Gå til innhold

Hva forventer dere av 12 åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke plikter har han eller hun hjemme?

Går lekser og andre faste plikter av seg selv eller må dere mase mye?

Hva med fritidsaktiviteter? Må han eller hun fullføre/fortsette med det de har valgt dersom de går lei i løpet av året? (eks spille et instrument eller speider)

Hvor mye får de se på TV og spille dataspill/DS/Xbox osv?

Jeg bare lurer, for virker som alle andre enn min 12 åring styrer hele livet sitt selv...;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plikter er: ta inn/ut av oppvaskmaskinene, bære ut søppel, støvsuge, vanne planter og hjelpe til med middag, dekke på bordet/ta av.

Tv'en blir ikke slått på før på kveldene, og ds/psp er ikke-eksisterende her i huset ( av fri vilje). Leksene gjør hun med venner rett etter skoletid. De er fire venninner som har leksklubb. Blir sett gjennom av mor eller far på kveldstid.

Om hun hadde valgt en fritidsaktivitet som hun ikke likte, så ville vi nok ikke tvunget henne til å fortsette. At hun ikke kan hoppe fra det ene til den andre, til den tredje så den fjerde er en selvfølge.

Skrevet

Når vår eldste datter var 12, var det veldig viktig for oss å hele tiden holde oss informert om vennegjenger, skolearbeid og forandringer på fotball feks. Det er en svært sårbar alder, og det kan fort bli utskiftninger i vennegjengen på godt og vondt. Vi arrangerte spillkvelder (Sing Star og Wii) samt pizzakvelder i denne alderen, og har fortsatt med det.

Hun er ikke veldig opptatt av verken TV eller film, annet enn en kino i ny og ne, og Sims 2 og 3. Får spilletid som en del av ukelønna så slipper vi diskuskjoner.

Hun er veldig skoleflink men vi følger allikevel opp og hører henne i lekser. Hun har en tendens til å like å vise frem det hun er god i, så vi driller henne der hun ikke er like faglig sterk. feks matte. Mannen underviser henne og en venninne 2 timer i uka. og det har blitt gøy for de med mattematikk.

Er veldig nøye på å være konsekvent, for jeg får veldig ofte inntrykk av at alle foreldrene er veldig "snille" på foreldremøter og klassesamlinger. Men når jeg snakker med datteren så er disse høytpratende mammaene ofte representert av bråkmakerne og mobberne.

vi har også "alliert" oss med flere andre foreldre par- slik at våre tre jevngamle døtre alltid blir kjørt og hentet. Vi bor i en by, og det er ikke vanskelig å komme ut for ting her- som kan falle feil ut. Vi henter alltid litt før tiden. Det er IKKE populært, men så kommer de trygt hjem.

Av plikter har hun alltid likt å gjøre husarbeid- tro det eller ei. fra hun var tre har hun hatt bestikk skuffen som sin faste oppgave. Hun får 250 kr i uken, som skal dekke kontantkort, kino, stæsj (det er det MYE av i 14årsalderen...), og hvis det er noen småting hun trenger. Hun har også fått bankkort så vi har litt kontroll via nettbank på hva pengene går til.

Hun føler seg ikke overvåket- vi er veldig nøye med å be henne si fra når vi blir for mye. Ikke fordi vi nødvendigivs trekker oss unna, men for å møte henne litt på halvveien. Det verste som kan skje er at vi foreldre blir holdt totalt utenfor i denne alderen...

Ingen av våre får begynne på noe de ikke fullfører. Selvsagt slipper de unna terrorvelde dersom friidrett viser seg å være uspiselig, men de får ikke la være å gå på fotballtrening for å se tv eller spille spill hjemme. Grunnen for å "skofte" treninger er enten sykdom eller lekser/ prøver.

Dette har fungert for oss. Med vår nåværende fjortiss.. Men når nesteman blir 12- som er 2 år til, vil ikke dette funke på samme måte, for hun er helt annerledes. Hun er mye mer i opposisjon. Men samtidig enda mer lesehest. Så vi oppmuntrer henne med bøker og brettspill hun liker å lære av. Hun er også mye mer interessert i tv og data, så her har vi mye strengere tider enn med hun eldste. De er helsøsken, men totalt forskjellige..

Lykke tiL!

Skrevet

Tusen takk for svar:) Viser at jeg ikke helt er den håpløse strenge mammaen likevel;) hehe

Min sønn spiller et instrument, og har fått valget mellom å fortsette eller slutte. Han vil fortsette. Jeg har sagt at kriteriet for å fortsette er at han øver fast hver dag 15 - 30 minutter, uten diskusjon.. Dette fungerer ikke. Han vil ikke øve, synes det er kjedelig alene osv.. Men han er veldig flink og jeg synes det er så trist å "kaste bort" det han allerede har brukt nesten 3 år på.. Men jeg må kanskje gjøre alvor av å ta han ut av musikkskolen siden han ikke overholder sin del av avtalen.

Han får ikke spille dataspill hver dag her hos meg, og når han får det er det en halv time i gangen. TV er det mye mindre av enn tidligere, men ser endel på Discovery, og det er forsåvidt greie programmer.

Hjemme tar han ut av oppvaskmaskinen, går med søppel, holder rommet sitt i orden og støvsuger av og til. Synes ikke det er urimelige krav jeg...

I tillegg har vi hatt endel problemer med lekser. Han gjør lekser uten diskusjon, men de blir ikke gjort "med flid". Om å gjøre å bli raskest mulig ferdig - ikke å gjøre godt arbeid. (gjelder i grunnen mye av det hanskal gjøre) Mine forsøk på å forklare at det er viktig å legge skikkelig arbed i det man gjør preller av.. Skikkelig irriterende.. ;)

Noen med forslag til hvordan man kan endre holdninger hos 12 åringer?

Skrevet

Eldste gutten her nærmer seg 12, vi "regner ham som " 12, siden han nå starter i 7. klasse.

Huslige plikter har han sjølsagt. Først og fremst å holde skikkelig orden på eget rom/egne saker (her er mor og far temmelig strenge), Videre å holde rommet sitt rent. Der skal det støvsuges litt 2 ganger pr uke og vaskes hver lørdag, da skal også matta på rommet bæres ut på altanen og ristes, dyne/pute skal luftes og sengetøy skal skiftes hver 14. dag (det ordner han fint sjøl), vask/speil (rommet har vask, huset er fra 1938) gjøres rent etc. Videre å hjelpe lillebror på 7 1/2 med de samme oppgavene (men lillebror skal gjøre så mye han klarer sjøl, omtrent alt unntatt sengetøyet, dyneristinga og speilvasken går fint, men arbeidet må nok "etterses" litt av storebror"). Og naturligvis skal begge guttene hente alt sitt rene tøy i vaskekjelleren i kjelleren, bære det på på eget rom og legge/henge tøyet på plass. Veien ned til vaskemaskinen finner tøyet sjøl hos oss, vi har skittentøysjakt på badet... I tillegg skal de sjølsagt holde egne ting (syklene f eks) i orden, så langt de har forutsetninger for dette. Og være "håndlager" om andre må hjelpe, det er slik man lærer det som er nødvendig for å klare seg sjøl neste gang.

Ellers har han følgende oppgaver: Lage til frokost/dekke bordet hver 2. uke (han og lillebror har hver sin uke med dette, lillebror klarer ikke å skjære opp brød OK ennå, ellers går alt fint), sette i oppvaskmaskinen etter frokosten i sin uke (ikke rydde av bordet ellers, det tar jeg), gjøre de "middagsforberedelsene" han får beskjed om hver dag (kan være alt fra å koke poteter til å lage full middag (gutten er FLINK for alderen på kjøkkenet, kan ordne en hel del middagstyper helt alene nå etterhvert) og dekke på/rydde av middagsbordet den uka han ikke har "frokosttjeneste". I tillegg skal han ukentlig: Vaske gangen/badet i 2. etasje og trappa ned hver lørdag (med lillebror som medhjelper), vaske gjestetoalettet to dager pr uke (hvilke avgjør han sjøl), vaskekravet er "tilfredsstillende" ikke "HELT strøkent", klippe plenen og plenkantene når han får beskjed om det (også sammen med lillebror, som regel klipper eldste, yngste klipper kanter, plenen som klippes er liten og klippes aldri mer enn en gang/uke). vaske bilene (vi har to, en "vanlig" og et gammelt "vrak" av en pick-up utvendig (igjen: sammen med lillebror) hver lørdag om været er OK, vanne blomster innendørs (dette er lillebrors jobb, storebror ser til at jobben BLIR gjort), henge ut vasketøy til tørk om noe står klart i vaskekjelleren (ikke ofte) og sortere skittentøy som ligger i sjakta når han kommer i fem skittentøykurver, etter vasketype (flink gutt her nå...) når han kommer hjem fra skolen. Og sammen med lillebror, holde veien/gårdplassen i orden (sope trappa en gang/uke, rydde litt, dra over grusen med jernriva noen tak om den "samler seg", stelle to store blomsterkasser på tunet, (disse er "guttens bed", en hver, og de skal sås til med frø/holdes I ORDEN av dem ellers får de styre sjøl). Og ellers hjelpe når han blir BEDT om det. (Han har for øvrig også en teoretisk PLIKT til å være med å være med som "lastearbeider" ved lørdagens handlerunde, men denne oppfattes mye mer som "får lov til å" enn som "må", det er jo da han kommer inn til "handlesentrum" (8 km) og får gjort "egne ærend".)

Utover dette GJØR han en hel del arbeid sammen med oss på kontoret (vi driver egen bedrift), særlig om våren. Men dette er ikke plikter, dette er arbeid han (og broren) til enhver tid får TILBUD om av typen "VIL du punche XX permer i løpet av neste ..... dagene, prisen for det er kr..... (omtrent samme sum som vi måtte betalt en annen assistent for jobben, etter skatterekk), vil du ikke skal vi enten få noen andre (om mulig) eller ta det sjøl på kveldstid....." Har blitt ganske mye "lommepenger" slik i sommer, og bestilte faktisk i går kveld DET fototapparatet. Bedre enn han hadde drømt om å kunne kjøpe etter 12-årsdagen. :). Gjett hvem som gleder seg til vi skal på hytta neste tirsdag....

Lekser skal gjøres straks han kommer fra skolen, fortrinnsvis før middagen. Og han skal IKKE forlate hjemme før middagen er over og leksene gjort (og "sett over"/"hørt i" av oss, vi kjører ellers prinsippene om at leksene skal gjøres den dagen disse FÅS, ikke dagen før de skal leveres). Men han må gjerne invitere venner hjem før middag. ETTER at leksene og "før middag-plikter" er gjort, om han vil det. Denne regelen gjelder med mulighet for ETT unntak, om det er bursdagsselskap han er invitert og dette starter før kl 1600. Da skal alle lekser han ikke FIKK I DAG være gjort. Svært lite mas i dag, vi hadde mer for tre-fire år siden, når pliktene var halvparten så mange. Men nå er pliktene etterhvert "drillet inn".

Og leksene går helt av seg sjøl, han trives på skolen. Må bare se etter at skrift mm er ok, slurver litt her. Og selvsagt høre ham, både for hans og min del. Må jo vite skikkelig hva gutten driver med på skolen... Så leksene kontrolleres alltid av en av oss, men det er sjelden noe som må gjøres om igjen.

TV er et ikke-tema hos oss, ingen av oss er videre interessert i TV og TV står i kjellerstua (her er det for øvrig også guttenes ansvar å rydde, etter samme regler som sitt eget rom, stua er liten, ca 11 kvm). Ikke hver dag TV er på, og kan telle på en hånd hvert år de dagene han har sett på TV over en time til sammen. Kanalen er NRK og bruken er fri om man ikke har noe viktigere/nyttigere å ta seg til....

Datamaskinen (vi har EN hjemme, står ved skrivepulten i stua + en GAMMEL på kjøkkenet, brukes til "husadministrasjon") har begge guttene egen brukerkonto på med "tillatt påloggingstid" (Windows Pro er fine greier....) fra 1430 til kl 1500 og fra kl 1700 til kl 1830. Brukes mye, mye mer til nytteting (infosøk ved lekser, har begrenset tilgang til internett, regnskap(! - gutten har skikkelig regnskap over lommepenger og bankkonto, hvor har han arvet DET fra, tro...), tekstbehandling, fotoredigering (gutten er ganske ivrig fotograf) enn til spill, men et par spill har de også, lang fra brukt hver uke, men blir lett sittende til de "kastes ut" av påloggingssystemet OM de brukes. Og e-post, det er fine greier... Bruken av PC-en overvåkes nøye av "administrator", det vet de.

Fritidaktiviteter har i praksis ikke vært noe problem, guttene er med på barnebibelgruppe, gutteforening, spedergruppe, (også i menighetens regi, ikke så svært aktiv gruppe) og sangkor (elste kan synge litt, i motsetning til mor og far, men tihører knapt gruppa av korets uunnværlige, yngste ser ut til å være litt bedre, til storebrors "hemmelige" småsorg). Frivillig valgt og aldri hørt noe om at vil slutte (det er jo her han har VENNENE....). Interesse for fotball/sport har ellers alltid vært total mangelvare her i huset, frisk luft får vi ute i naturen, vi går mye på tur sammen og trenger 15 minutter på å være "langt inni skogen". Har vurdert å være med på ei juniorfotogruppe (far er med i seniorgruppa) men sjøl kommet til at "har ikke tid ennå"). Utelukket ellers at han blir med før nyttår, må jo være fylt 12 år først.

Så spørsmålet "fullføre" blir litt teorisk her, men i prinsippet er regelen avgjort: Man går FØRST en "prøverunde" en gang (eller to), den forplikter ingenting, uten evt å prøve to ganger om man har avtalt det. Så avgjør man i tilfelle at "dette vil jeg": Da gjelder etterpå: Det man har påtatt seg fullfører man, for ett skoleår eller ett kalenderår. Og man møter HVER gang, om ikke viktigERE plikter holder en borte, og stiller VEL forberedt i forhold til hva som forventes. Etterpå står man helt fritt til om man vil fortsette et nytt år. Men avgjørelsen tar man en måneds tid eller så FØR avslutning, slik at man kan få en "kontrollert avvikling".

.

Så ja: Ettermiddagene styrer nok guttene her også mye sjøl, men FØRST skal plikter gjøres. Huslige plikter, skoleplikter og plikter i forhold til fritidsaktiviteter man deltar i. For ikke å snakke om at man ALLTID deltar når "familien samles". En plikt som gjelder for både barn og voksen!

Skrevet

Hei, meg (2140) igjen. La ikke merke til at du la ut denne siden jeg brukte lang tid på å skrive forrige innlegg, siden jeg gikk litt til og fra.

Noe av det du spør rundt, har jeg kommentert, men litt(?) mer: Du kommer neppe til å oppnå noe før han blir tatt ut av musikkskolen. Og nå er det på tide å tenke "konsekvenser" igjen. Du HAR gitt gutten et valg, øve fast eller slutte. Når gutten ikke øver fast, hva blir da konsekvensen: Selvsagt SLUTTE. Det er BARE det gutten lærer av, om han egentlig VIL gå på musikkskolen. Og vil han ikke, hvorfor skal han da tvinges. En 12-åring bør, slik jeg ser det, velge sine hobbier sjøl, så lenge han har et noenlunde "sunt" fritidsliv, totalt sett. Man skal gjerne motivere en 12-åring, men man skal ikke velge for ham, så lenge han velger "noenlunde OK sunt" sjøl. HVA han da velger blir i mine øyne hans sak!

Dessuten: Har du sagt slute, og ikke gjennomfører, lærer du gutten EN ting: Mor LYGER. Er dette lærdommen du vil han skal sitte igjen med?

Når det gjelder leksene skal du "bare" slutte å si noe som helst. Du skal sette en STANDARD for arbeidet. Og er leksene ikke gjort etter den standarden, er det "gjør om igjen!" Arbeidet er IKKE godt nok, gjør arbeidet en gang til. Og sørg for at arbeidet skal være gjort TIDLIG første gangen. Da har man TID til å gjøre omigjen. Om det betydde at vennene ventet forgjeves. Vel synd for deg....Gjør skikkelig neste gang, så slipper du å gjøre arbeidet to ganger. Men ingen "refsende holdning"! Det er ikke din jobb å "være sur"! Din jobb er påpeke, helt nøkternt for guttene at "dette er ikke godt nok, derfor må dette gjøres EN gang til". Uten mer diskusjon. DU er "sjefen"! Og avviser sjefen et arbeid som "ikke godt nok", gjør medarbeideren det på ny...

Og ett tips til: Avtal med skolen at den skal følge LIKE STRENGT opp. Og at lærer/skole SKAL beordre din sønns lekser gjort omigjen om de ikke er gjort SKIKKELIG, ikke bare noenlunde. Men da er det også viktig at DU erminst like lojal mot skolen som du forventer/krever motsatt vei!!

Hos oss gjelder ikke dette bare lekser, det gjelder alt. Det som ikke er gjort skikkelig, gjør man påny! For det er bare med den holdningen, konsekvent gjennomført at man lærer å gjøre ALT arbeid skikkelig første gangen.

Husker sjøl fra skoletida. Var en innføring gjort med slurv, slik at det var EN skrivefeil i den, var det ikke snakk om "å rette"! Nei, da kom kniven fram, og hele arbeidet ble ubamhjertig skåret ut av boka. Så kom beskjeden. "Den som skriv feil, får skriva oppatt." Ingen rettingskluss i innføringene her!" Og jeg hadde jo ingen problemer med å skrive rett, om jeg bare TOK MEG TID til gjøre skikkelig arbeid.

En beinhard holdning. Som jeg lærte utrolig mye av på sikt! Sjøl om den var "blodig urettferdig" der og da. "Alle andre" fikk jo "bare rette"!

Tør du, 21:14? Du gir gutten den mest verdifulle lærdom du kan da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...