Gå til innhold

Bakovervendt eller forovervendt bilsete ? Lurer på noe!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken vei sitter barnet ditt ?

Vet at dette er en utbrukt debatt, så jeg er ikke ute etter det. Vil rett og slett bare høre, og kanskje få en oppfatning av hva som er mest vanlig.

Grunnen til at jeg begynte å tenke på det, er fordi vi skal ha ny bil. Liten bil.

Og da oppdaget vi fort at det i nesten alle småbilene ble umulig med bakovervendt bilsete - og at samtlige selgere, venner og familie forestlo at vi bare satte setet forovervendt. Ingen så problemet med det, tvert i mot.

Vi vil ikke kompromittere barnas bilsikkerhet, men heller optimalisere den, men disse valgene er jo veldig personlige, og henger sammen med barnet, kunnskap, ønske om en praktisk mulig hverdag, bilstørrelse, økonomi, osv

og la meg bare understreke at dette innlegget ikke er skrevet for å tirre noen!

:-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bakovervendt (han er 14 mnd). :-)

Skrevet

Begge sitter forovervendt, 1 år+2 mnd (snudde setet for to dager siden), og 3 år+5 mnd (har sittet i beltestol det siste halve året).

Skrevet

De to eldste på snart 7 år og 5 år sitter forovervendt. Minste på 2 år sitter bakovervendt og skal sitte slik til han er minst 4 år, helst lenger.

Har forøverig kjørt en del små biler og montert stet vår i mange små biler, ikke noe problem det. Har fortsatt til god eå finne en bil der det overhode ikke passer... Vi har et BeSafe izi Kid sete.

Ellers så tror ejg det er 80-90% av alle 1 åringerosm blir montert forovervendt, så hva som er mest vanlig er det jo liten tvil om.

Legger ved en fin link her til de som har lyst til å ta en titt:

Skrevet

Gutten vår er nesten 4 år og sitter forovervendt. Vi snudde han da han var ca 2,5 år tror jeg. Jeg hadde tenkt å la han sitte bakovervendt lenger, men han hang så med hodet. Min samboer syntes vi skulle snu, så vi prøvde det siden har han sittet fremover. Jenta er nå 18 mnd og skal sitte bakovervendt lenger, så lenge det er plass. Setet hun sitter i står ikke så rett som det gjorde da broren brukte det, og hun sitter bedre. Skal ha henne bakover så lenge det går, for jeg likte ikke helt å snu eldste så tidlig. Min oppfatning er at svært få har barna bakover til de er 4 år, selv om kanskje noen her inne gjør det. Tror de fleste snur mellom 1 og 2 år.

Skrevet

En liten kommentar om plass; det er stort sett plass til et bakovervendt sete, men spørsmålet er hvor god plass det blir til de som skal sitte foran. Min samboer er 187 cm høy og trenger litt plass. Da gutten vår var liten hadde vi en tre-dørs Golf, og da kunne ikke min samboer sitte på passasjersiden foran, pga beinplassen. Han fikk seriøst ikke plass til beian og måtte ha knærne under haka. Nå har vi større bil og det går sånn noenlunde greit, men han kan ikke sitte på passasjersiden på langturer.

Skrevet

80-90 prosent, altså ?

Det er - for meg- overraskende mye! Er det ikke Trygg trafikk som anbefaler at barnet skal sitte bakovervendt så lenge som mulig ?

Er det andre offentlige kilder som anbefaler dette ?

Skrevet

Selvfølgelig, Minnie, formulerte meg feil, og glemte i tillegg å skrive at jo, det var plass i alle biler, men ikke i noen (bortsett fra en) var det plass til en voksen foran!

Takk;-D

Skrevet

Jo, de anbefaler det, men de gjør fint lite for å "markedsføre" det. De fleste vet at dette er anbefalt, men de færreste vet egentlig hvor stor forskjell det er på disse to retningene. Mamma fikk helt sjokk når jeg fortalte henne det og viste klippet over, samme emd svigers. De trodde ikke det var så stor forskjell egentlig. Og dette tror jeg gjelder folk flest.

Etter min personlige mening burde det komme en lovendring om sikring av små barn i bil, og ikke minst burde TT lage reklamefilmer som viser mye av det samme som i lenken jeg la ved slik at folk blir oppmerksom på forskjellen.

Skrevet

Må si jeg ble litt overrasket over den videoen du la ut link til! Trodde virkelig ikke det var så stor forskjell! Takk for at du delte den.

Beggge mine sitter bakovervendt. De er 2,5 år og 10 mnd. Største har stor plass til bena, men vi har stor bil også da.

Skrevet

De fleste (inkludert meg selv) blir overrasket over hvor stor forskjell det faktisk er. Jeg snudde selv vår eldste altfor tidlig fordi jeg ikke visste bedre, og er nok derfor litt ekstra ivrig etter å opplyse.

Absolutt alle må få gjøre det som de vil og som passer best, men jeg mener også at valget da bør tas på et riktig grunnlag og med rette kunnskaper om sikkerheten og forskjellen i bakhode slik at man virkelig vet hva man velger.

Skrevet

Lille vennen på 3 sitter enda bakovervendt. Hun trives med det, og ser da ikke hensikten med å snu henne:)

Skrevet

Nå sitter begge forovervendt, men de er ikke bittesmå lengre! ;-)

Yngste ble snudd da han var 3 år og 3 måneder, fordi han vokste ut av bilsetet sitt. Jeg snakket med TT før jeg byttet sete og valgte et de anbefalte meg.

Men da eldste var liten, så hadde vi lite penger og en bitteliten bil, hvor det ikke var plass til bakovervendt, så hun satt fremover fra hun bare var året...! :o Men heldigvis, da yngste var baby så kjøpte vi store bil, nettopp mtp bakovervendt sete de neste 4 årene. Nå varte ikke hans periode fullt så lenge da, hehe.

Men hvis dere skal ha ny bil, hvorfor ikke en bil hvor det er plass til setet? Da elste var liten så hadde vi ingen mulighet til ny bil, så da ble det sånn. Men når vi først hadde mulighet til det, da valgte vi en bil som hadde plass til bakovervendte bilseter.

Skrevet

De satt bakovervendt til de var 3,5 til 4 år, og nå sitter de fremover. De to babyene sitter selvsagt bakovervendt.

Skrevet

Vi har et stort drog av en bil nå, og har rett og slett lyst på noe mindre, lettere, nettere og mer miljøvennlig.

Men så ser det ut til at det blir bilsetet som får siste ord, og ikke vi, denne gangen..:-)

Skrevet

Denne videoen viser forskjellen ,ja...

Så hvorfor i all verden blir det ikke sagt litt høyere, så alle får det med seg ?

Skrevet

Akkurat det skulle jeg likt å vite også...

Jeg slenger nå rundt meg med denne linken og ellers info når det passer og folk spør, om flere også sprer informasjonen så kan en jo håpe at det å snu barna for tidlig vil bli mindre vanlig etterhvert.

Skrevet

Hehe, var nok bilsete som vant her også. Men vi har fortsatt den gamle, bittelille bilen. Den er mannens bil, og nå gjør det jo ikke noe om de sitter fremovervendt de tre gangene i året de sitter på med faren sin! ;-)

Jeg har det store droget. Selv om vi ikke har bakovervendte seter eller vogner med oss lengre, så er den grei å ha til sykler og alt annet rask ungene vil dra med seg.

Skrevet

Han på 9 mnd. og hun på 2.5 år sitter bakovervendt og skal gjøre det til de er 4 om det ikke blir trøbbel med bilsyke. Har akkurat kjøpt nytt sete som kan stå bakovervendt til 25 kg. fordi hun bare har en kg. eller 2 igjen før hun bikker grensa på 18 kg. som er grensa på de fleste bilstoler. Når det er sagt kjenner jeg ytterst få som plasserer barnet bakovervendt når de bytter til bilstol etter babystolen. Det er altfor lite informasjon om dette både fra bilstoleselgere og ikke minst helt fraværende interesse for dette på helsestasjonen.

Skrevet

2 åringen sitter bakovervendt og 5 åringen framovervendt. Så filmen Alva hadde lagt ut, veldig visuelt. Grøsset da jeg så babyen i sikkerhetsnett, er glad jeg rett og slett kastet mitt (brukte det på en laaaang biltur med førstemann, glad vi ikke kræsjet). Hadde ikke samvittighet til å selge det til noen, er rett og slett altfor lite trafikksikkert.

Skrevet

Begge sitter bakovervendt. De er 7 mnd og 2 år.

Når minste må ha ny stol må største snus, for det er ikke plass til to bakovervendte i bilen, men det er heldigvis en stund til enda.

Skrevet

Min sitter bakover, og har planer om det så lenge det er mulig.

Men jeg kjenner noen som har snudd ungen sin forrover. Er ca 9 mnd. Da jeg spurte hvorfor, fikk jeg til svar at de hadde vært på bilverksted og spurt hvor det var flest kollisjoner. De hadde da fått beskjed om at verkstedet fikset flest bil"romper". Men jeg vil da tro at det er styggere og hardere frontkollisjoner enn bak-kollisjon. Men men ikke mitt barn. . Lite å få gjort!

Skrevet

Til nå er det bare "bakovervendte" her, jeg er både imponert og overrasket - men nå er det vel bare 10-12 stykker som har svart, så det er vel litt tidlig å trekke noen konklusjoner, haha:-D

Men Alva, hvor fikk du de 80-90 prosentene fra, forresten ? Trekker ikke tallene dine i tvil, altså, bare nysgjerrig.

Skrevet

Er ikke så lenge siden jeg leste det, i et NAF blad tror jeg det var. En undersøkelse som var gjort. Den støtter jo også opp om det jeg selv observerer egentlig. F.eks er det bare vi og et foreldrepar til som har barnet sitt (på rundt 2 år eller yngre) bakovervendt i bilen av alle de 1 og 2 åringene som er i barnehagen. Gå på en parkeringsplass en dag og kikk litt og du vil se at de fleste sitter framovervendt.

Skrevet

Nå har vi ikke bil da, men vi har et lånt bilsete som er framovervendt. Og det passer iallefall lillemor bra, hadde hun sitti andre veien hadde hun vel gått i vinkel ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...