Ranveig R Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Eg lurer på om begge våre søte så har plattfot. Dei går veldig på innsida av foten, og hælen er "bøyd ut" og ser nøyaktig ut som fig. 6 i denne linken. http://www.haukeland.no/metodebokorto/metodebok_leger/andre_fotdeformiteter.htm Guten vår har i tillegg eit litt "rart" ganglag (ser det spesielt når han springer) som har gjort at eg utallige gongar har undersøkt om skoene er for små eller noko. Føler meg ganske slem for ikkje å ha lagt merke til det før, han er snart 4 år. Merka det egentlig fordi eg har sett så mykje på føtene til lille (snart 21 mnd) og oppdaga at dei er akkurat like. Kan det vente til 4-årskontrollen (fyller 4 i slutten av sept.), eller skal eg ta kontakt med helsestasjonen før det? Nokon som har barn med plattfot? Kva blir gjort med det?
moota m storebror&lillebror Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 Jeg hadde tatt kontakt med hs. Dere blir antagelig henvist videre, og da kan det være lang ventetid. Jeg kjenner ei som er/har plattfot, og hun går til jevnlige kontroller og må ha spesialsko til akkurat sin fot.
Ranveig R Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. juli 2009 Var det eg tenkte. Kom på at eg skal på helsestasjonen med lillesøster på tirsdag, så då får helsesøster sjå på storebror med det same )
blond Skrevet 28. juli 2009 #4 Skrevet 28. juli 2009 Jeg hadde litt problemer med det på barneskolen og husker jeg fikk noen øvelser ala gripe rundt en blyant og løfte den opp. Har ingen problemer i dag med føttene.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #5 Skrevet 29. juli 2009 Det er ikke noen direkte sammenheng mellom "å gå på innsiden av foten" og å være plattfot. Om man går på innsiden eller utsiden (pronerer innover eller utover) kommer av vinkelen man har mellom to muskler i et knefeste. Er dette vinkelavviket stort i forhold til "normalen" får man også et særpreget ganglag, mest synlig når man springer. Her er det ikke noe å gjøre, en vinkel er ikke mer "rett" enn en annen, det er bare et spørsmål om hva som er statistisk mest og minst vanlig. Men det er lettest å UTVIKLE plattfothet om man pronerer innover, det er en annen sak. Derfor må man særlig være på vakt i slike tilfeller. En god indikasjon vedr plattfothet får du ved å ha en del konditorfarge i litt vann (1 liter eller så) og slå dette i ei flat skål, minst så stor som foten til barnet , 4-5 mm høyt. Så ber du barnet dyppe foten i vannet og straks sette et "fotavtrykk" på et hvitt papir. Da ser du ganske fort hvor bredt det "båndet" som dukker opp på yttersida av foten og binder sammen forfoten og bakfoten er. Er man plattfot er dette båndet nesten like bredt som resten av foten (ordet kommer jo av flatfot..), jo smalere bånd, jo mindre sannsynlighet for plattfot (nå og framover). Hos "de fleste" er dette båndet mindre enn 1/3 av fotbredden, i ekstreme tilfeller finner man knapt "båndet" man ser BARE et "forfotavtrykk" og et "bakfotavtrykk" (og kanskje så vidt merkbare flekker helt i ytterkanten av foten.) For det er når man får "nedsunket fotbue" dette "båndet" blir farlig bredt. Og det er "nedsunket fotbue" som på kort tid utvikler plattfothet. Om styrken i denne ikke trenes opp igjen omgående. Derfor skal en som er i ferd med å utvikle plattfothet for det første ha spesiallagde innleggssåler i skoen som tvinger fotbuen oppover og gir foten slik motstand at den må bruke musklene som strammer fotbuen for å "gå godt". Og for det andre skal disse musklene trenes ved øvelser. Plattfothet er noen ganger medfødt, men oftere noe man utvikler. Den beste måten å motvirke plattfothet på er derfor å være SVÆRT KRESEN på skotøyet barnet går med. At dette har en kraftig GELENK som det heter. Styrken på gelenken til skotøyet finner du ved å "knekke" skoskålen på tvers omtrent midt på, altså litt foran hælen. Her skal det være TUNGT å knekke, det indikerer at sålen har nødvendig forsterkning her! Og enda litt tyngre om du prøver å vri skotøyet i litt S-form. (På virkelig teknisk gode sko, typisk håndlagde sko for "gentlemen" fra de fine butikkene i London, er det UMULIG for et menneske som ikke har drevet intens styrketrening å knekke over gelenken). Er gelenken bløt og ettergivende, som den ofte er på billigsko, har du "bestilt" utvikling i retning plattfot over tid, om barnet ikke har fått en svært sterk fotbue i fødselsgave. Og en del voksne kan godt så på sitt eget fottøy også! Man kan godt utvikle plattfothet som voksen med! Men for mange betyr jo utseende en god del mer enn "teknisk oppbygging" når skotøy velges. Ble forholdet mer forståelig når, Ranveig R?
Ranveig R Skrevet 1. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 1. august 2009 Takk for lang og fin forklaring! Har ikkje prøvd konditorfarge/vannmaling no, men ser at dei våte fotavtrykkene på badegolvet er temmelig breie heile vegen. Dei liknar ikkje på f.eks. mine som ser ut som "vanlege" fotavtrykk; hæl, sving, framfot med tær. Det er meir som eit egg med tær. Skal på helsestasjonen på tirsdag, då skal hs få sjå på egge to. Har ikkje gjort "knekktesten" på sko, men dei har begge to så og seie alltid gått i eccosko, håpar dei er så gode som dei "skal" vere, også på denne måten. No dansa eldste nettopp barbeint på golvet og eg la merke til at det kom omtrent ein klaskelyd kvar gong han sette føtene ned, nesten så eg forventa at det skulle komme eit "slurp" som frå ein sugekopp når foten skulle opp igjen. Hmm. Helsestasjonen neste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå