Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Jeg kan få velge om jeg vil føde på den lokale fødestua, eller på sykehuset som ligger ca 4 timer unna. På den lokale fødestua har de ikke epidural, ikke gynekologer, barneleger eller kirurger, heller ikke mulighet for blodoverføring. Det har kun "turnusleger" eller hva det heter, og jordmødre. Det er en rolig fødestue, der de alltid har tid til deg, og far får overnatte og være sammen med mor hele tiden. Sykehuset har alt et sykehus skal ha.. om man kan si det sånn. Det kan ofte være mange fødsler på en gang, og man får ikke like god oppfølgning. Far får heller ikke være der hele tiden etter besøkstid. Hvor ville dere valgt å føde....?
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #3 Skrevet 28. juli 2009 Jeg har lyst å velge fødestua, men er så redd for om jeg plutselig må få hastekeisersnitt eller lignende.....? De har jo ingen kyndige der, sånn sett. Da er det rett i helikopter/fly til sykehuset. Kan bli skummelt det.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #4 Skrevet 28. juli 2009 Fødestue er veldig greit når det gjelder å ha det rolig rundt seg og alt er naturlig. Men jeg ville definitivt valgt sykehus. Jeg mistet 1,5 l med blod under fødsel og dette er jo ikke noe man vet på forhånd. Og hva om det er et eller anna som skjer underveis eller alt stopper opp. Da har man ikke mye "hjelp" utenom jordmor da. Da kan det jo få følger for babyen også.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #5 Skrevet 28. juli 2009 Det er nettopp det jeg tenker på! Det er jo egentlig veldig risikabelt sånn sett. :/ Hmm..
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #6 Skrevet 28. juli 2009 Jeg har selv erfart at ting kan endre seg fort fra OK til galt under fødsel, så jeg hadde aldri turd å velge annet enn sykehus med alt.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #7 Skrevet 28. juli 2009 Jeg hadde valgt sykehuset. Men det er fordi jeg i første fødsel nesen døde og mistet nesten barnet. Ting gikk rasende fort når det først gikk galt og hadde det vært mer en de to minuttene opp til operasjonsrommet så hadde vi neppe vært er idag. og i tilegg trengte jeg mye blod. Så jeg hadde aldri tørt å føde et annet sted en sykehus. Heldigvis sjelden slike sitvasjoner skjer som skjedde for meg, Men man vet jo ikke på forhånd. Det var absolutt ingen grunn til å tro at noe skulle gå galt i min sitvasjon. Jeg var frisk og rask og barnet hadde det flott da jeg gikk i fødsel.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. juli 2009 #8 Skrevet 28. juli 2009 det er jo et veldig vanskelig valg. hadde jeg hatt 4 timer til sykehuset så hadde jeg født 3 timer og 15 min før jeg var der... på den andre siden så er det jo sikrere på sykehuset. jeg tror jeg ville sett på familien historik når det kom til fødene kvinner.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #9 Skrevet 28. juli 2009 Det er jo akkurat det. Egentlig synes jeg det er litt rart at man blir tilbudt å føde der. Spesielt som førstegangsfødende, men hva vet vel jeg..
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #10 Skrevet 28. juli 2009 Jeg er anonym over deg HI Det du må tenke over er om du vil ta en sjanse å håpe alt går bra (noe du ikke vet) eller om du vil ha alt av hjelp rundt deg?
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #11 Skrevet 28. juli 2009 Jordmødrene på fødestua sier liksom at dersom jeg har hatt et komplikasjonsfritt svangerskap, og alt ser bra ut, kan jeg føde der. Men er det noen forutsetning for at fødselen skal gå bra da...? Det er et voldsomt vanskelig valg. Kanskje jeg høres rar ut, men jeg er mer redd for å bli overlatt til meg selv når jeg skal føde, enn selve fødselen og smerten. Jeg har også angst for at mannen min ikke kan være sammen med meg og baby på natten/etter besøkstid.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #12 Skrevet 28. juli 2009 Jeg hadde også et problemfritt svangerskap men jeg mistet MYE blod og det er det ingen som kan forutse. Mye som kan skje alikevel om svangerskapet har gått bra.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #13 Skrevet 28. juli 2009 Sykehuset, uten tvil. Men så har jeg erfaring med at det kan stå om livet selv om det ser greit ut i utgangspunktet. Ville aldri verden valgt vekk alt som finnes av ekspertise og miderne utstyr mot koselige/trivelige fødestuer...
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #14 Skrevet 28. juli 2009 Hvis du har en grei og komplikasjonsfri fødsel, er det ingenting i veien for å reise hjem dagen etter.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #15 Skrevet 28. juli 2009 jeg haddde definitift valgt sykehuset; mer erfaring (pga flere fødsler), kan ivareta de fleste situajsoner og har færre "ulykker/ feilbehandling."
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #16 Skrevet 28. juli 2009 Har selv 3 timer reisevei til sykehus og mye nærmere til fødestua. Så sant jeg har mulighet skal jeg på sykehus, ikke bare på grunn av at de har utstyr for en hver sitv men også for at jeg overhodet ikke trivdes på fødestua. Var der i ca 1 dag med første og opplevde å være mye mer "alene" der enn på sykehuset, måtte omtrent krangle meg til å bla å få de til å se etter snuppa i 1 time om natta da hun var veldig urolig og jeg veldig sliten. De mente at jeg bare kunne la henne sove i samme seng som meg, noe jeg var ukonfortabel med og iallefall ikke fått sove noe mer av... På sykehuset derimot fikk man hjelp og støtte uansett så lenge man bare lurte på noe.
Gjest Skrevet 28. juli 2009 #17 Skrevet 28. juli 2009 Hvis jeg hadde hatt en OK første fødsel så hadde jeg valgt fødsel nr 2. på fødestua. Hvis jeg var førstegangs hadde jeg gått for sykehuset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå