Gå til innhold

Sovevaner og leggerutiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 6uker som til nå stort sett har fått bestemme selv når han vil sove. Eneste jeg har vært konsekvent med er at etter siste måltid på kvelden (spiser gjerne en gang mellom 8 og 9) så legger vi han i senga for å sove. Det har vi gjort fra første dag hjemme. Eventuelle måltider etter det får han inne på soverommet.

På dagen legger jeg han i vogna når han begynner å vise tegn på at han er trøtt og som regel sovner han av seg selv og noen få ganger må han ha hjelp til å sove.

Det jeg godt kunne tenke meg framover var å få lagt han tidligere på kvelden. Gjerne sånn i 6-7tida, men vil jo gjerne at han spiser rett før han legger seg og når siste måltid var rundt 4-5 så vet jeg at han trenger mat igjen før han sover gjennom natta.

Når begynte dere å legge barna deres til en fast tid hver kveld? Og hvordan kom dere inn i denne rutinen.

Han får mme så sover helt til ca 5 på morran og da får han et måltid før han sover til ca 8, og da står vi opp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her begynte Lillemann selv å sovne for natten rundt kl 1900 da han var et par måneder gammel. Ellers har jeg rett og slett ikke forsøkt å innføre noen rutiner på ham. Siden han er så på klokka, så blir det jo enklere å lage kveldsrutiner, men det er også det eneste (kveldsstellet og godnattsang).

Min erfaring er at de er så ustabile som nyfødte at å innføre noe som helst av "gode vaner" går mer på individet enn at man har vært ekstra flink til dette. Noen babyer legger seg rett og slett ikke for kvelden, i alle fall ikke når vi skulle ønske det, mens andre omtrent er født med egen klokke ;-)

Her vil jeg ikke begynne å "påtvinge" Lillemann sovevaner før han er 6 mnd. Både fordi da vet jeg at han skal kunne sove rundt (dvs da skal han i utgansgspunktet ikke ha behov for mat på natten), og fordi han rett og slett har blitt eldre og skal være inne i rutiner med fast føde.

Skrevet

Her legger Tjukken seg ved 23 tiden... Han er 2 mnd.. Da sover han til ca 7..Så får han pupp, og kan sove til 9-10 tiden.

Vi skal prøve å begynne å legge han ca en time tidligere nå.. Vi må nok ta det veldig gradvis..

Hadde vært godt å få litt "voksen-tid" på kvelden :)

Skrevet

Vi begynte å innføre leggerutiner på lillegutt da han var ca 2,5mnd gammel. Han begynte å legge seg kl 20, men etter bare ett par dager var han stuptrøtt kl 19 og da bare begynte vi å legge han da. Den første uka våknet han rundt kl 3 for å få mat, men siden han bare sovnet med en gang jeg la han til puppen, begynte jeg å gi han smokken for å se om han roet seg med den. Det gjorde han etter ett par netter (de to første nettene ga jeg han smokken kanskje 6 ganger før han sovnet, men han var aldri ordentlig våken, bare sutret litt...) og siden har han sovet til 6-7 tiden på morgenen. Nå er han 3,5 mnd gammel og har sovet fra rundt kl 19 til 6-7 tiden på morgenen i ett par uker. Vi nyter å ha hele kvelden for oss selv og å kunne sove hele natta nå.

Det eneste problemet er at jeg fremdeles får veldig melkespreng på natta, så de siste timene kan jeg ikke sove på magen. Men skal absolutt ikke klage! :)

Skrevet

hmm...her var det lite fast den første tida gitt! De sier jo at babyer ikke får døgnrytme eller skjønner noe av rutiner før de er minimum 3 mnd gamle, før den tid er det de basale behovene mat, kos og søvn som styrer. Så dette må du vel bare se an litt på gutten din, alt ettersom når han er sulten, når han blir trøtt osv- det er for tidlig å begynne å "styre" leggetiden allerede (ifølge "ekspertene" ihvertfall, de sier at slikt kan man begynne å tenke på rundt 3-4 mnd alder)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...