Anonym bruker Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 alle....er nå tre og kan skrive noen av de og lese enkle ord
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 Fatter ikke hva poenget med å stresse med det er.. Datteren min er 3 år, og jeg tror ikke hun har noen bevissthet rundt bokstaver. Ikke kom å si at denne bevisstheten ikke er noe dere som foreldre skaper. Helt unødvendig i mine øyne, men dere tror kanskje at man dermed blir sterkere faglig senere.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2009 #6 Skrevet 27. juli 2009 Hvem sier at vi stresser? Selv har jeg en 2-åring som kan de fleste bokstavene. Det begynte med at hun fikk en bok om en døv mor, og i den står enhåndsalfabetet med vanlige skriftbokstaver ved siden av. Den elsket hun, og ville herme etter hendene. Jeg lærte henne derfor de enkleste håndebevegelesene samt hennes egen bokstav. Men det var ikke nok for henne, hun ville lære seg søstra hennes sin, og mamma og pappa og barna i barnehagen. Hun får jo velge nattabøker selv, så hun velger jo alltid denne. Jeg har måttet legge den vekk slik at hun kikker i noen andre bøker. Så nå har hun lært nesten hele enhåndsalfabetet, og hvilke lyder tilhører hvilken bokstav, og hvordan de ser ut i skriftbokstaver. Og det var hun selv som begynte å se selv på de små bokstavene, som hun kaller baby. UTEN at jeg hadde lært henne det hadde hun fått med seg noen av "baby"-bokstavene. Så hun har jo fått bevisstheten rundt bokstavene, og bruker den selv. Hun greier også å skrive noen få bokstaver. Jeg antar at hun kommer til å lære alle bokstavene til hun blir 3, og jeg kommer selvsagt til å hjelpe henne med lyder og håndbevegelser, og det uten å stresse!
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2009 #7 Skrevet 27. juli 2009 Mini min vet nok neppe at det finnes bokstaver... Foruten at de er i bokstavkjekspakken da og det er veldig spennende å spørre "hvem er dette sin?" Men han kjenner ikke igjen noen av de da.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2009 #8 Skrevet 27. juli 2009 O, E og A O-en ser hun overalt. Senest idag så var et kumlokk vi sto på en o, favoritten hennes er o og hun ser den overalt:)
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2009 #9 Skrevet 27. juli 2009 Ja vi har kanskje introdusert det i lekform men det er hun selv som har vedlikeholdt det og hun selv som har begynt å leke med tall og regning. Hun er egentlig umettelig på kunnskap. Vi sluttet i ettårsalderen å lære henne nye ord for hun bare kom oss i forkjøpet eller spurte selv. Hun vil vite alt og er oppriktig interesert i hvordan alt fungerer. Hun er samtidig en kjempesosial og utrolig sympatisk jente. Hun har en fantastisk humor og er en drøm å være sammen med. Sorry, jeg drømte meg litt bort....tror jeg må gå inn på soverommet hennes å kysse litt på henne ;-) NB! Men, det man bør være obs på er at interessen er på barnas side og at det ikke ender med at de kun identifiserer seg med hvor mye de kan. Foreldre bør fokusere på "dette var gøy" istedenfor bare "så flink du er"
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #10 Skrevet 28. juli 2009 A, B, C, E, F, H, I, K, L, M, O, P, R, S, T, V, Y, Æ, Å Holder på å lære J nå. Er 2 år og 9 mnd.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #11 Skrevet 28. juli 2009 det hjelper for stimulering av hjernen. visste du at en 2 åring lærer lettere enn en 7 åring?
Gjest Skrevet 28. juli 2009 #12 Skrevet 28. juli 2009 Han kan ca 15 bokstaver, altså knytter dem til navn eller ting, men han skriver ingen av dem med vilje. Hender jo han er heldig og får til en o, m eller w, men det er helt tilfeldig ;-) Og det er ikke vi som har lært ham bokstaver heller om noen lurer på hvorfor i alle dager han kan dette, han har eldre søsken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå