Gjest Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Utrolig hvor fort man glemmer.. Husker at når man er 4+3 er man i 5.uke f.eks og at det er to ukers forskjell på barnets uker og mors uker. Men hvorfor står det 4+1 noen steder, og 4+3 andre steder? Synes å huske at det var fordi noen regner at et svangerskap varer to dager lenger? Stemmer det, eller er jeg helt på bærtur nå? Vet dere forresten om leger og jordmødre går ut ifra vanlig sykluslengde når de regner termin? Ettersom jeg har korte sykluser (25 dager), ser det ut til at jeg får tidligere termin enn om jeg hadde hatt 28dagerssyklus.. Dette var vanskelig gitt. Har ikke så mye å si, men litt gøy å vite.
Gjest Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 De fleste leger og jordmødre regner nå et svangerskap som 40 uker + 2 dager, men noen henger fortsatt igjen på 40 uker og 0 dager som var vanlig å regne med før. dette gjedler også ulike nettsider og terminkalkulatorer på nett. Derfor kan du få 4+1 ett sted og 4+3 et annet sted, avhengig om de regner med 40+0 eller 40+2. På første kontroll vil legen bare spørre om første dag i siste mens og beregne termin ut i fra det, og kommer antagelig totalt til å overhøre dine argumenter med kortere syklus, eller enda til om du vet el-dag. De regner med 28 dagers syklus der el er på dag 14 uansett om dette stemmer eller ei. Argumentet deres er at man får ny termin på UL uansett, og dette er jo forsåvidt riktig også, men er litt irriterende også å få "feil" menstermin fordi de ikke vil lytte til snakk om avvikende sykluser. Denne gangen sa ejg at jeg ikke husket når siste mens var, men at jeg visste el dagen, da skrev bare legen at menstermin var usikker, hehe... *oppgitt* Ellers er det med uker du skriver riktig. Babyen vil alltid ligge bak mor med 2 uker, men alle regner mors uker, så da bør en gjøre det selv også. Og 4+1-4+6 = uke 5.
Gjest Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 Aha, visste det var noe sånt! Hehe. Husker jeg ble gal av alle som måtte for forklart dette om og om igjen sist. Men nå er jeg jammen en av dem. Skulle tro man husket dette, er tross alt bare 2 år siden sist. Okay, hmm.. Sist gang jeg var gravid hadde jeg litt variende sykluser, så da bare skrev jeg 28.. Denne gangen har jeg hatt regelmessige sykluser lenge, så da begynte jeg å tenke litt på hvordan legene gjør det. Spiller forsåvidt ingen rolle, er bare koselig å vite et foreløpig termindato. Hehe, så merkelig av legen din, kunne jo skrive eggløsningstermin foreløpig i det minste. Jaja, er jo sant som du sier, man får jo eksakt termin siden. Ja, jeg regner alltid mine uker, er bare greit å vite når man leser på utenlandske nettsider. Takk for svar forresten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå