Gå til innhold

pinlig spørsmål


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hmmm, ja, får nesten bare hoppe ut i det.

 

Flere som sliter med avføringen? Blir så redd jeg for at noe feiler meg. Altså ikke barnet.

 

Får ikke gått stort på do, kan gå mange dager mellom hver gang jeg har avføring. Nå måtte jeg ta en kopp kaffe bare for å få fortgang i systemet, og da kom det bare lys brun tykk diare. Æsj.....

 

Er plaget med kvalme, men bruker nå sea band fra apoteket og det hjelper meg, pluss at jeg haar litt sure oppstøt.

 

Håper noen tør å svare, kan jo signere med anonym

 

Takk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, kjære deg, det er som jeg skulle ha skrevet det selv. Her er det ganske så hardt med innspilt av diare til tider. Er det ikke herlig å være gravid?:) I tillegg har jeg noen promper som lukter så awful at jeg lurer på hvordan den lille kan holde til i nærheten av de tarmene der. Vel, vel, får satse på at det bedrer seg litt utover. Det eneste tipset jeg har er å drikke mye vann for å holde systemet i gang. De dagene jeg klarer det så pleier det i alle fall å være noe bedre. Lykke til med avføringen..HAHA... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så glad for at du svarte meg, og nå håper jeg på enda flere svar.

Jeg blir så hypokonder og tenker på alt i fra kreft i tarmer og mage til allergier mm.

 

Jeg føler også at det er så feil å klage når jeg er heldig som er gravid, men dette er faktisk ingen dans på roser.

 

Føler meg halv dau rett og slett til tider. I tillegg blitt forkjøla også :(

 

Drikker et glass vann akkurat nå :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 3-4 tørkede aprikoser (masse fiber) hver kveld i tillegg til å drikke masse vann, fungerer bra på meg. Samtidig er det mye jern i tørket frukt har jeg hørt, så håper det er det i aprikos også...:-)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha... Det er nok ikke bare deg nei... Får ikke gått på do selv... Magen min er så oppblåst og full av dritt innimellom, at jeg ikke får beveget meg normalt... ikke tør jeg gå ut heller, er redd for at folk skal spørre hvor mange måneder jeg er på vei (er 9 uker).. Når jeg omsider får ut noe, er det steinhare pittesmå kaninbæsj... Det gir seg nok etterhvert.. du er ihvertfall ikke alene om dårlig mage:):):) Ingenting som funker på meg, det kommer å går som det vil... Joda!! HERLIG å være gravid!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et kjempe tips:-)!!

 

Jeg er egentlig plaget med steihard mage uansett om jeg er gravid eller ikke...er vel vanligvis ikke på do mer enn en til to ganger i uka uansett...ganske slitsomt i grunn men nok om det:-).

 

Jeg spiser noe som heter "Frukt og fiber", dette er et naturprodukt som kjøpes på apoteket. Det er en eske med noen "klumper" som skal tygges...smaker dritt så jeg skjærer dem i bitte små biter og svelger ned med vann...litt vanskelig når man er veldig kvalm...men dette er et vidunder middel:-). Jeg tar 1/2 "klump" hver dag og dette virker veldig bra!.

 

Snakket med ernæringsfysiolog om dette produktet og hun sier det ikke er farlig da det er helt naturlig.

 

Alternativt selger de også noe som heter benefiber som også virker helt greit...også det på apoteket. Snakket med ernæringsfysiolo om dette også og fikk klarsignal på å bruke det også:-).

 

Når jeg spiser av disse får jeg "normal" mage...noe mageknip innimelom dag en og to men det er ikke farlig, bare et tegn på at systemene virker og jobber på!

 

 

Lykke til med magene og tarmfunksjonene:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du jern? Det kan gi hard mage. Om det ikkje bedrar seg med meir fiber i kostholdet finst det midler på apoteket som kan hjelpe til å tilføre meir væske til tarmen. Lactoulse eller lignande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter hver morgen med et glass Biola. Har veeeldig tro på at det er dette som holder min mage i sjakk:) Hadde et opphold i dette mens jeg var på tur. Da ble magen veeeldig treig og oppblåst, men da jeg kom hjem og fortsatte med et glass til dagen ble hele problemet løst;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen!!

Jeg fikk også hard mage nesten med en gang jeg ble gravid, men nå spiser jeg en liten skål med crusli 4 nøtter med cultura/biola. Og det hjelper å sette systemet i gang igjen! Epler er også bra (for meg vertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også problemer med treg mage og når det først kommer noe er det bare en liten klump, ikke rart man føler seg oppblåst, hehe:-P Men tenkte å prøve ut noe av det dere har skrevet om her så håper jeg det blir bedre. Jeg er 8+3 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

syns det er flott at vi har et forum hvor vi kan spørre om de merkeligste ting og faktisk få flere svar.

Jeg er fremdeles anonym, men kommer på med nick etter UL. Det vil skje ca uke 11/ 12.

 

Jeg har forsøkt alle råd jeg har fått, men ingen ting fungerer :(

Nå er jeg så oppblåst at jeg har like stor mage som da jeg var 9 mnd gravid med den yngste datteren min for 6 år siden.

Vondt gjør det også.

 

Våkner om morningen og er heldigvis ganske normal da. Men før junsj er jeg svær igjen.

 

Trøster meg selv med at magen min tåler å strekkes :D Kanskje jeg slipper unda strekkmerker denne gangen også :)

 

Takk for alle dere som bidrar til et bedre svangerskap med å svare på alle de rare spørsmål medmennesker måtte ha.

 

(Meg med det pinlige spørsmålet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var på tide å friske opp i æsj, bæsj-praten..hihi.. I dag fikk jeg endelig gått en skikkelig tur på do for første gang på i alle fall en uke. I stedet for små kaninlorter kom det to svære kladejser, har aldri vært så glad for en tur på dass for å si det pent. Håper det kanskje begynner å løsne nå, blir slitsomt dersom det skal være sånn som dette hele veien.

 

Lykke til med bæsjen til alle der andre (ja, i spesielt bæsj, tiss, promp humør i dag) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når er det egentlig dette gir seg? Varer det hele svangerskapet? Har også treg mage, ikke så veldig hard avføring egentlig, dog hardere enn normalt, men føler at det ikke kommer like mye ut som det jeg putter i meg. Føler meg stor og ukomfortabel. :/

 

Spurte på helsekost om råd, men omtrent innen jeg var ferdig å prate, så kunne hun ikke få understreket nok hvor farlig det kan være å bruke noe, at man rett og slett kunne miste barnet i verste fall. Men føler veldig for å tømme meg helt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt" blir bedre i andre trimester, hehe, ihvertfall mener jeg å huske at det var sånn sist.

Det er veldig mye man kan hjelpe magen ved å spise riktige ting:

drikk mye vann

youghurt/biola

tørkede aprikoser

svisker (nå fikk jeg jammen lyst på sviskegrøt! det er jo passe sært...)

fiber/grovt korn

 

Jeg vil heller ikke anbefale å bruke "noe", selv ikke fra helsekost. På apoteket får du avførende midler, lactulose f.eks., men det prøvde jeg forrige gang og fikk bare sinnsykt mye luft i magen og ikke stor effekt, så det anbefaler jeg ikke.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder vel alle.

 

Når man blir gravid sier kroppen ifra til hjernen som sørger for å "skru" ned farten på fordøyelsessystemet. Det skjer fordi kroppen utnytter maten bedre og suger ut mer av næringsstoffene enn til vanlig. Derfor ser endeproduktet annerledes ut en vanlig.Dette skjer sikkert fordi vi mennesker ikke alltid har hatt tilgang på mye mat. Noen steder i verden er det nok helt avgjørende for at man skal kunne sørge for at barnet får det den trenger uten at kvinnene tapper sin egen kropp fullstendig for byggestoffer.

 

Fiber, vann og svisker hjelper noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Når det gjelder forstoppelse så er det veldig vanlig i svangerskapet for maaaange. Fiber er jo selvfølgelig viktig og trim for å bevege tarmene og få ut d...... Det kan også være et tips å spise en ts (eller noe sånt) med malt hver dag. Dette er naturlig og smører tarmen. Alternativt er dufalc som er en sukkeroppløsning som hjelper om du har skikkelig forstoppelse eller om du trenger å "vedlikeholde" smøringen i tarmen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Åhh.. Du er ikke alene og jeg er så fryktelig frustrert og lei!

For min del er resultatet at jeg kaster opp luft! Det stagnerer fullstendig i magen utover dagen og jeg blir bare kvalmere og kvalmere, til jeg til slutt kaster opp luft og gjerne deler av siste måltid (avhengig av når jeg spiste sist). Jeg orker naturligvis ikke spise allverdens heller og er slapp og sliten.

Har måttet kutte ut alt av meieriprodukter, for disse stopper fordøyelsen fullstendig. Og jeg som elsker melk! :(

Er 12+5/6 og ber til høyere makter og alt som er om at dette må gå over/bli bedre.

Var til akupunktur tre ganger uten at jeg sikkert kunne si at det hadde noen effekt. Nå lurer jeg på om det var det som hjalp, for i helgen var jeg ikke så fryktelig dårlig. Det har bare blitt verre og verre siden mandag...

 

Sukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...