen på pålegg. Vi har nok gjort feil, og ettergitt for mas om makaroni, spagetti, pommefrites. Ting som ikke er spesielt sunne, fordi han er veldig tynn og vi føler han må få i seg det han kan. Hvordan angriper jeg denne situasjonen? Han får alltid tilbud om ting, men de havner stort sett i gulvet.
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 Er han alvorlig tynn da? For barn sulter ikke ihjel. Min minste hater middag om vi moser alt i sammen, da tar han bare av sausen. Han elsker å plukke selv i maten, derfor har vi bare delt middagen i terninger, hver ting, og blander den ikke sammen. Jeg var så desperat etter å få i han middag at jeg skiftet barnehage, der han går nå får han varm mat hver eneste dag! (de har mange flere kritterier også altså ;O)) Jeg fant også ut at middag kl.18 blir ofte alt for seint for han. Så den middagen han spiser mest av, det er i barnehagen. Hjemme spiser han 2 skjeer. Jeg tror det er fordi vi har sein middag, prøver å få det til før kl.18. Ellers så blir det brødskiver. Også må du ikke gi han no i mellommåltid, gi han det samme som dere spiser til middag, gutten min fikk maten most og så på våres mat, den lignet jo ikke hans. Da satte han i gang med hyl og skrik. Ha tålmodighet, det tar ofte tid før de venner seg til forskjellige smaker og middager. Bare server det dere spiser. IKKE venn han til å få annen mat enn det dere spiser! Det er bra nok at han ihvertfall smaker. Så kan han evt få kveldsmat før leggetid om han har spist for lite middag.
Stolt mamma for første gang Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. juli 2009 Takk for svar. Nei, han er ikke alvorlig tynn. Men tynn nok til at folk kommenterer det. Og skulle han bli syk så har han lite å gå på. Men får kanskje bare fortsette å tilby ham. Han er åpenbart sulten, for da vi hadde middag i dag spurte han etter spagetti da vi hadde hjemmelaget lasagne. Nå er det en sulten, sutrete gutt som går rundt her. Men har ikke tenkt å gi ham kveldsmat før på en halvtime. Men det knuser et mammahjerte når ham må gå fra lunsj klokken 12 til kvelds klokka 18....
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 28. juli 2009 #4 Skrevet 28. juli 2009 Kan du ikke evt gi han brød kl.15 å da? Så prøve med litt middag før legge tid. Han kan ikke gå uten mat i 6 timer, det er ikke bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå