Gå til innhold

Kjøpt hus, men redd vi har tatt oss vann over hodet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en uke siden var vi på visning på 1/2-part av tomannsbolig, og vi likte det så godt at vi like gjerne la inn bud. Vi hadde kun en kort samtale med banken, som sa at så lenge vi holdt oss innenfor 3*inntekt, så ville det gå i orden (med 100% finansiering). Budrunden gikk, og vi fikk tilslaget til slutt. Innenfor 3*inntekt. Men studielånet vårt kommer i tillegg, og med det så passerer vi grensen godt...Er det noen som vet hvordan det påvirker muligheten til boliglån?

Megler ønsker kontraktsmøte så fort som mulig, men vi har jo ikke 10%'en som skal dekke inn før lånet er tinglyst. Og lånepapirene får vi først underskrevet i dag. M.a.o. er det ikke i orden før om 2-3 uker...

Bekymrer meg sånn for at ting ikke skal gå i orden nå, det gikk rett og slett litt for fort for oss dette.

Trengte bare å få dette ut, her jeg sitter søvnløs av bekymringer... Misliker å ikke ha alt på stell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går utfra at megler har sjekket med banken at dere har finansieringen i orden? Så da burde det ikke være noe problem..

Vi hadde heller ikke 10% tidsnok til kontraktsmøte, men det løste seg ved at banken snakket med megler og de ble enige om når den skulle betale.. (det som ble sagt var da at banken skulle overføre de pengene så raskt som mulig)..

Så snakk med banken din er mitt råd!!! Kjipt å være bekymret for sånne ting.. men jeg er sikker på at det går veldig bra!!

I forhod til størrelsen på lån så har vi ca 950 000 til sammen per år, og vår totale gjeld (bolig og studielån) er på 2,900,000 så jeg tror dere skal klare dere fint jeg! Det gjelder bare å være fornuftig med pengebruken..

Lykke til!!! :)

Skrevet

Hm, hørtes ikke bra ut!

Gjennom det budet dere har gitt, har dere allerede inngått en avtale om å overta bolig X for Y kroner, så den avtalen er det ikke noe å gjøre med. Og megler har KRAV på at kontraktsmøtet holdes/depositum innbetales innen "rimelig tid". Skjer ikke det kan megler legge boligen ut for salg igjen. Blir da boligen solgt for f eks kr 200 000 mindre i neste budrunde, vil dere stå ansvarlig for å dekke dette. I tillegg kommer vanlig meglsalær, også fort 50 000-100 000.

Her bør dere ALLER først klarere med banken at boliglånet er OK og få en midlertidig bekreftelse på det. Så bør dere ta kontakt med megler, legge fram bekreftelsen, forklare situasjonen og begrunne hvorfor kontraktsmøtet må utsettes til alt er OK, formelt sett i banken. Det vil de fleste meglere godta, om ikke akkurat med glede. Men har dere ikke gitt uriktige opplysninger mht finansering i forbindelse med budet er det egentlig lite megler kan gjøre om ting er OK i løpet av 2-3 uker. Det kan han først etter 4. Bortsett fra å belaste dere med ca 15 % rente p a mens han venter på innbetalingen av depositumet fra budakseptdato til innbetalingsdato.

Sier banken derimot NEI til lån nå, har dere virkelig et problem. Da blir det, om dere ikke får lånt i annen bank i løpet av 4 uker, omsalg, med dere som ansvarlige for å dekke alt tap dette medfører for selger, og ordinært meglerhonorarer.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer, men jeg ville ha sjekket opp muligheten for lån med banken så raskt som mulig.

MEN; vil dere virkelig ha så mye i lån? Et huslån på 3*inntekt, i tillegg til studielån? Det kan komme til å bli veldig trangt økonomisk, spesielt dersom renten går opp...

Skrevet

Dere har jo allerede lagt inn lån, med finansiering fra banken, så da er det ingen vei utenom. Et bud er bindende!!

Legge dere inn bud uten finansiering ( som ikke er lovlig), så vil dere bli erstattningsansvarlig.

Dette virket veldig lite gjennomtenkt.

Men lykke til!

Skrevet

Kjip at dere ikke klarte å vente til alt det med lånet var ferdig.

Skrevet

Har banken sett på alle papirene deres ang. inntekt/utgifter/andre lån/osv og ut fra det innvilget lån eller har dere bare fått et muntlig svar på et spørsmål om at hvis dere holder dere innenfor 3xinntekt så skal det nok gå bra?

Skrevet

Huff da.

Har dere ikke hatt lånemøte med banken før dere la inn bud?

Dere får nok max 3 ganger deres inntekkt i lån og dette er medregnet studielånet så det må dere trekke fra lånesummen.

Dette kan koste dere dyrt.

Får håpe banken vil hjelpe dere.

Skrevet

Huff. Får håpe det går i orden. Forskuddet ordnes alltid, mulig de krever morarenter, så dere taper noen tusenlapper. Men det viktigste er jo at lånet innvilges....

I slike situasjoner må man ALLTID legge inn bud med forbehold om finansiering. Hvis lånet ikke innvilges sliter dere, da får dere nok flere hundre tusen i erstatningskrav, dvs alle utgiftene til megler, provisjon, markedsføring osv, og evt tap hvis de må selge til lavere pris til noen andre.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan vurdere å kjøpe bolig uten et helt konkret finansieringsbevis, med en konkret max-sum?

Skrevet

Svært så pessimistiske folk her var da...

Tror det ordner seg jeg. Vi også la inn bud på huset vårt før vi hadde fått et spesifikt finansieringsbevis... Dog visste vi at vi fikk lånet så lenge vi hadde sikkerhet i hytten vår. Men dette hadde vi ikke fått svar på FØR budet gikk inn! Jeg ringte frem og tilbake til megler og bank og det tok et par dager før banken bekreftet at vi fikk innvilget lånet. Videre ringte bankmannen vår til megler og sa at de 10%'ene fikk de sammen med resten av lånet (altså etter kontraktskriving).

Ordner seg nok!

Lykke til!

Ps: oppdatering???

Skrevet

Det får da virkelig være grenser for å være i tåka...

Skrevet

Hmm, hvor skal jeg begynne...

Megler må sjekke om dere har finansieringen i orden. Oppga dere noen kontaktperson i banken til megler?

Banken kan fint si nei nå dersom dere ikke har fått et finansieringsbevis. For å få det vil banken ha dokumentert inntekt via lønnslipp, selvangivelse, kredittsjekk og i tillegg vil de gjerne ha sett et prospekt om mulig.

Er det et førstehjemslån ettersom dere kan låne 100%, eller har dere topplån på de siste 20%?

Sannsynligvis går det helt fint skal du se. De fleste banker kan strekke seg mye lenger enn 3 gangen.

Men hvilken bank er det dere bruker da?

Er ingen som tinglyser lånepapirer. 10% kan fint utbetales megler så snart lånet er klargjort i banken, det kan gjøres på dagen, alt ettersom hvor mye de har å gjøre. Alt banken trenger da, er en inneståelseserklæring på pengene fra megler.

Tinglysning er for skjøtet av eiendommen og tar fort et par uker, men ettersom det ikke er overtagelse nå, spiller ikke det noen rolle.

Skrevet

Takk til dere som har kommet med støtte! Det ordner seg for snille piker, så alt er i orden med både megler og bank. Vi betaler de 10%'ene etter kontraktsmøtet, og slipper morarenter :)

Skrevet

Så bra! :) Hilsen anonym som var i lignende situasjon.

Skrevet

så bra.. dette er vel et klassisk eksempel på hvordanting gjerne blir sett på med veldig pessimistiske øyne her inne.. ikke alltid det beste stedet å søke oppmuntring!!

Men bra at det løste seg HI!! Det gjør som regel det for snille jenter.. ;)

Skrevet

Takk, jeg var redd for å bli overøst med pessimistiske kommentarer. Heldigvis var det mange oppmuntrende også! Innimellom føler jeg at anonymforum er mer likt krangleforum. Mon tro om folk er like frekke i virkeligheten som her inne?

Skrevet

Herrefred så pessimistiske folk var her da. Fint at det ordner seg HI:)

(De hadde jo ikke lagt inn lån uten at finansieringen var i orden, skjønner ikke hvorfor damene her oppe fyrer seg opp.

Dere er garantert ikke de første som skal ha kontraktskriving (og betaling av 10%) Så kort etter salget er i orden at lånet ikke er i stand ennå. De fleste banker har ordninger for slikt:)

Skrevet

Kjente jeg ble skikkelig nervøs nå!!

Jeg og min samboer har nettopp vunnet budrunden på en andelsleilighet, og vi hadde snakket med banken på forhånd, så vi visste akkurat hvor mye vi hadde mulighet for å låne.

Men jeg aner ikke hva dere snakker om når dere prater om den 10 prosenten...

Og hvordan ordner man sånt?

Dette er et førstehjemslån, så verken jeg eller min samboer har vært gjennom dette før. Håper noen kanskje vet..

Skrevet

De 10% er ofte det man betaler når man skriver kontrakten, så betaler man resten 90% ved overtagelse:)

Så det blir ikke 10% i tillegg.

Denne var til anonym 20:55

Skrevet

20:55

Når du kjøper en bolig er det vanlig å skrive under kontraktet relativt raskt. Hvis det er sånn at du ikke skal overta huset med en gang er det vanlig at man betaler 10% av kjøpesummen når man skriver under, og så de resterende 90% når du overtar boligen.

Hvis dette er tilfelle for dere (altså at det er en stund til dere skal ta over) Så pleier banken å først gi dere den 10% og så resten av lånet senere. (Sånn at dere slipper å betale på hele lånet før dere faktisk har fått huset)

Ikke værre enn det:)

Skrevet

pfeeew!!

Nå gikk jeg ned 10 kg tror jeg!

Jeg ble veeeldig letta faktisk.

Tusen takk for svar!!!!

(hilsen 20.55)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...