Gå til innhold

Ekstrabarn og hvordan gjøre ting mest mulig rettferdig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn sammen og han har en fra før.

Jeg har hengt meg helt opp i at alt skal være helt likt for alle tre, men det går jo ikke.

Stebarn bor en flyreise unna oss, så vi ser henne ca 1 gang i mnd.

Vi har alltid hatt med henne på ferier, bortsett fra en gang da hun akkurat hadde begynt på skolen og vi kastet oss på en tur. Jeg hadde seriøst vondt i magen hele første uka fordi hun ikke var med og tenkte at dette gjør vi aldri igjen. (Vi sa ikke noe til henne om den ferien.)

Men som sambo sier så drar jo faktisk hun på ferier med moren sin, og det får jo ikke våres fellesbarn blitt med på.

Hver gang hun er her så stresser jeg så fælt med å finne på morsomme ting for henne, kino, Kongeparken, svømmehallen etc. så hun ikke skal synes det er kjedelig å være her, så jeg regner med at de to minste etterhvert vil reagere på det ettersom de blir eldre eller?

Alt kan jo ikke være likt, men jeg går ofte med klump i magen, om det så skulle være at jeg tar med mellomste på sirkus, når stebarn ikke er her. (Minsten er baby.)

Er jeg helt rar som min samboer sier eller er det noe i det? Nå tenker jeg spesielt på ferier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du overdriver litt, vil jeg si:)

Jeg sitter da som biomor i en slik setting. Barna vet at hos pappa skjer det ting selv når de ikke er her, så det er normalt.

Og jeg er av den mening at det trenger ikke være "lina og tilrettelagt" hvert minutt av tiden ungene er hos far. De kan godt ha rolige vanlige dager for det meste. Det er jo samvær, og ikke action ungene er der for.

Vil du i fremtiden holde på slik for dine barn hver eneste dag ,som du gjør for ditt stebarn nå? Hvis ikke, så vet du at du kan stoppe med dette;)

Skrevet

jeg syns du høres ut som en utrolig flink stemor!! :)

samboern din har rett angående ferien, det syns jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for når du er så flink på alt annet. jeg mener også at så lenge dine barn får være med på det som er gøy når hun er hos dere er det jo ikke urettferdig i den forstand, men forstår at det kan bli "hvorfor bare når hun er her?" kanskje en ka ta med seg felles barna på ting en og en, slik de også får "spesiell" oppmerksomhet?:)

regner med dere gjør morsome ting med de yngste når storesøstern ikke er der likevel, så du skal ikke føle det er urettferdig enda:) men du kan kanskje høre med mellomstemann hva han syns om saken?

Skrevet

Tror også at det mest rettferdige, både for jenta og moren hennes, er at hun får være en del av hverdagslivet deres. Dere er ikke en underholdningsleir. Man leser ofte her inne om mødre som er frustrerte fordi unger som er hos helgeforeldre bare gjør morsomme ting, og overlater "hverdagslivet og -pliktene" til mor. Det er ikke helt rettferdig det heller. Selv om jeg ser at du overhodet ikke mener det slik :-)

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok trappet ned sirkuset litt, og roa meg i forhols til trivsel osv. Det viktigste er at barnet treffer pappa, deg og søsken. Ikke alt rundt. Vær hjemme, stek vafler, ha juleverksted og gå en tur i skauen. Demp pengebruk og slikt når hun er hos dere, barn lar seg ikke kjøpe til syvende og sist.

Vi har med guttungen til mannen min på ferie selv om mor også har det. Men sånn er det her. Rettferdighet er så mangt, og det er nyttig å ha felles opplevelser å dele, felles referansepunkter om kan brukes for å lage et fellesskap man trenger for å bli en familie? Snakk med henne om det:) Og forsøk å dempe din egen dårlige samvittighet, dere har et liv hele tiden - men inkluder din stedatter i deres liv, ikke lag et helt annet når hun er der. Ferier er jo så mangt, men det er jo gjerne settinger man blir kjent med hverandre på en helt annen måte enn ellers...

Lykke til, du er flink!

Skrevet

Jeg er også stemor (til en gutt), og vi gjorde litt som dere tidligere, at når han var her, så MÅTTE vi finne på noe (dette var før vi fikk felles barn). Kunne ikke bare være hjemme og slappe av den helgen. Men vi fant ut at vi gjorde oss selv en skikkelig bjørnetjeneste.

Når jeg ble gravid og var veldig dårlig i begynnelsen og hadde bekkenløsning siste halvdel av svangerskapet, orket vi ikke å være like aktive som tidligere helger. Da satt han der og klaget over at vi ALDRI fant på noe, og det var sååå kjedelig å bare være hjemme... Da ble vi enige om at heretter så skulle hverdagen gå som normalt når han er hos oss. Selvfølgelig finner vi på litt innimellom, men ikke HVER gang han er hos oss.

Så jeg tror du må begynne å slappe av litt i forhold til stedattera di. Du høres ut som en kjempeflink mor, men du kan ende opp med å sparke deg selv i leggen en dag!

Ha en fin dag!

Skrevet

Jeg synes du høres ut som verdens beste stemor:) Men jeg ville selv trappet ned litt sånn at ungen ikke blir bortskjemt og forventer at det skal være full rulle hver gang. Kanksje til og begynne med bare en av dagene? Så annenhver gang? Vet ikke jeg, men du høres kjempesnill ut! Bare ikke bli dumsnill;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...