Gå til innhold

Lite begeistret for alle vekttrådene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes mange vekttråder har sjargongen "Hjelp har gått opp seks kg, er jeg feit?" Neste har ikke gått opp mer, og til slutt har vi alle som går ned i vekt. Det kan virke som det er en "klapp på skulderen" å gå opp minst mulig.

Grunnen til at jeg ikke liker disse trådene er med tanke på alle de som har en eller annen form for spiseforrstyrrelser eller et anstrengt forhold til å legge på seg.

Svært tynne personer må nødvendigvis gå opp mye i vekt, mens kraftige en god del mindre. Derfor blir det så dumt å sammenligne seg på nettet, siden man ikke ser utgangspunketet til den enkelte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig! Jeg begynner jo å lure om det er noe galt med meg som har gått opp 6-8 kg på 5 måneder siden alle som skriver på de trådene er gått opp så lite... Men men... Må bare slutte å gå inn på dem tror jeg ;)

Skrevet

He he, jeg tenkte det samme. Har gått opp 9-10 kg og er litt over 6 mnd på vei. Men alle sier jeg ser så "nett" ut, og det er jo bare en stor mage! Men SNAKKER jeg med folk, så har alle lagt på seg mer enn dette. Kanskje det bare er de som har lagt på seg lite som svarer på de trådene.. Uansett, jeg bryr meg lite om de vekttrådene generelt, og er ikke bekymret for egen figur. Er godt fornøyd og husker hvor raskt jeg tok av meg sist gang etter fødsel. Håper bare jeg går like mye tur denne gangen og ikke bare går opp i gata for å få jenta til å sove, og så tilbake for å finne frem godteriet :-).

Skrevet

Jeg er av de som har gått opp lite(hvor lite er heeelt uvesentllig så lenge legen mener det ikke er noen fare enda, er relativt tidlig), og er MINST like lite begeistret for disse trådene.

For oss som har et anstrengt forhold til vekt, (har på ingen måte noen spiseforstyrrelse, men liker ikke å se at nåla går oppover) så er disse trådene helt grusomme. Jeg er liten og tynn og det er på en måte garantert at jeg MÅ legge på meg en del for at jeg selv ikke skal svinne hen og for at babyen skal få den den trenger. Små mennesker går opp mer enn store og det er jo bare naturlig siden vi ikke har noen fettreserver å ta av.

Jeg har med viten og vilje ikke lest noen av disse 'hvor mye har vi gått opp i vekt' trådene, da jeg synes det er totalt uinterressant hva andre går opp siden jeg bare kan sammenligne med meg selv. Dette er første gangen jeg er gravid, er en helt annen fasong en min mor og har ingen indikasjoner på om jeg er nødt til å gå opp 10 eller 20 kg for å få gjennomført dette. Håper selvfølgelig at jeg ikke går opp mer enn nødvendig, men kiloene går av etterpå hvis man er aktiv uansett.

Per i dag sliter jeg mer med å gå opp enn å gå ned, spiser som en hest og går allikevel kun opp en brøkdel av det jeg hadde ønsket, men regner med at kroppen tar det den trenger uansett. Jeg vet at mitt lille gull har det bra og er en frisk liten baby så da får vekt være vekt.

Dessuten er det ingen som kan svare for hva som er normalt for akkurat DEG! :)

Engasjementet er ihvertfall på plass....puh!

Skrevet

Jeg er vanligvis lita og gikk opp MASSA ved forrige svangerskap og har planer om å gå opp like mye nå. Syntes det er helt fint ;-)

Skjønner ikke hvorfor folk må sammenligne hele tiden!

Skrevet

nei jeg skjønner ikke heller hvorfor folk må sammenligne hele tiden, med vekt går det ikke an, alle er forskjellige:)

Skrevet

Jeg tror da de aller fleste lurer på dette, for å høre om de selv er innenfor "normalen". Og selvfølgelig varierer jo den veldig, noe som det kan være greit å få bekreftet når man er ny i dette her. Selv er jeg en av de som har gått ned i vekt (er 13 uker nå), vet ikke hvor mye - bare at de fleste bukser er videre enn normalt.

Og det er faktisk noe jeg har bekymret meg litt for - og absolutt ikke "vært stolt over". Har vært redd for om fosteret får nok næring. Jeg spiser mye og variert føler jeg, men i perioder med uggenhet og småkvalme har vel ikke matlysten vært på topp.

Men jeg håper kiloene kommer på etterhvert, for jeg har ikke noe ønske om å veie for lite nå.

Skrevet

Hei A9 med november-baby <3.

Svarte deg i den andre vekttråden. Jeg syns det er rart at så mange har gått opp så lite, og egentlig virker veldig fornøyd med det. Det er dere som har en normal og sunn vektoppgang. Jeg har gått mye ned i mine svangerskap, og er langt på vei i mine svangerskap før jeg begynner å legge på meg (pga ekstrem svangerskapskvalme). Men det er ikke noe jeg er stolt av, det bekymrer meg heller, for det er ikke det beste for meg og barnet mitt. Så jeg kan da ikke forstå at noen kan være fornøyd med å ha gått opp 1-2 kilo når de har kommet så langt som dere, hvis de da ikke hadde bmi langt over 25 når de ble gravide...

Anbefalt vektoppgang er 1-2 kilo i første trimester. 0,5 kilo i uka i hele 2. trimester + 7. måned. Og 1-2 kilo de siste to månedene. Altså 12 - 14 kg totalt. (Det står i boka "Hva du kan vente deg mens du venter")

Skrevet

Jeg er av de som har ett anstrengt forhold til mat generelt! Hadde 10 kg igjen når jeg ble gravid denne gangen,var i full slank,mat og trening,amming av 2 stykker...

Må ærlig si at jeg SLITER skikkelig med dette at jeg må legge på meg igjen nå!! Dette er mitt 5 barn men 3 på 3 år,så jeg har ikke hatt sjansen til å komme meg til hektene igjen før nestemann meldte seg inn :)

Jeg prøver å ikke legge på meg,vet jo at de nødvendige kiloene kommer uansett,men når utgangspunktet mitt er 165 og 80 kg (TRENT masse) så jeg ser ikke tjukk ut,men er det man kaller "veldig kvinnelig" Med formene på de stedene en vil ha..(jeg synes selv det er for mye da) :)

Så derfor er mitt forhold til mat nå RIMELIG anstrengt..Jeg spiser såklart,men ikke med glede og nytelse...får dårlig samvittighet så snart maten er inntatt! :( det er ganske slitsomt..

Og ja det er ganske slitsomt å lese om alle vekt sammenligningene..men men

DET går nok over :)

Skrevet

Ja, jeg har også et ganske anstrengt forhold til vekt og kropp og mat. Har endel kilo for mye og som jordmor sa, er jeg jo litt stor og trenger ikke å gå opp 20 kilo... Tenker derfor mye på vektoppgang og prøver å begrense denne. Men det er neimen ikke lett alltid:-) Jaja, men jeg er også en som har lagt ut en vekttråd her en gang for et par uker siden. Synes det er godt å høre om andre som også legger på seg. Har gått opp 6-7 kilo og er i uke 26 og synes det er til hjelp å høre hva andre har lagt på seg. Selvfølgelig er vi forskjellige og ren sammenligning går ikke, vi har forskjellig utgangspunkt og kommer til å legge på oss forskjellig, noen mye, andre lite. Men jeg tenker at åpenhet kanskje bidrar til at ulik vekt er helt ok. Man spør jo ikke gravide man treffer om hva de har gått opp, derfor kan det være godt å spørre litt her:-) Men jeg har full forståelse for de som ikke ønsker å være med på disse trådene, og er helt med på at vi ikke må bli hysteriske og overdrevent opptatt av vekt. Men å lufte tanker omkring dette og høre litt med hverandre, det er godt. Sånn er det jo med alle innlegg, man kan styre unna de man ikke orker å lese:-)

Skrevet

Det er ofte de som er tynne som trenger å gå opp i vekt som går opp mest i et svangerskap. Hvis man spiser sunt og mosjonerer forsiktig så skal man jo ikke gå opp så mye. Det gjelder om å gjøre leksa si om man ikke vil gå opp unødvendig. Men de som da altså har lite flesk på bena, de får det for å ha noe å gå på til etterpå.

Vekt-trådene har kanskje ikke så mye hensikt. annet enn om noen vil ha bekreftelse på om de ligger innenfor normalen, noe som kan variere veldig! Jeg gikk opp 11 kg første svangerskap, det var ikke noe jeg gjorde, annet enn å leve som normalt. Fikk ikke noe vann i kroppen, og det har mye å si!

Du som sier du har gått ned nå de første mnd, det er helt normalt. Det gjorde jeg også. Fosteret tar kanskje litt av kroppen din, samtidig som du kan være litt uvel/kvalm eller bare spiser litt mindre uansett. Jeg klarer ikke å spise like mye som før, det føles raskere fullt i magen nå. Men det er jo bare greit. Spiser derfor flere måltid om dagen, med mindre porsjoner. Går ikke mer enn 4-5 timer mellom.

Skrevet

Jeg også undres litt over dette faktisk!Mye fokus på store mammaer o altfor store barn har vært siste årene..

Jeg veier meg ikke så mye,men går jevnt og trutt oppover..

Sist la jeg på meg 17kg,denne gang tror jeg det blir mindre.Men når kiloene kommer for fullt vet jeg sannelig ikke...er det ikke mot slutten en gang??

Det er nok ikke lett dersom man sliter med kropp og mat-og å bli gravid samtidig.Men mister jo liksom kontrollen..,jeg gjør ikke det,men har andre "lyter"for å si det slik...

Lykke til alle sammen!!!Klem

Skrevet

Så kjekt å få vite hvor mye ca man bør ha lagt på seg til de forskjellige ukene. Nå har jeg regnet litt på det og ser at jeg jo er helt innenfor normalen! :) Jeg må si jeg har fått litt panikk når jeg har sett de andre trådene med at folk har gått opp bittelitt. Har igrunn alltid hatt ett anstrengt forhold til vekta mi da jeg alltid har hatt litt for mye. Jeg er 25+4 og har lagt på meg 8 kg. 1,7 kg første tri. foreløpig 6,3 kg i 2 tri og har regnet ut at fra normalen skal man legge på seg ca 8 kg i 2.tri. Og så kommer de siste 2-4 kiloene i 3 tri. Blir ikke det riktig da? Håper det går like fint fremover. Har satt meg selv en fantasi grense på 14-15 kg. Da vil jeg veie 78 kg. I dag veide jeg 71,5kg og er ikke mer enn 160 cm høy. Var innenfor normal bmi før graviditeten. Nå ble jeg fornøyd! Selv om jeg ikke er helt komfertabel med speilbildet foruten magen ;)

Håper flere koser seg når de ser at det er normalt å legge på seg litt i svangerskapet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...