Gå til innhold

pappa permisjon??? HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. Lurer på om dere kan hjelpe meg. og håper dere leser dette selv om det sikket kan bli et langt innlegg :-)

jeg har lyst å ta pappa permisjon. meg og min tidligere samboer har fått en liten en til (har en fra før av) Spørsmålet mitt er om jeg kan ta pappapermisjon og ha den minste i 1 år, at hun da bor hos meg og er hos moren 2 helger i mnd og hver onsdag. (er det ikke det som er vanlig) Så har hun forsatt den eldste som hun har der jeg har annen hver helg og hver onsdag. Hvordan fungerer det? mister hun overgangsstønad for den eldste? Får jeg da overgangsstønad? min yngste skal da bo hos meg og jeg får jo omsorgen for henne iallefall denne perioden. sikkert mange som tenker at hvorfor vi skal gjøre det og om ikke moren vil ha henne, bare slutt, er ikke sånn. Er faktisk for det jeg reiser VELDIG mye i jobben min og gikk glipp av veldig mye med første og det vil jeg ikke nå også. Vil ha mer tid med barna og ikke gå glipp av så mye som jeg gjorde sist gang. Meg og hun jeg har barn med har snakket om dette og det er greit for henne så lenge det bare er snakk om at minste skal bo hos meg det 1 året. Og det er planen også, ikke lenger for jeg må jo tilbake til jobb og siden jeg reiser mye passer det best at de bor hos moren og jeg har de når jeg kan. men mister hun overgangsstønad? ¨å hun betale barnebidrag? går ikke det opp i opp? siden hun har eldste? For overgangsstønad trenger jeg strenkt tatt ikke, joeg vil få full betaling hvis jeg tar pappapermisjon så vil ikke tape noe, men hun vil jo tape mye da. Håper dere kan hjelpe mg med alle disse spørsmålene, selv om det var mange og langt innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, ja. Du og din eks kan bli enige om at du har hovedomsorgen for barnet, og du vil da har permisjonsrettighetene også.

Hun vil fortsatt få overgangsstønad fordi hun har det eldste barnet boende hos seg.

Dere kan lage en privat bidragsavtale som sier at ingen av dere skal betale noe, siden dere har et barn hver.

That said, så er det på ingen måte å anbefale at du har full omsorg for barnet i ett år og så skal hun plutselig flyttes til en annen hovedomsorgsperson. Det er heller ikke ansett som særlig heldig å skille søsken.

Skrevet

Nok et meget godt svar fra pila. Har lurt masse på hva du jobber med.

Skrevet

Dette hadde jeg aldri godtatt som mor, men det er meg.

Det går også ann å få delt opp sin permisjon til f eks 3 dager i uken. Mor skal ikke amme sin nyfødt?? Hva om barnet ikke tar flaske??? Synes både mor og far skal kunne få knytte tette bånd med baby i begynnelsen.

Skrevet

Tror de over har rett, men de første 6 ukene etter fødselen får ikke far foreldrepenger selv om han har hovedomsorgen for barnet. De ukene er forbeholdt mor, akkurat som fedrekvoten er forbeholdt far.

Du får uansett ikke overgangsstønad samtidig som du får foreldrepenger (med mindre du har veldig liten stillingsprosent/lønn.

I et tilfelle som deres vil det sansynlig vis lønne seg at mor velger engangsstønaden i steden for foreldrepenger i den perioden hun har permisjon.

Skrevet

Dette tror jeg må være tulleinnlegg!

Ingen oppegående mor som går med på noe slikt!!!

Og du? Du får ikke overgangsstønad fordi om du har foreldrepermisjon. Den er forbeholdt enslige forsørgere med lav eller ingen inntekt. Du har jo tross alt full betaling i permisjonen.

Skrevet

takk for svar, noen iallefall. noen var jo helt utrolig. oppegående mor??? og tulleinnlegg?? jeg skrev faktisk her for å få seriøse tilbake meldinger, ikke tilbakemeld fra tullinger som sikkert sitter hjemme uten noe liv. Ja det er en oppegående mor som faktisk skjønner at jeg vil ha mer tid med barna mine, noe som nesten er umulig med jobben jeg har (ja vet jeg har valgt det selv)

vet det med de 6 første ukene og det er helt ok, nei hun skal ikke amme, det gjorde hun ikke med første heller og kan si med en gang at det gikk helt fint og går helt fint nå, nå kommer det vel noen svar angående det også, hvis dere har tenkt å svare på det, LA VÆR. Og hun kommer selfølgelig til å ha kontakt med henne, å ha henne mye.

til hun som sa at f eks 3 dager i uken går bra. det hadde vært helt topp hvis det hadde latt seg gjøre men da jeg er vekkreist med jobben i utlandet i 9 mnd i året er det vanskelig. dere damer skriker så sinnsyk om at far må være mer med barnet men når det først kommer en som vil det blir dere helt satt ut.

selv om vi ikke er sammen lenger betyr ikke det at vi har god kontakt. Og hun skjønner at jeg vil være mer med barnet, men jg vil heller ikke siite henne i en økonomisk situasjon. kanskje feil plass å spørre her.

HI

Skrevet

Blir litt vanskelig med noen dager i uka om du er vekk 9 mnd i slengen ja...

Jeg har ikke peiling på dette, men jeg var veldig knyttet til min søster da jeg var liten og ble knust da vi ble skilt. Har jo hatt kontakt og lekt sammen, men det var ikke det samme.

Bra hun forstår at du vil være med barnet like mye som henne!! Tror du hun vil se det på samme måten etter hun har født babyen??

Synes det er fint å høre at det finnes foreldre der ute som kan forholde seg til hverandre.

Dette er jo ett veldig ømt tema, så du har kanskje rett i at dette ikke er den rette plassen å ta opp noe sånt...

Lykke til

Skrevet

Og ikke bare det, men hvordan tror du storebror vil føle det når lillesøster får all tiden med pappa. For om du har vært så mye borte har du vel ikke sett han stort heller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...