Gå til innhold

Hvorfor har ingen fortalt meg om...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...varmluft før!! På ovnen altså;) Altså, ovnen blir fortere varm, og det tar kortere tid. Derfor lurer jeg på:

Hva er ulempen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ulempen er at hvis du bruker den temperaturen du normalt bruker blir maten svidd. Ved bruk av varmluftsovn må du ha temperaturen 10-20 grader lavere enn du ville hatt uten varmluft.

Skrevet

Jeg bruker alltid varmluften når jeg setter på ovnen, men som regel skrur jeg over til over/under varme når maten skal inni. Og grunnen er jo som du sier; ovnen blir fortere varm med varmluft:)

Du må huske å ha 20-25 grader lavere varme om du steker maten med varmluft. Og ikke alt skal brukes varmluft på.

Skrevet

Ikke stek kylling på varmluft :P Den blir tørr og svidd.

Jeg antar ulempen generelt sett er større sirkulasjon inne i ovnen, og at det derfor har lett for å bli tørrere mat av det. Pizza er dessuten elendig på varmluft, den blir soggy og rar.

Men det mest geniale, er å sette på varmluft for å varme opp ovnen, og så skru over på grill når den er varm nok :D

Skrevet

Trodde du hadde lært om dette enten på skolekjøkkenet eller hjemme hos mor. :) Selv lærte jeg om det begge steder.

Varmluft er topp til noen retter. F eks boller og småkaker, her kan du steke 3-4 brett samtidig, alt du får plass til ovnen uten å pakke den helt tett. Eller til å koke fisk med, om du setter inn ei skål vann til fordamping sammen med fisken. Legg fiskefilet i en form, slå over lake, kle skåla med alu-folie og sett inn i ovnen (200 grader) i 10-12 minutter. Flottere kokt fisk får du ikke. "Grytekokt" blir mye dårligere.

Til det meste er varmluft akkurat like godt/dårlig egnet som "flatevarme". Eneste forskjell er at temperaturen på termostaten skal være 5-10 grader lavere med varmluft, fordi denne, pga luftsirkulasjonen, gir jevnere lufttemperatur i ovnen.

Til noen ting, som f eks kyllig, blir varmluft i utgangspunktet dårligere, du får "tørr mat"(pga luftsirkulasjonen som gir "tørr luft" i ovnen). Det kan du ofte "rette opp" med å sette ei skål med kaldt vann ved siden av maten. Da får du økt luftfuktighet mens vannet fordamper, og slipper "tørr mat".

Og til noen få ting er varmluft nesten tragisk: Marengs, grateng og framfor alt sufflé! Dette blir i beste fall litt dårligere enn med "flatevarme", i verste fall uegnet som menneskemat.

Skrevet

hahaha!!

du, anonym 02:27: når jeg gikk på skolen fantes ikke varmluftsovner :D

Skrevet

Hm, har vi "old ladies" her på forumet også, altså?

Trodde jeg tilhørte gruppa "eldre" selv her inne, er 40 om få måneder.. VI hadde da varmluftskomfyr både på skolekjøkken (ungdomsskolen) og hjemme, helt fra jeg var rundt 8-9 år...

Og jeg har virkelig aldri regnet familen min i klassen "først med det siste, akkurat! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...