YumYum2 Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 i har akkurat forlovet oss og har ikke akkurat bestemt noen dato. i er unge og har absolutt ingen peil på hva et brullyp koster.. Hva er deres erfaringer her? P.S funnet kjole så den summen er utenfor:)
YumYum2 Skrevet 27. juli 2009 Forfatter #2 Skrevet 27. juli 2009 bryllup* Beklager skrivefeil. Tastatur er ikke helt som det skal:P
Gjest Odin ♥ Tiril_min♥ Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 Alt fra 0 til 2500000000000000000000kr egentlig;)
YumYum2 Skrevet 27. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2009 Hehe snn ca liksom:P Mente hva kostet/vil deres koste sånn ca? Altså et normalt byllup. ikke med 4 gjester eller 500, men snn ca 50 eller noe?
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 Det kommer veldig an på hvordan dere gjør det. Vi skal ha 80 gjester og ha det et fint sted som fikser alt for oss. VI estimerer med rundt 150-160 tusen. Det inkluderer kjole, fotograf osv. Ikke billig å gifte seg! Vi har spart lenge.
Snikskytteren er storebror! Skrevet 27. juli 2009 #6 Skrevet 27. juli 2009 150-160.000 er langt fra normalt!! Vi har brukt ca 30.000 tenker jeg..
YumYum2 Skrevet 27. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 27. juli 2009 Ja kommer veldig ann på hvor stort man vil ha det. jeg ønsker kun å ha nærme familie og venner. Ønsker ikke gå rundt i mitt eget bryllup å hilse på mange ukjente:P
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2009 #8 Skrevet 27. juli 2009 Varierer betydelig. Nå har jeg en særdeles romslig tolkning av ordet "normal", det meste som er brudeparets eget ønske gjennomtenkte ønske er (så lenge disse ikke er umyndiggjorte) i mine øyne normalt! Men jeg har deltatt i bryllup med 500 gjester arrangert for under 20 000 i utgifter for brudeparet. Uten at gjestene betalte noen "kuvertpris" eller lignende, ikke noe annet heller, i dette hadde vi fest fra kl 18 om kvelden til kl 8-9 om morgenen. Og jeg har opplevd (blitt invitert og takkett nei til...) bryllup med 25 gjester med utgiftsramme på opp mot 300 000. I dette var festen det var invitert til fastsatt som "fra kl 1700 til kl 0130". Og: Det er ikke de mest kostbare brylluppene jeg som gjest husker best, nei! Det brylluppet jeg (og de av gjestene jeg kjenner) husker best var faktisk det aller billigste! Fordi brudeparet her hadde tenkt "annerledes" i mangt og mye, men absolutt ikke verken "sært" eller "gnient" på noen måte, slik jeg ser det, heller på en måte som "nøyaktig avspeilet deres livsholdninger ellers". Hovedinntrykket mitt her er "raust (bare det at man ønsker å invitere 500 personer man LIKER å omgås indikerer vel raushet?), men så LANGT FRA overdådig på noe som helst punkt). Og jeg tror det var dette flertallet av gjestene følte seg mest VEL i!
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #9 Skrevet 28. juli 2009 De aller fleste bryllupene havner på mellom 30-60 000,- Alt inkludert. Gymsal med koldbord eller hotell med full service..... med eller uten aklohol...... masse blomster-oppsattser eller plukke markblomster selv.... fotograf eller hobbyfotograf... Som du ser er det helt opp til dere og hva dere ønsker. Vi reiser til utlandet og havner på ca 40 000,- med flybiletter,klær,fotograf,prest og selskap for 30 stk der. Å så holder vi åpent hus her hjemme etterpå. med en skikkelig vennefest på kvelden. Det er hva vi ønsket...
Gjest Odin ♥ Tiril_min♥ Skrevet 28. juli 2009 #10 Skrevet 28. juli 2009 Hei igjen, ja det er veldig varierendes altså. Alt fra hva middag èn skal ha, drikke,fri bar, levendes musikk etc. Som de andre skriver så det som er normalen er vel mellom 30-100 000,- Jeg (vi) kommer på ca 35tusen.. helst under det og. Vi skal ha koldtbord som jeg lager til selv. KJøpte en nyydelig brudekjole fra Dhgate til 780kr. Lager brudebuketten selv Ingen Live musikk,utenom under vielsen. Handla drikke i sverige Lager innbydelser,kirkeprogram og festprogram selv ( blei så bra at mange trodde at det var et trykkeri som hadde laga innbydelsene-juhuuu;)) Men vet hvordan jeg vil ha det pynta etc;) Så jeg har bruukt litt penger på pynt..kommer vel på ca 2500-3000. Da er bordkorta(små esker med sjokolade)i prisen. Folk er forskjellig,og derfor så er det ingen fasitsvar på hva et bryllup kommer på=)
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #11 Skrevet 28. juli 2009 Det kommer veldig an på hva dere ønsker. Og om dere må betale alt selv. Vi ville ikke være på hotell med 3 retters, og at det skulle bli så stivt og flott at man omtrent ikke ville røre på seg for man ble redd for å ødelegge noe. Vi leide lokale - 2000kr for en helg. (pynting fredag, fest på lørdag og rydding på søndag) Lokalet var nyoppusset og fin, og vi var heeldig med prisen. Band som spilte - 6000kr. Mamma kjenner han så derfor fikk vi det billig + at hun betalte det som en del av bryllupsgaven. Mamma baker og selger kaker - så derfor betalte vi ikke for bryllupskake eller andre kaker. Hun bakte det til oss. Andre hadde også bakt no en kaker. Svigermor laget koldtbord og betalte alt der. Jeg kjenner ei som er dekoratør. Jeg bestilte roser på plantasjen litt over 200 stykker, og kjøpte litt pynt. Hun laget brudebukett og alt annet jeg betalte henne for det. Brukte tilsammen 2500kr på alt av blomster. Og det ville jeg kanskje fått en brudebukett for i en blomsterbutikk. Alkohol kjøpte vi litt av i sverige og på kiel båten + broren til mannen min og svigermor hadde med noe. Broren til mannen min kjørte oss den dagen, og han hadde ordnet en kjempefin bil igjennom jobben sin. så vi betalte ikke for det heller. Ang hotell den natten så ringte jeg rundt for å høre om priser. Og for suiter skulle de gjerne ha opp i 3500kr for en natt, og da måtte man ut innen 12. Synte det var litt mye å betale for å komme sent på natten sove, ha på vekkeklokke for å rekke og spise før man måtte ut. Men på Hotell arena i Lille strøm fikk vi et vanlig dobbeltrom til 1500kr ink brudepakken. Som da vil si frukt og champagne når man kommer, fri tilgang til spa og frokost på sengen. De hadde ordnet det så fint på rommet vårt, og det var nydelig frokost de kom till oss. + at vi fikk lov til å ha rommet til kl 15.00. Så vi var så fornøyd. Det går jo an å høre om en sånn ordning? Kjole kjøpte jeg brukt på finn 5500kr Svigerfar betalte frisør + sminke 3000kr. Mannen min kjøpte dress på tilbud på dressmann. Fotogragen ink album kom vel på en 10.000kr - dette betalte vi selv, og var jo noe av det dyreste ved hele bryllupet. Ei venninne av meg ordnet 3 servitører. (noen hun kjente) De fikk 500kr hver. Jeg ville gi mer, men de nektet å ta i mot mer. Jeg kjøpte tiara på glitter. Jeg gikk i en stoff butikk og kjøpte brudeslør stoff. Også gikk jeg på glitter å kjøpte en spenne. Mamma sydde det på spennen for meg, og vi klipte det til. 100kr betalte jeg for mitt slør. Sko kjøpte jeg på eurosko - 700kr. Super gode å gå med var de. Undertøy, strømper + sånn blondebånd med blå sløyfe på h&m. jeg fant et sett som var veldig søtt og litt sånn brudeaktig Servietter, t.lys + div kjøpte vi på ikea.. Så man må ikke leie hotel ink alt som er. bestille blomster ferdig satt opp fra blomsterbutikken, ny kjole med undertøy, sko osv + dress til mannen i en brudesalong. Man kan få det like fint ved å gå andre steder og=) Vi var superfornøyd med dagen vår. Alle sa at det var det kuleste bryllupet de hadde vært i noen gang. Folk spiste og koste seg. Såå mange som danset hele kvelden. Det ble så bra. En skikkelig fest uten at det ble rølpete på noen måte. Han som spilte er utrolig flink altså. Han lagde skikkelig liv. (Tommy mikalsen heter han, litt usikker påhvordan etter navnet skrives=) ) Han er virkelig flink.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2009 #12 Skrevet 28. juli 2009 Det kommer helt an på. Vi inviterer 120 gjester da vi har stor familie + stor vennegjeng og ønsker å invitere alle vi har kontakt med og er glade i. Vi skal ha middagen på et hotell men flytter festen til et lokale like ved. Det som drar avgårde prisen hos oss er hotellmiddagen, men vi har lagt en spareplan som vi følger. Vi regner med totalt 150 000 kr (desverre) men mange av utgiftene betales jo fortløpende (kjole, invitasjoner, bordkort etc) En venninne skal bake bryllupskaken og taten min er blomsterdekoratør og ordner blomstene. Det som blir å betale i etterkant blir hotellregningen. Vi kunne gjort det billigere, men i og med at vi ikke bor der vi skal gifte oss, blir det naturlig å gjøre det slik. Jeg ønsker ikke at det meste av jobben skal lande på mine foreldre.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #13 Skrevet 29. juli 2009 Det var jeg som anslo 150-160 tusen for vårt bryllup. Det er klart at dette er i øvre del av skalaen. Men vi bestemte oss tidlig for at vi ville ha det et sted som var proffe og sørget for alt. (Vil slippe å kjøpe serietter selv osv) Men det er litt dyrt å være oss kanskje, for vi er veldig glade i god mat, og god stilig mat koster jo litt. Og noe annet som er dyrt er at vi er litt opphengt i arkitektur osv, og da kan vi jo ikke gifte oss på et hvilket som helst samfunnshus. Så ja, det hadde blitt mye billigere hvis vi var litt mindre "smakssnobber" Helt sikkert like moro med billig bryllup, men man må jo feire dagen slik at man identifiserer seg med det. Men kjolen blir billig, for den syr jeg selv!
linda90 Skrevet 29. juli 2009 #14 Skrevet 29. juli 2009 vi giftet oss for 1 mnd siden =) Maten kom på ca 20 tusen, da hadde vi koldtbord til 70 stykker. Lokalet kostet 2 tusen. Vi hadde ikke alkohol i bryllupet vårt. Brusen, velkomstdrikk, bryllupskake, kaker kom på 5 tusen. Blomstene kostet 5 tusen. hadde en bekjent som tok bilder gratis (mot en blomsterbukett) vi måtte ut med ca 50 tusen, men kjolen min uten tilbehør kostet 10 tusen. Det spørs om du skal ha alkohol/ ikke alkohol, hva mat du skal servere, hvilke blomster du skal ha (evt. hvor mange oppsatser) så det er alt etter hvordan du ønsker å ha det=) Håper du finner ut av det
Hippomama Skrevet 29. juli 2009 #15 Skrevet 29. juli 2009 vi skal ha ca 50 gjester. vårt bryllup blir å koste rundt en 70 000kr. vi skal ha koldtbord, og gjestene må ta med seg drikke selv...vi står for drikke under maten, men ellers må de ha med selv. jeg har ikke funnet ut hva som koster så d blir så mye, men er mye av 8000 ting da...kirke f.eks koster 7020kr, med prest, fordi vi skal gifte oss utenfor sogn...vi skal få litt hjelp av foreldre, men må betale det meste selv...
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #16 Skrevet 30. juli 2009 Vi havner på mellom 100 og 150 en plass me 55 gjester til middag og 30 ekstra til fest. Vi å setter bort maten til proffe på en herregård, og bare mat og drikke til maten kommer på rundt 40-50 tusen. så da går pengene... Vi gjør det sånn, da dette er oss og vi har rådtil å gjøre det sånn. Men kan da gjøre det så dyrt/billig man selv vil!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2009 #17 Skrevet 1. august 2009 Jeg tror det er veldig individuelt med hva man ønsker i et bryllup, hva man kan betale og er villige til å betale Det viktigste er vel at man selv er fornøyd med dagen! Personlig syns jeg folk kan ha en tendens til å mene litt for mye noen ganger, om andres bryllup. Enten er det aaaaaalt for dyrt og brudeparet er bare opptatt av popøsitet osv. Ellers så er det alt for lite og brudeparet er gerrige. Vi planlegger bryllup og kommet fram til at vi skal stå for alt av det økonomiske selv. Dersom noen i familien vil komme med et bidrag, er det koselig, men jeg vet at bla moren min er av den oppfatning at det er unødvendig at et bryllup skal koste noe særlig. Da hun giftet seg, som hun sier, kostet det 20 000 (og det var for ca 30år siden). Derfor et mitt tips: Sett opp et budsjett og snakk dere i mellom hva dere ønsker og hvor mye dere har mulighet til og vil betale for det. Deretter, benytt dere av alle de kontakter dere har, kanskje har du en veninne som er frisør, baker, kanskje kjenner dere noen som har en fin bil, musiker osv. Kjøp alkohol i Sverige, om dere kan Vi har ingen kontakter sånn sett, og ønsket oss veldig et bryllup på et spesielt hotell. Og jeg kan bare si at det blir dyyyyyyrt! Husk på at skal dere ha festen på et hotell er det ofte slik at man ikke har lov til å medbringe feks alkohol. Det blir fort dyrt! Vi har riktignok ikke spart på noe når det gjelder vårt budsjett til 85personer, men det kommer på 180 000kr. Lykke til )
desemberjenta06+spire Skrevet 1. august 2009 #18 Skrevet 1. august 2009 Vi skal gifte oss i september. Budsjettet mitt er på rundt 60000 kr. nå, da er det 44 gjester som kommer. Alt er mye dyrere enn vi hadde regnet med. Men vi er heldige som har foreldre som sponser oss! Jeg har sjekket priser på forskjellige ting, så hvis vi hadde valgt det vi egentlig ville hatt så hadde det blitt mye mer. Spesielt fotograf, blomster og frisør/sminke er mye dyrere enn jeg hadde regnet med.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2009 #19 Skrevet 1. august 2009 Gifter vi oss i Norge vil det komme på rundt 100 000, velger vi å ta det i utlandet regner vi med at det blir ca halvparten (da med en-to ukers ferie etterpå). Hvor mye et bryllup vil koste kommer helt an på hvordan man vil ha det Men hvis man vil ha et tradisjonelt bryllup med alt som hører med (uten å måtte spare inn på ALT) så tror jeg at man lett havner rundt 100 tusen.
Ireyna Skrevet 2. august 2009 #20 Skrevet 2. august 2009 Vi skal gifte oss her i Norge, og har bestilt lokale på en lokal restaurant/kro (hva skal jeg nå kalle det, men de arrangerer mange brylluper). Der har de en kuvertpris på 510 kroner som dekker alt av pynt og blomster og mat, også kommer drikke i tillegg. Med rundt 70 gjester har vi gjort overslag på 55 000 for maten og drikka, og den er mamma og pappa så utrolig snille at de betaler for oss. Ved siden av har vi satt av nesten 60 000 til skikkelig fotograf, ringer, kjoler, dress, invitasjoner, bordkort, takkekort, frisør, undertøy, sko, og alt mulig. Ser ut til at jeg får halvert prisen på brudekjole og utstyret, pluss at svigers også ville bidra (uvisst med hva). Men rundt 110 000 kroner havner vi fort på. Bare kirka trekker opp, må betale 4000 kroner!
Anonym bruker Skrevet 3. august 2009 #21 Skrevet 3. august 2009 Begynn med å tenke hvordan DERE vil feire dagen, hvem dere ønsker å feire den med, og hvilke rammer dere ville ha. Vi hadde tema - utefest - en sjanse å ta, men desto artigere når været faktisk slo til:) dette er deres dag, og dere må sette rammer og grenser, både økonomisk og på andre måter, for eks alkohol, med eller uten barn osv. Det er mange hensyn å ta, og vi fikk myyyye pepper hos svigers fordi vi valgte slik vi gjorde. De bryllupene jeg har vært i som har vært artigst, det er de med løsest snipp. Helt klart - men det er jo deres dag, så tenk over hvordan dere vil ha det:) Ting som er lette å spare inn på er: blomster (lage dekorasjoner selv, eller få noen til å gjøre det), alkohol (kutte helt eller kutte sprit og fri bar hele kvelden), kjole/klær (kjøpe brukt, låne eller kjøpe i på disse kinanettsidene), mat (vi hadde grillkokk til 250 pr kuvert, nyyydelig mat), lokale - sjekk flere muligheter, kaker (kan mamma eller noen bake bryllupskaka)?... Overnatting (husker fettern min fikk hotellovernatting i bryllupsgave fra forldrene, de skulle egentlig sove hjemme), hjelp til servering (mammas venninner eller noen andre som kan gjøre det mot gjentjeneste)? Mange muligheter!! Vi brukte 30000 på 60 gjester:) Og ingen skjønte at det var et budsjettbryllup!! Men det er et bryllup de vil huske i mange år.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2009 #22 Skrevet 7. august 2009 linda90: 10.000 på kjolen, og 40.000 på alt annet. Det er jo litt gjerrig. Til dere som virkelig er ute med sparekniv og koltbord, si ifra først, for det er så skuffende å komme med gave til over tusen kroner, og få karbonader, aspik og langpannekake, og betale for mineralvannet. Har opplevd det selv. Hele budsjettet gikk til brudeparet, og gjstene gikk gjem sultene. Hadde du kjøpt kjolen på finn, så hadde det i det mindste vært spart inn hele veien, det er mye greiere, og absolutt mindere smålig.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #23 Skrevet 8. august 2009 Vi har ca 70 gjester, og havner på ca 70 000. Dette inkluderer tre-retters middag, fri bar (god vin...), levende musikk, blomsterdekorasjoner, fin bukett, fotograf, klær, skikkelig bryllupskake og egentlig alt vi har lyst på! Vi har et budsjettbryllup, men vi har vært så utrolig heldige med det meste at vi "merker" det ikke lengre. Jeg syns vi får vanvittig mye bra for pengene I grove trekk fordeler utgiftene seg slik: - klær til oss alle: 15 000 - mat: 10 000 - drikkevarer, snacks osv: 20 000 - musikk, fotograf, lokale, hjelpefolk: 15 000 - blomster, pynt, duker, lys osv: 5000 - annet "småtteri": 5000
Gjest Skrevet 9. august 2009 #24 Skrevet 9. august 2009 Vårt bryllup kom på mellom 50 og 60 000 inkl alt. Da har vi spart der vi kan, handlet kjole og dress på tilbud, fikk skikkelig gode priser på lokaler og mat. Vi hadde 43 til middag og 55 til kaffe og kaker. Tror det er vanlig å bruke 50tusen og oppover...
Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #25 Skrevet 10. august 2009 Vi brukte ca 80 000 (bryllupsreise og morgengave er ikke inkl her), og hadde todagers feiring. Hadde flott femrettersmiddag for familien (13 pers) på selve dagen, hadde leid kokk og servitører og vi kjøpte vin på polet. Billig lokale i nabolaget. Dagen etter hadde vi vennefest for 65 pers med tapas (kosta 250 per pers og blir litt mer spennende enn tradisjonelt koldtbord, vi fikk mye skryt for maten). Vi hadde leid to servitører fra cateringfirmaet som jobba hele kvelden. Lokalet kosta 5000 og vi hadde da mulighet til å stå for drikke sjøl, øl, vin og sprit, så mye folk ville ha. Hadde handla sprit på taxfree, det gik ikke så mye faktisk, menst konjakk til kaffen, folk drakk lite drinker. Venninner bakte kaker og fikk rimelig bryllupskake gjennom kjente som er hobbykonditorer. Hadde ikke dj, leide anlegg og discokule og lagde spilleliste sjøl, stor stemning på dansegolvet. Leide sjakett og kjøpte kjole på finn. Sommerbryllup så vi plukket blomster til pynting. Hadde ellers en ganske casual fest i et koselig lokale som ikke trenger så mye pynt, vi la vekt på at det skulle bli en skikkelig fest, og mye vin til maten gjorde at stemninga var god fra første stunde ;-) Ellers så kan jeg nevne at jeg fikk solgt kjolen videre etterpå, og at vi fikk en god del pengegaver, så det hadde vi kunnet legge i potten også hvis det hadde vært nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå