Gå til innhold

noen som har vært i roma

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva må jeg få med meg.av mat .opplevelser å kless butikker??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vrt der, det er så utrolig fantastisk mye!

alt fra store designerhus i via condotti og området rundt spansketrappen, til billige marked i pantheon.

Maten var ikke spesielt fantastisk synes jeg... gikk for det meste i salat med parmaskinke sorte olivener og parmesan=) pastaen var smaksløs, og pizzaen er jeg ikke fan av..liker best pan pizza med mye fyll;)

Ting du bør få oppleve er pantheonkirken,som og er gravplass for italienske konger. Colosseum, Trevi fontenen, spansketrappen, Vatikanstaten, og et tips; GÅ!! drit i å ta taxi... Roma har så mye fantastisk fint å by på, og det får du ikke med deg fra en taxi som kjører rally... Hest og kjerre er også flott for sightseeing;) men for all del, prut på prisen... De vil gjerne prøve å kjøre deg rundt for 100 euro i første omgang nemlig.

Skrevet

Det der er selvfølgelig bare en liten lort av hva du bør få med deg i Roma, men som sagt Roma har så mye!! og du vil aldri få nok=)

Skrevet

Maten først:

Vanligvis er mat i roma temmelig så som så, og ganske kjedelig: Men et par gode adresser har jeg samlet:

Di Fronte A (adresse: Via della Croce 38, like ved Spansketrappen) har en strålende "Pizza della Casa".

Vecchia Roma (adresse: Via della Tribuna di Campitelli 18, like ved Venezia-plassen, stengt hver onsdag) har en ypperlig Risotto di Mare. Gjerne med Bavarese Cioccolato alla crema Caramello til dessert...

Alfredo e Ada (adresse: Via Dei Banchi Nuovi 14, innen Vatikanstaten, åpen mandag-fredag) er vel den beste restauranten du finner i Roma i et fornuftig prisleie (ca EUR 24 for en 3-retters lunch, beregn GOD tid her). Men menyvalget er enkelt: "Dagens" er eneste alternativ! For DEN inneholder nemlig det BESTE kokken her kan by på i dag! Og annet enn DET BESTE serverer man ikke her....

Så noen stikkord om opplevelser. Dette må bli stikkord, for hele Roma er en severdighet i seg selv. Men for å nevne noen ytterst få, som hver kan holde deg beskjeftiget i dagevis i de fleste tilfeller....

-Vatikanet

-Peterskirken

-Colosseum

-Spansketrappen

-Venziaplassen

-Trevifontenen

-Capitol (en god link her: http://www.capitolium.org/english.htm)

-osv osv osv...

Å se ALT man "må få med seg" i Roma på EN ferietur kan du glemme, det klarer du ikke på et år! Du bør, FØR du reiser, plukke deg ut et utvalg av hva du VIL se, ut fra dine interesser. Til å hjelpe deg i det valget anbefaler jeg at du bestiller boken Thomas Cook: Cityspots Rome! Boka har ISBN-nr (det vil bokhandelen ha...) 9781848480469 og koster vanligvis en drøy hundrelapp hos en norsk bokhandel. Men du må regne med en ukes leveringstid, kanskje to.

Innen emnet klesbutikker har jeg absolutt ingenting å bidra med! Bruker nemlig aldri ferien på å fly i butikker, kjøper det jeg MÅ ha, og det jeg BARE kan få her (klær har vi i Norge også, rikelig....)

Og et par påminnelser: Roma er lommetyvenes Mekka. Og glem å tenke på å SE noe fra en taxi, taxisjåfører i Roma KJØRER ikke, de FLYR i lav høyde! Billister ellers også. 50-sone?? Hva er DET????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...