Gå til innhold

Er han rett og slett litt begavet med tall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det normalt dette her?

Eldstemann er 6,5 år, blir 7 år i oktover og skal opp i 2. klasse. Jeg synes han er så utrolig flink med tall, men vet ikke om det bare er mammastolthet eller om han virkelig er flink.

Han har lært pluss og minus på skolen, men mest sånn type 13+2=15 og den type lette stykker. Nå har jeg testet ham ut litt hjemme etter å ha oppdaget at han har tatt en del tall i hode, og er bra imponert. Jeg kan f.eks spørre ham hva 46 + 87 blir, og kun 5-10 skunder senere maks, så har han svaret! Rett svar også, og skulle han bomme, så retter han seg selv med et "nei forresten, jeg glemte jo..." og så sier han riktig svar. Ofte regner han faktisk ut tall fortere i hode enn det jeg gjør, men nå har aldri hoderegning vært min sterkeste side da, hehe... Først når det kommer opp i store tall som f.eks 634 + 742 begynner han å slite litt og roter med utregningen.

Han har også spurt mye om ganging pga noe på Pokemon kort, og jeg har forklart ham prinsippet. 0, 1 og 2 gangen var jo enkel nok, men nå har han også tatt poenget med hele gangetabellen og regner ganske fort ut tall som f.eks 4x5, 5x7 osv. Så skulle han begynne med 10x10 og 10x20 (igjen noe pga noen kort), og jeg fortalte at når tall har nuller på slutten, så kan man egentlig bare ta bort nullene, gange resten og så plusse på igjen nullene. Han konkluderte deretter med en gang med at da måtte jo 20x10 være 200. Så spør broren hva 100x100 er, og før jeg rekker å svare kommer det "!0 000 vel, det var jo enkelt!" fra 6 åringen. Ble helt paff jeg over hvor kjapt han tok logikken.

Dere andre med barn som skal opp i 2. klasse. Er dette noe deres barn gjør også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv en som må sies å være en matematisk begavelse. Han er større enn din da, men begynte å løse lingniner som 7åring. Han kunne gangetabellen som 6åring. Men der er det slik at han nå driver med pensum i matematikk som ligger på u.skole og vgs nivå nå på hjemmebane vel og merke, lærerene hans gjør lite for å nøre oppunder hans evner. Bygg oppunder interessen, for i framtida trengs det flere som er dyktige innen matematikk.

Skrevet

Skolen hans er ganske flink til å tilrettelegge, så tenkte å høre med læreren neste år hva hun tenker om undervisning. Han fikk regne oppgaver på 2. og 3. klassenivå på slutten av skoleåret i 1. klasse, og jeg tror kanskje han vil takle en større utfordring også om han får mulighet.

Vil liksom ikke presse ham heller, nå har han det gøymed tall, og det ønsker jeg at han skal fortsette med. Noen forslag til hva som vil være naturlig å gå videre med for ham nå?

Skrevet

Jøss, ble imponert av din 6,5åring ;O)

Jeg har en på 5,5år, 1år igjen til skolestart, men han har lært seg å multiplisere, helt enkle tall enda da, men han viser stor interesse for matematikk enn å lære seg bokstaver, men han kan allerede mange bokstaver.

Jeg skal gjøre mitt beste å følge han opp i matematikk på skolen, det er mitt favoritt fag ;O)

Skrevet

Hivs ikke han kan hele den lille gangetabellen så ville jeg kansje starta der. Og etterhvert dividering. Når han takler det så kan dere starte med ligninger, de som liker matematikk liker ofte ligninger, som er mer spennende. Min sønn er nå betydelig flinkere enn meg, så får nå hjelp av en venn av familien som er matematikklærer. Han går på barneskolen, men knekker det meste av ligninger. Har nå også lært seg kompisert geometri og endel fysiske lover.

Skrevet

Tusen takk for tips! Får se om han ikke har lyst til å lære mer ganging da, han synes stort sett det er kjempemorsomt med tall, og voksr jo billedlig en halv meter hver gang han viser kunnskapene sine og får mye ros, så blir han enda mer ivrig.

Bokstaver og sånt derimot er ikke så kult. Han kan lese teknisk og lydere kjente og enkle ord, men ikke mer enn det, så der er han helt normal for alderen.

Skrevet

Min sliter litt med å lese, men ikke noe alvorlige lese og skriveproblemer, men det er betydelig forskjell hvis man sammenligner hvor han ligger an i lesing, kontra matematikk, fysikk, kjemi kunnskapene. Jeg har nok en liten nerd på et vis, men synes det er positivt siden han leser med lyst det han liker, og stottrer seg igjennom det som er kjedelig og utenfor hans interessefelt.

Jeg vil si at han har mer styrke enn svakhet. Lese fort lærer han før eller siden uansett, matematikk må man ha et talent for i bunn for noen gang å bli god i det. Jeg har aldri vært noe særlig på matematikk selv, men da jeg så at min sønn hadde evner var jeg ikke sen om å be om hjelp fra noen som er dyktig for å dyrke den evnen.

Skrevet

Han høres jo utrolig flink ut Alva!

Og Sjefsmegga, jeg blir helt sjokkert over å lese om din sønn:-) Så utrolig moro:-D

Datteren min på 5,5 år skal begynne på skolen nå, og hun regner enkle stykker som 8+7, 100+100 o.l. Derimot er hun helt rå på lesing og skriving. Kan skrive alt hun sier, leser alle ord hun kommer over, både norsk og engelsk. Det første ordet hun lese (fant ut av seg selv) var "skattekart" hehe. Må jo sikte høyt:-)

Jeg syns det er kjempegøy å se at hun er så flink, og jeg håper virkelig de er flink å tilrettelegge på skolen, noe jeg har fått inntrykk av at de kommer til å gjøre.

Skrevet

snuppa mi kan også regne litt. mer som 2+3 og slik. skrive navnet sitt,til lillebror,mor og far kan hun også :) nå er hun bare 3,5 år da! syns hun er flink jeg da. og håper hun får det lettere på skolen enn jeg hadde det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...