Lompa80 Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Jeg har en gutt på 9 og ei jente på 3. Jeg har vært helt alene med de det meste av tiden. Har derfor ikke lagt merke til hvor dårlig jobb jeg har gjort når det gjelder vanlig folkeskikk. Når vi er på middag hos folk, så er de helt spinnville. Forventer ALL oppmersomhet hele tiden. Venter ikke på tur når det gjelder snakking. Og bruker ikke "innestemme" Tar seg til rette når de ser noe de har lyst til å leke med. Samme hva det er. Såklart jeg sier fra. Men jeg føler at jeg ikke gjør noe annet enn å irettesette de hele tiden. Det virker som om ingenting går inn når jeg forteller de hvordan de skal oppføre seg. Eldstemann er den som er værst, og lillejenta følger i storebrors fotspor Gutten er sur og nebbette, svarer frekt og gidder ikke høre på om noen snakker til han (Ja, han er utredet for add) Jenta tror at det er bare å smile, så blir alt bra.. Det har blitt så ille at jeg gruer meg til å ta de med til andre enn nær slekt (De er tross alt gla i dem uansett) Hvordan skal jeg greie å få de til å høre etter lengre enn 15 min av gangen??? Det skal sies at de selvfølgelig har gode kvaliteter også. Når de bare vil. Spørsmålet er bare hvordan jeg får de til å ville?! Er det for sent? Er jeg dømt til et liv alene sammen med barna mine, fordi ingen greier å holde ut med de tilslutt?!
Gjest Filifjonka Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 Når barn tar helt av og oppfører seg uspiselig anbefaler jeg en brå og brutal opptraping av konsekvenser, noe som gir et ungene et skikkelig sjokk og får dem til å innse at det virkelig ikke var verdt det. En gradvis opptrapping av konsekvenser gjør at de venner seg til det, og tåler utrolig mye. Her er noen tanker fra meg, mest basert på 9-åringe. 3-åringen er såpass liten at du kan nok ikke forvente det samme av henne. Likevel vil nok også hun ta poenget temmelig snart. Bestem for hvilken oppførsel du vil ha av dem, og avtal et middagsbesøk hos noen du kan prate med på forhånd. Så informerer du ungene om at dere skal besøke Denogden, og de skal oppføre seg slik og slik. For eksempel sitte pent ved bordet, vente på tur med å prate og ikke avbryte, og ikke svare frekt. Når ungene da ikke overholder reglene gjennomfører du en tøff konsekvens. Noe som skikkelig svir. Gi dem høyt og tydelig beskjed om at ingen orker å sitte sammen med dem, så derfor... Du kan forvise dem fra bordet og sende dem på et annet rom, sende dem ut eller rett og slett stappe dem i bilen og ta dem med hjem. Og for all del, ikke gi dem mer mat etterpå! De kan godt gå sultne til neste måltid. Dersom du ikke tror at dette er tøffe nok konsekvenser, tenk ut noe annet. Det er viktig at dette oppleves som et mindre jordksjelv for ungene, slik at de virkelig lærer at den type oppførsel ikke lønner seg på noen måte. Og en ydmykende irettesettelse i alles påhør er det minste de må regne med. For de må jo selv en eller annen gang erfare hva de utsetter andre for. Du bør ha informert vennene dine på forhånd om hva du driver med. Antagelig vil de syns det er bra at du tar tak i ting, og støtte deg i det du gjør.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #3 Skrevet 20. august 2009 jeg har ikke det problemet selv men flott ide. har du noe for å få 4 til å sitte rolig i bilen , småkrangling og stygge kommentarer til hverandre. 14, 11, 8 og 4? knuffing osv, forstyrrer sjåføren vet du. er veldig takknemlig for svar
Gjest Filifjonka Skrevet 21. august 2009 #4 Skrevet 21. august 2009 Er det meg du mener? Takk for komplimenten i så fall .-). Jeg har bare tid til noen strøtanker nå, men kommer sterkere tilbake litt senere. Dersom du virkelig vil ha slutt på uønsket oppførsel anbefaler å lage til et lite jordskjelv, en såpass bår opptrapping av konsekvensene at ungene får et lite sjokk, og dermed skjønner at dette ikke lønner seg. En fiffig variant av saken var jo hun som pakket bilen og gjorde alt klart til å dra på feire en uke før tiden. Hun informerte ungene om at de skulle på ferie til X, men at dersom de begynte å krangle i bilen ville ferien bli avlyst. Selvfølgelig begynte ungene å krangle, og hun snudde bilen og dro hjem, pakket ut alt de hadde pakket ned. Mandag morgen gikk hun på jobb og ungene i barnehagen. Neste fredag - da ferien _egentlig_ begynte, sa hun til dem at de skulle få _en_ sjanse til, men kranglet de i bilen ble det ikke noe ferie på dem denne sommeren. Og de satt som engler hele bilturen. Men disse barna var nok litt yngre enn de eldste dine. Kan bli vanskelig å lure en 14-åring slik... Jeg må stikke nå, men skal se om jeg kan komme tilbake og skrive mer her snart. :-)
Gjest Filifjonka Skrevet 21. august 2009 #5 Skrevet 21. august 2009 Da er middagen spist og ryddet vekk, og du skal få noen tanker fra meg :-). Min første tanke er at 14-åringen i hvert fall, og muligens 11-åringen, er gamle nok til å forstå dette med trafikksikkerhet. Ta med deg den eldste (og muligens 11-åringen, avhengig av modenhetsnivå) og sett deg ned og ta en skikkelig prat. Forklar dem hvor mye en bil veier, hvor fort den går, hvor lang strekning det kan ta før den stopper og at sjåføren derfor _må_ følge med på veien og være konsentrert. Så forklarer du dem hva kranglingen deres gjør med konsentrasjonen. Etterpå avtaler dere (eller du bestemmer) en passende konsekvens for evt. krangling i bilen heretter. Noen forslag: De blir lempet ut av bilen, og må gå hjem. Dette forutsetter at det ikke er for langt hjem, at de er godt kjent med veien og at det ikke er farlig for dem på noen måte. (Jeg er egentlig ikke tilhenger av denne metoden, men jeg vet at det er folk som har prøvd det, og det funker. Sørg bare for at barnas sikkerhet er ivaretatt.) Du snur og kjører dem hjem, uansett hva dere skal. De får deretter beskjed om at turen er avlyst pga deres krangling, og at det er opp til dem å oppføre seg pent hvis de vil være med i bilen. Du fjerner goder, for eksempel mobil, datamaskintid, mobil, tv-titting... Du stopper bilen på nærmeste egnete plass, forklarer ungene kort at du ikke orker å høre på slikt tull, og at de får krangle ferdig før dere skal kjøre videre. Si at du har tenkt å gå ut av bilen, og be dem si fra når de er klare til å fortsette. Gå ut av bilen (ta for all del med deg nøklene!), og vent. Kan hende du må bruke lang tid på selv korte turer, men etter hvert burde budskapet gå inn. Når de slenger dritt, stopp på nærmeste rasteplasstoalett og send dem inn dit. Forklar at drittprat hører hjemme på do, be dem rope alle de stygge ordene ned i toalettet og spyle dem ned så de forsvinner. Denne kan være fæl pga tilstanden på enkelte rasteplasstoaletter... Bestikkelser kan muligens også funke: Invester i en (eller helst flere) bærbare dvd-spillere og la dem sitte og se film.
Agehya Skrevet 26. august 2009 #6 Skrevet 26. august 2009 Mine må sitte i trappen om de ikke hører etter. Det gjelder også hos andre. Enkelt og greit. Da roer de seg som regel, slikt at jeg kan sette meg ned og snakke med dem på normal måte. Ellers tror jeg nok at belønningsystem kan fungere. Sett deg ned med barna og snakk med dem. De er så store at de skjønner nok begge to. (Aldri undervurder en 3- åring ) Gjør avtale med dem om hva som er godtatt oppførsel, og start med klistremerke. Avtal tidsrom og belønning på forhånd, så barna vat hva som venter dem. Og vær konsekvent!! Det er jo ikke bare snakk om oppførsel under besøk eller? Hvordan er barna på skole/ barnehage? I besøk uten deg? Med venner? Gi beskjed til barna at du vil få vite det om du er med eller ikke, og det kan gå ut over klistremerkene. I bilen gjør jeg kort prosess på krangling. Kjører til side og parkerer. Punktum. Gir beskjed at jeg ikke kjører en meter så lenge de ikke oppfører seg. Og sier de selv skal f.eks. få forklare på skole/ barnehage hvorfor de er sene. Da blir de som regel så sjokka at de tier stille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå